HWG Startet 24.April.2017 Del på Facebook Startet 24.April.2017 Har en 08 Evinrude E-tec 75 som, tilsynelatende ikke lader. Batteriet har 12,7V hvilespenning men denne øker ikke når motoren går. Den går heller ned til 12,5-12.6V både på tomgang og i fart. Batteriet tappes tilsynelatende ikke, men blir jo veldig usikker når jeg ikke klarer å måle lading. Noen som kan tipse om feilsøking, eller berolige meg om at motoren er smartere enn meg og lader når det behøves? Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 24.April.2017 Del på Facebook Svart 24.April.2017 Kontrollmåle med et multimeter. Du skal se en gradvis økning til 13,8 - 14,4 når motor går, så det er nok noe som er galt?. Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
HWG Svart 24.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2017 Har målt med multimeter både på tomgang og på vannet i fart uten at det endrer seg. Sitér dette innlegget Link to post
Karl Norge Svart 25.April.2017 Del på Facebook Svart 25.April.2017 Mål på motoren, før hovedstrømsbryter, så du er sikker på at det ikke forsvinner noen volt på veien pga dårlig kontakt. Du kan også måle amperen, for å se retningen på strømmen,- til eller fra batteriet. Sjekk for dårlig kontakt på motor, batteri og hovedstrømsbryter. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 25.April.2017 Del på Facebook Svart 25.April.2017 Jeg oppfatter at du svarer på ditt eget spørsmål - ettersom batteriet ikke utlades - hvor kommer denne ladingen fra? Noe lading må vel gis av motoren... Derfor er KarlNorges input meget god - fordi det kan definitivt virke som om det lades, men også definitivt med lav spenning. Så kjør på med målinger hele veien fra batteri til kilden for lading på motor. Slikt er ofte klurig å finne ut av fordi det ikke virker riktig at feks en hovedstrømsbryter som jo vitterlig virker, allikevel kan forårsake lav spenning til batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
HWG Svart 25.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2017 alfaalfa skrev for 10 timer siden: Jeg oppfatter at du svarer på ditt eget spørsmål - ettersom batteriet ikke utlades - hvor kommer denne ladingen fra? Noe lading må vel gis av motoren... Derfor er KarlNorges input meget god - fordi det kan definitivt virke som om det lades, men også definitivt med lav spenning. Så kjør på med målinger hele veien fra batteri til kilden for lading på motor. Slikt er ofte klurig å finne ut av fordi det ikke virker riktig at feks en hovedstrømsbryter som jo vitterlig virker, allikevel kan forårsake lav spenning til batteriet. Det er vel i grunn sant. Men hittil i år skal det sies at bruken har vært begrenset til en formiddag med testtur og litt start og stopp hjemme, samt litt "pludring" på ny kartplotter hjemme. Er ikke særlig godt kjent med båtmotorer, så må ta en titt og se om jeg finner ut hvor jeg måler fra motoren. Den lader fra svinghjulet har jeg forstått. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 25.April.2017 Del på Facebook Svart 25.April.2017 fant følgende fra dealer manual: Extensive tests. There has to be 12v dc from the battery to the 12v regulator pin connection on the EMM pin 15 plug J2 for the regulator to function correctly and start charging correctly. Check the plug pin and socket connector for any damage or corrosion. Disconnect the battery and ohm check this lead from the battery lead stud bolt connection on the starter solenoid to the EMM pin for very low resistance, should be less than 2 ohms. Zero out or deduct the leads resistance. Reconnect the battery, with the motor not running and then running, check for voltage drops on the red lead from the EMM plug to the starter solenoid stud connection. The stator supplies 55v AC to the EMM 55v DC converter and the 55v DC to charging regulator 14.4v battery charge circuit output in the EMM. Also test the large blue capacitor. Removes injector solenoid and spark plug coils primary voltage inductive kickback pulses on the 12v system, protects the EMM. The connectors corrode, loosen, and even burn off from arcing.http://www.etecownersgroup.com/post/75-etec-not-charging-battery-7016907?&trail=30 Sitér dette innlegget Link to post
HWG Svart 25.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2017 Mange takk. Da skal det sees på i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
rippie Svart 25.April.2017 Del på Facebook Svart 25.April.2017 Antar det er ganske likt som på min gamle evinrude, og egentlig alle andre båtmotorer. På min hadde statoren og likeretteren gått istykker. På bildene under ser du ny og gammel likeretter, om du ohmer mellom de to ledningene med lik farge (ikke rød og\eller svart), så skal det ikke være kontakt. Som nevnt over bør du også måle om du får AC spenning inn til likeretteren. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 26.April.2017 Del på Facebook Svart 26.April.2017 Dessverre er det meget ulikt gamle evinrude. Her er det faktisk mer likt strømforsyningen på en PC der du har alt styrt av ECM. Ikke en diode eller kondensator i sikte... Sitér dette innlegget Link to post
HWG Svart 26.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2017 Da har jeg i det minste rukket å måle speningstapet fra motor til batteri, via bryter. Det er i praksis ingen fall. Så da er det vel å begynne å sjekke kontaktene. Så også på selftest-lysene at lys 1 ikke lyser, hvilket indikerer feil på lading :-( Sitér dette innlegget Link to post
Sjagge Svart 3.Mars.2018 Del på Facebook Svart 3.Mars.2018 Hei. Har samme problem på min E-Tec 115, og har fått vite at det sannsynlig er hovedstrømsbryteren, men da båten står inne har jeg ikke fått sjekket dette. Fant du ut av problemet ditt med ladingen? Sitér dette innlegget Link to post
TommyJ Svart 10.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2019 Ikke akkurat relatert til det poststarter lurer på men bruker samme tråd istedet for å lage en ny. Har hatt både 50 og 90 etec , de båtene jeg hadde da brukte jeg blybatterier. Ladespenningen lest på kartplotter lå på ca 13,7 - 13,8 volt. Jeg skal kjøpe en båt nå med en 2012 modell 90 etec på , forbruksbatteriet på denne skal jeg ha lithium batteri LIFEPO4. Disse har en svært liten indre motstand og tar all den ladingen de kan få , mitt batteri skal ha 14,4 volt lade spenning +/- 0,2 volt. Hva vil ladespenningen fra etec bli da , rundt 14,4 volt grunnet liten indre motstand i LIFEPO4 batteriet ? Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 10.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2019 TommyJ skrev for 3 timer siden: Disse har en svært liten indre motstand og tar all den ladingen de kan få Dette er en sannhet med modifikasjoner, siden lithium-baserte batterier i praksis er avhengige av en BMU. Dvs. en enhet som begrenser både maksimal ladestrøm, maksimal ladespenning, og minimum utladingsspenning; og gjerne også maksimal utladingsstrøm. Det som er viktig, i tillegg til denne BMUen, er at dennes maksimale ladestrøm ikke overskrider det generatoren kan levere. Da vil generatoren kunne overbelastes, og i verste fall ødelegges. Dessuten må selvsagt generatoren levere tilstrekkelig spenning, men det gjelder også for blybatterier. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.