Jump to content

Evinrude E-tec 75hk lader ikke


HWG

Recommended Posts

Har en 08 Evinrude E-tec 75 som, tilsynelatende ikke lader. Batteriet har 12,7V hvilespenning men denne øker ikke når motoren går. Den går heller ned til 12,5-12.6V både på tomgang og i fart. Batteriet tappes tilsynelatende ikke, men blir jo veldig usikker når jeg ikke klarer å måle lading. Noen som kan tipse om feilsøking, eller berolige meg om at motoren er smartere enn meg og lader når det behøves?

Link to post

Jeg oppfatter at du svarer på ditt eget spørsmål - ettersom batteriet ikke utlades - hvor kommer denne ladingen fra? Noe lading må vel gis av  motoren...

 

Derfor er KarlNorges input meget god - fordi det kan definitivt virke som om det lades, men også definitivt med lav spenning.

Så kjør på med målinger hele veien fra batteri til kilden for lading på motor. Slikt er ofte klurig å finne ut av fordi det ikke virker riktig at feks en hovedstrømsbryter som jo vitterlig virker, allikevel kan forårsake lav spenning til batteriet.

Link to post
alfaalfa skrev for 10 timer siden:

Jeg oppfatter at du svarer på ditt eget spørsmål - ettersom batteriet ikke utlades - hvor kommer denne ladingen fra? Noe lading må vel gis av  motoren...

 

Derfor er KarlNorges input meget god - fordi det kan definitivt virke som om det lades, men også definitivt med lav spenning.

Så kjør på med målinger hele veien fra batteri til kilden for lading på motor. Slikt er ofte klurig å finne ut av fordi det ikke virker riktig at feks en hovedstrømsbryter som jo vitterlig virker, allikevel kan forårsake lav spenning til batteriet.

 

Det er vel i grunn sant. Men hittil i år skal det sies at bruken har vært begrenset til en formiddag med testtur og litt start og stopp hjemme, samt litt "pludring" på ny kartplotter hjemme. 

Er ikke særlig godt kjent med båtmotorer, så må ta en titt og se om jeg finner ut hvor jeg måler fra motoren. Den lader fra svinghjulet har jeg forstått.

Link to post

fant følgende fra dealer manual:

Extensive tests.

There has to be 12v dc from the battery to the 12v regulator pin connection on the EMM pin 15 plug J2 for the regulator to function correctly and start charging correctly.  Check the plug pin and socket connector for any damage or corrosion.

Disconnect the battery and ohm check this lead from the battery lead stud bolt connection on the starter solenoid to the EMM pin for very low resistance, should be less than 2 ohms.  Zero out or deduct the leads resistance.

Reconnect the battery, with the motor not running and then running, check for voltage drops on the red lead from the EMM plug to the starter solenoid stud connection.

The stator supplies 55v AC to the EMM 55v DC converter and the 55v DC to charging regulator 14.4v battery charge circuit output in the EMM.

Also test the large blue capacitor. Removes injector solenoid and spark plug coils primary voltage inductive kickback pulses on the 12v system, protects the EMM.
The connectors corrode, loosen, and even burn off from arcing.
http://www.etecownersgroup.com/post/75-etec-not-charging-battery-7016907?&trail=30

Link to post

Antar det er ganske likt som på min gamle evinrude, og egentlig alle andre båtmotorer. På min hadde statoren og likeretteren gått istykker.

 

På bildene under ser du ny og gammel likeretter, om du ohmer mellom de to ledningene med lik farge (ikke rød og\eller svart), så skal det ikke være kontakt.

 

Som nevnt over bør du også måle om du får AC spenning inn til likeretteren.

2016-09-15 14.51.21.jpg

2016-09-15 15.31.55.jpg

2016-04-11 19.46.18.jpg

Link to post
  • 10 måneder senere...
  • 1 år senere...

Ikke akkurat relatert til det poststarter lurer på men bruker samme tråd istedet for å lage en ny. Har hatt både 50 og 90 etec , de båtene jeg hadde da brukte jeg blybatterier. Ladespenningen lest på kartplotter lå på ca 13,7 - 13,8 volt. Jeg skal kjøpe en båt nå med en 2012 modell 90 etec på , forbruksbatteriet på denne skal jeg ha lithium batteri LIFEPO4. Disse har en svært liten indre motstand og tar all den ladingen de kan få , mitt batteri skal ha 14,4 volt lade spenning +/- 0,2 volt. Hva vil ladespenningen fra etec bli da , rundt 14,4 volt grunnet liten indre motstand i LIFEPO4 batteriet ?  

Link to post
TommyJ skrev for 3 timer siden:

Disse har en svært liten indre motstand og tar all den ladingen de kan få

Dette er en sannhet med modifikasjoner, siden lithium-baserte batterier i praksis er avhengige av en BMU. Dvs. en enhet som begrenser både maksimal ladestrøm, maksimal ladespenning, og minimum utladingsspenning; og gjerne også maksimal utladingsstrøm. Det som er viktig, i tillegg til denne BMUen, er at dennes maksimale ladestrøm ikke overskrider det generatoren kan levere. Da vil generatoren kunne overbelastes, og i verste fall ødelegges. Dessuten må selvsagt generatoren levere tilstrekkelig spenning, men det gjelder også for blybatterier.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...