Jump to content

Montering av skilletrafo - MÅ en ha jordingsplate?


Fantino

Recommended Posts

Eg har tegna litt på ein tegning som Bonus har bidratt med.

 

for det første so har eg tegna litt meir ledning i fargane gul og grønn -- PE ledning

Ein ledningsbit er tegna i fargane gul, grønn og blå - denne er PEN-ledning

og so er ein ledningsbit blå, som N-ledning

Eg har ogso tegna inn to bryterpoler som eg har kalla for jordfeilbryter. Dette for å markera skillet mellom PEN- og N leder, då PEN lederen rekk fram til jordfeilbryter mens den som kjem ut frå jordfeilbryter er N. Dette opplegget gir TN-C frå trafo til jordfeilbryter og TN-S ut frå jordfeilbryter, uavhengig av kva som er på land. Når det gjeld jording, so må der vera jordledning tilbake til trafoen frå alle uttak, for å oppnå sikkerheten som skal vera i anlegget, i tillegg til ein jordledning i kontakt med sjøen for å oppfylla krava i loven

 

PEN.png

Link to post

Nå skal vi også understreke dette med forskjellige varianter av båter og skrogmaterialer. Og at dette gjelder skilletrafo, ikke noe annet.

 

Jeg så forresten en video fra USA der det av et godkjent foretak ble installert Victron skilletrafo. I denne videoen ble det montert Dynaplate. Hit ble det trukket jordleder fra sekundærspolen. Men resten av gjennomføringer, motor etc. ble ikke linket opp til jordingssystemet. Slik jeg ser for meg mulig krets, kan slikt ikke funke som noen form for beskyttelse. For å returnere til Fantinos opprinnelige spørsmål, så kan vi vel konkludere med at han trenger å montere sjøjord i form av for eksempel Dynaplate. Mener kravet fra DSB var 1/2 kvadratmeter kopperplate alltid neddykket. Dog får Fantino selv finne ut om akkurat denne sjøjorden er relevant. Hulda har en Dynaplate montert, den server antennen til VHF'en og ekkoloddet, kun de to.

 

Når det gjelder testknappen til 'personvernautomaten', så vil vel den kun bekrefte at automaten fungerer, at den ikke er defekt. Hvordan testknappen er koblet, vet jeg ikke. Men om man legger en 'jumper' mellom en leder og jord i stikkontakten lengst unna i kretsen, burde vel jordfeilbryteren koble ut. Mener å huske at jeg har gjort en slik test. Nå har anlegget mitt allerede noen år på nakken. Det eneste jeg egentlig husker er at jeg aldri har fått støt av anlegget. Unntatt en gang, men det er en annen historie. En annen ting jeg mener å huske er at personvernautomatene ligget og føler på L2 og N2, og bryter begge disse ved feil eller overlast. Tror ikke de er koblet til jordleder. Har ikke noen brosjyre på dem.

 

 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Så en tegning av en jordfeilautomat innimellom all googling de siste dagene. Slik jeg leste skjemaet legger testeknappen inn en 'jordfeil' ved at litt strøm rutes utenom den ene lederen vis en motstand. Det blir vel da forskjell i elektrisk felt som løser ut mekanismen.

 

Får kanskje smelle på en dynaplate under neste gang jeg er på slipp da. I mellomtida satser jeg på at denne braketter kan gjøre jobben som jording:

 

 

IMG_2009.PNG

Link to post
Hulda skrev for 20 timer siden:

Huff, her rota jeg fælt. Gi blaffen i det jeg skrev over. Men brosjyrebladet fra Noratel er det som fulgte med trafoen min. Og jeg har samsvarserklæring. Og jeg har jordede stikkontakter. Sikringsskap med et par kurser og topolede personvernautomater. Den er grei. Ser naturligvis hvordan jordingen skal fungere, og hvorfor. Jeg skal sjekke om det går jording fra jordingsskinnen i sikringsskapet og til 'negative spline'. Sistnevnte koblingspunkt linker batteri minus til motor og skrog. Slik sett blir dette det samme som eksempelvis Fairlane gjør på sine båter. Forskjellen er at Hulda har ledende skrog og dermed slipper kabling på kryss og tvers gjennom hele båten.

 

Nå er, som hevdet, Hulda ikke elektriker. Dog en reser innen galvaniske greier. De som lurer på om en slik kobling som vist i skjemaene over kan gi uheldige bivirkninger, kan sove trygt. Om man skulle få 'et eller annet', så ligger feilen et annet sted. Trolig.

 

Nediblant de røde kablene ligger 'negative spline', kan aldri kobles vekk fra motor/skrog.

 

SAM_2049.JPG

Hvorfor har du 2 røde kabler koblet til minus skinna ? Jeg antar røde er pluss og skinna er minus.

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Link to post
Fantino skrev for 9 timer siden:

Så en tegning av en jordfeilautomat innimellom all googling de siste dagene. Slik jeg leste skjemaet legger testeknappen inn en 'jordfeil' ved at litt strøm rutes utenom den ene lederen vis en motstand. Det blir vel da forskjell i elektrisk felt som løser ut mekanismen.

 

Får kanskje smelle på en dynaplate under neste gang jeg er på slipp da. I mellomtida satser jeg på at denne braketter kan gjøre jobben som jording:

 

 

 

 

Tror du er på trygg grund. Personlig forstår jeg ikke dette med skilletrafo og flytene jordplan samtidig. Regnet også med at testknappen var litt mer avansert enn en knapp som trigget av en fjær. Men nå er fremdeles ikke Hulda elektriker.

 

Uansett, dette har vært en kort og informativ tråd. I motsetning til mange av de andre elektrotrådene, som har utviklet seg til evigvarende,rene krangletråder.

Link to post

Dette er ikke noe for amatører. Land-siden er enkel nok - men å koble til i båten på en sikker måte krever fagkunnskap og ikke minst viten om hvordan båten er koblet opp.

Båten, etter skilletrafoen, er å betrakte som jomfruelig mark, og man kan velge IT- eller TT-nett etter behov og ønsker, hvis man skal legge opp alt på nytt. Men som regel kobler man til et eksisterende anlegg i båten, og da må man vite hva man gjør. Og det er for langt og komplisert for et innlegg på båtplassen,

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...