Jump to content

Eberspächer D2 med feilkode 65

Fenix 148

Recommended Posts

Hei Har en Ebersprächer D2 med Digitalmodulator 801 i båten. Så vidt jeg kan forstå er den av 2012 årgang. Varmeapparatet har fungert fint så lenge vi har hatt båten og under en seilas i februar gikk den i mange timer. Når vi skulle ut i påsken var det imidlertid ingen reaksjon når vi skulle starte den.. det vil si Digitalmodulator 801 gir inntrykk av at den starter og den grønne lampa lyser, men der skjer ingen ting. ikke tikking i dieselpumpa og ingen tegn til reaksjon i varmeren. 

Ved å åpne feilkodemenyen i Digitalmodulatoren får jeg opp feilkode 65: 

Flame sensor short circuit
Detailed instructions on Faults Main page in section "Stage 2 Pre start failure".
Fault code indicates resistance value was less than 486 ohms.

Og her er teksten det henvises til:

Flame sensor    Fault codes 064, 065,  also 013, 014, 051.
   Disconnect the green connector from the ECU and measure the flame sensor resistance across the green and brown/white wires.
   It should be approximately 1000 ohms at room temperature. (1000 is also referred to as 1k or 1k0)
   At 20 deg C quoted value is between 1056 and 1100, at 0 deg C between 980 and 1020 ohms.*
   Check the green connector is not corroded and is fully pushed home.

Er det noen som har erfaring med dette? Jeg har ikke demontert for å få tilgang til "the green connector" enda.

Tenkte kanskje noen hadde erfaringer med dette og kunne gi noen tips før jeg begynner

På forhånd takk

Virker jo ganske rett frem at det er skifte av flammesensor som står for tur. Jeg har en D4 med samme symptomer, dog uten 801 modulator. 

Denne ble skiftet på den gamle D2 jeg hadde, men det viste seg at styreenhet var defekt. Tror den kostet rundt 4/500,- så det er noe av det billigste som kan skiftes. Kanskje sjekke med forhandler med tanke på garanti? 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...