Jump to content

Edit History

Hulda

Hulda

Nå skal vi også understreke dette med forskjellige varianter av båter og skrogmaterialer. Og at dette gjelder skilletrafo, ikke noe annet.

Jeg så forresten en video fra USA der det av et godkjent foretak ble installert Victron skilletrafo. I denne videoen ble det montert Dynaplate. Hit ble det trukket jordleder fra sekundærspolen. Men resten av gjennomføringer, motor etc. ble ikke linket opp til jordingssystemet. Slik jeg ser for meg mulig krets, kan slikt ikke funke som noen form for beskyttelse. For å returnere til Fantinos opprinnelige spørsmål, så kan vi vel konkludere med at han trenger å montere sjøjord i form av for eksempel Dynaplate. Mener kravet fra DSB var 1/2 kvadratmeter kopperplate alltid neddykket. Dog får Fantino selv finne ut om akkurat denne sjøjorden er relevant. Hulda har en Dynaplate montert, den server antennen til VHF'en og ekkoloddet, kun de to.

Når det gjelder testknappen til 'personvernautomaten', så vil vel den kun bekrefte at automaten fungerer, at den ikke er defekt. Hvordan testknappen er koblet, vet jeg ikke. Men om man legger en 'jumper' mellom en leder og jord i stikkontakten lengst unna i kretsen, burde vel jordfeilbryteren koble ut. Mener å huske at jeg har gjort en slik test. Nå har anlegget mitt allerede noen år på nakken. Det eneste jeg egentlig husker er at jeg aldri har fått støt av anlegget. Unntatt en gang, men det er en annen historie. En annen ting jeg mener å huske er at personvernautomatene ligget og føler på L2 og N2, og bryter begge disse ved feil eller overlast. Tror ikke de er koblet til jordleder. Har ikke noen brosjyre på dem.

Hulda

Hulda

Nå skal vi også understreke dette med forskjellige varianter av båter og skrogmaterialer. Og at dette gjelder skilletrafo, ikke noe annet.

Jeg så forresten en video fra USA der det av et godkjent foretak ble installert Victron skilletrafo. I denne videoen ble det montert Dynaplate. Hit ble det trukket jordleder fra sekundærspolen. Men resten av gjennomføringer, motor etc. ble ikke linket opp til jordingssystemet. Slik jeg ser for meg mulig krets, kan slikt ikke funke som noen form for beskyttelse. For å returnere til Fantinos opprinnelige spørsmål, så kan vi vel konkludere med at han trenger å montere sjøjord i form av for eksempel Dynaplate. Mener kravet fra DSB var 1/2 kvadratmeter kopperplate alltid neddykket. Dog får Fantino selv finne ut om akkurat denne sjøjorden er relevant. Hulda har en Dynaplate montert, den server antennen til VHF'en og ekkoloddet, kun de to.

Når det gjelder testknappen til 'personvernautomaten', så vil vel den kun bekrefte at automaten fungerer, at den ikke er defekt. Hvordan testknappen er koblet, vet jeg ikke. Men om man legger en 'jumper' mellom en leder og jord i stikkontakten lengst unna i kretsen, burde vel jordfeilbryteren koble ut. Mener å huske at jeg har gjort en slik test. Nå har anlegget mitt allerede noen år på nakken. Det eneste jeg egentlig husker er at jeg aldri har fått støt av anlegget. Unntatt en gang, men det er en annen historie.

• Create New...