Dinamo Svart 27.April.2017 Link til dette innlegget Svart 27.April.2017 Eg har tegna litt på ein tegning som Bonus har bidratt med. for det første so har eg tegna litt meir ledning i fargane gul og grønn -- PE ledning Ein ledningsbit er tegna i fargane gul, grønn og blå - denne er PEN-ledning og so er ein ledningsbit blå, som N-ledning Eg har ogso tegna inn to bryterpoler som eg har kalla for jordfeilbryter. Dette for å markera skillet mellom PEN- og N leder, då PEN lederen rekk fram til jordfeilbryter mens den som kjem ut frå jordfeilbryter er N. Dette opplegget gir TN-C frå trafo til jordfeilbryter og TN-S ut frå jordfeilbryter, uavhengig av kva som er på land. Når det gjeld jording, so må der vera jordledning tilbake til trafoen frå alle uttak, for å oppnå sikkerheten som skal vera i anlegget, i tillegg til ein jordledning i kontakt med sjøen for å oppfylla krava i loven Link to post
Hulda Svart 27.April.2017 Link til dette innlegget Svart 27.April.2017 (redigert) Nå skal vi også understreke dette med forskjellige varianter av båter og skrogmaterialer. Og at dette gjelder skilletrafo, ikke noe annet. Jeg så forresten en video fra USA der det av et godkjent foretak ble installert Victron skilletrafo. I denne videoen ble det montert Dynaplate. Hit ble det trukket jordleder fra sekundærspolen. Men resten av gjennomføringer, motor etc. ble ikke linket opp til jordingssystemet. Slik jeg ser for meg mulig krets, kan slikt ikke funke som noen form for beskyttelse. For å returnere til Fantinos opprinnelige spørsmål, så kan vi vel konkludere med at han trenger å montere sjøjord i form av for eksempel Dynaplate. Mener kravet fra DSB var 1/2 kvadratmeter kopperplate alltid neddykket. Dog får Fantino selv finne ut om akkurat denne sjøjorden er relevant. Hulda har en Dynaplate montert, den server antennen til VHF'en og ekkoloddet, kun de to. Når det gjelder testknappen til 'personvernautomaten', så vil vel den kun bekrefte at automaten fungerer, at den ikke er defekt. Hvordan testknappen er koblet, vet jeg ikke. Men om man legger en 'jumper' mellom en leder og jord i stikkontakten lengst unna i kretsen, burde vel jordfeilbryteren koble ut. Mener å huske at jeg har gjort en slik test. Nå har anlegget mitt allerede noen år på nakken. Det eneste jeg egentlig husker er at jeg aldri har fått støt av anlegget. Unntatt en gang, men det er en annen historie. En annen ting jeg mener å huske er at personvernautomatene ligget og føler på L2 og N2, og bryter begge disse ved feil eller overlast. Tror ikke de er koblet til jordleder. Har ikke noen brosjyre på dem. Redigert 27.April.2017 av Hulda (see edit history) Link to post
Fantino Svart 27.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2017 Så en tegning av en jordfeilautomat innimellom all googling de siste dagene. Slik jeg leste skjemaet legger testeknappen inn en 'jordfeil' ved at litt strøm rutes utenom den ene lederen vis en motstand. Det blir vel da forskjell i elektrisk felt som løser ut mekanismen. Får kanskje smelle på en dynaplate under neste gang jeg er på slipp da. I mellomtida satser jeg på at denne braketter kan gjøre jobben som jording: Link to post
Jomes Svart 28.April.2017 Link til dette innlegget Svart 28.April.2017 Hulda skrev for 20 timer siden: Huff, her rota jeg fælt. Gi blaffen i det jeg skrev over. Men brosjyrebladet fra Noratel er det som fulgte med trafoen min. Og jeg har samsvarserklæring. Og jeg har jordede stikkontakter. Sikringsskap med et par kurser og topolede personvernautomater. Den er grei. Ser naturligvis hvordan jordingen skal fungere, og hvorfor. Jeg skal sjekke om det går jording fra jordingsskinnen i sikringsskapet og til 'negative spline'. Sistnevnte koblingspunkt linker batteri minus til motor og skrog. Slik sett blir dette det samme som eksempelvis Fairlane gjør på sine båter. Forskjellen er at Hulda har ledende skrog og dermed slipper kabling på kryss og tvers gjennom hele båten. Nå er, som hevdet, Hulda ikke elektriker. Dog en reser innen galvaniske greier. De som lurer på om en slik kobling som vist i skjemaene over kan gi uheldige bivirkninger, kan sove trygt. Om man skulle få 'et eller annet', så ligger feilen et annet sted. Trolig. Nediblant de røde kablene ligger 'negative spline', kan aldri kobles vekk fra motor/skrog. Hvorfor har du 2 røde kabler koblet til minus skinna ? Jeg antar røde er pluss og skinna er minus. "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Hulda Svart 28.April.2017 Link til dette innlegget Svart 28.April.2017 Fordi det er plusskinna. Minus ligger under kableherva øverst i bildet. Link to post
Hulda Svart 28.April.2017 Link til dette innlegget Svart 28.April.2017 Fantino skrev for 9 timer siden: Så en tegning av en jordfeilautomat innimellom all googling de siste dagene. Slik jeg leste skjemaet legger testeknappen inn en 'jordfeil' ved at litt strøm rutes utenom den ene lederen vis en motstand. Det blir vel da forskjell i elektrisk felt som løser ut mekanismen. Får kanskje smelle på en dynaplate under neste gang jeg er på slipp da. I mellomtida satser jeg på at denne braketter kan gjøre jobben som jording: Tror du er på trygg grund. Personlig forstår jeg ikke dette med skilletrafo og flytene jordplan samtidig. Regnet også med at testknappen var litt mer avansert enn en knapp som trigget av en fjær. Men nå er fremdeles ikke Hulda elektriker. Uansett, dette har vært en kort og informativ tråd. I motsetning til mange av de andre elektrotrådene, som har utviklet seg til evigvarende,rene krangletråder. Link to post
Fjordgrynt II Svart 28.April.2017 Link til dette innlegget Svart 28.April.2017 Dette er ikke noe for amatører. Land-siden er enkel nok - men å koble til i båten på en sikker måte krever fagkunnskap og ikke minst viten om hvordan båten er koblet opp. Båten, etter skilletrafoen, er å betrakte som jomfruelig mark, og man kan velge IT- eller TT-nett etter behov og ønsker, hvis man skal legge opp alt på nytt. Men som regel kobler man til et eksisterende anlegg i båten, og da må man vite hva man gjør. Og det er for langt og komplisert for et innlegg på båtplassen, Link to post
Hulda Svart 30.April.2017 Link til dette innlegget Svart 30.April.2017 Amatører? En av hovedforutsetningene for hva jeg skriver her er at det utferdiges samsvarserklæring fra sertifisert foretak for installasjon av skilletrafo. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn