Ask Startet 25.April.2017 Link til dette innlegget Startet 25.April.2017 Hei Eg skal snart montera ny ankervinsj. Den gamle satt som f., og dei færraste boltane lot seg løysa. Kva skal eg setja dei nye boltane inn med, om eg skal ha håp om å kunne skru boltane ut om nokre år? Er det anna å vera observant på? Vinsjen skal stå i eit stuerom/ankerbrønn. Ask Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 25.April.2017 Link til dette innlegget Svart 25.April.2017 Vil tro vanlig marinefett (vannfast type) eller en kobberpasta er vanlig å bruke på bolter og slikt. Dette vil jeg tro du nesten får kjøpt overalt :) Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 25.April.2017 Link til dette innlegget Svart 25.April.2017 Hvis boltene er av syrefast kvalitet, så skal du ikke behøve noe som helst. Bruk nylock mutre, så løsner det ikke. Er det syrefaste bolter skrudd inn i aluminium, kan du sette de inn med litt aquashield eller annet vannfast fett. Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
Jernbåten Svart 25.April.2017 Link til dette innlegget Svart 25.April.2017 Bruk aluminiumpasta fra Biltema. Ikke bruk kopperforbindelser. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 25.April.2017 Link til dette innlegget Svart 25.April.2017 Tjærespray, som forøvrig vekker gode minner. Sitér dette innlegget Link to post
Heimsjyen Svart 25.April.2017 Link til dette innlegget Svart 25.April.2017 Veldig enig med Eureka, tjærespray er tingen. Bruker den både på jobb og privat. Er et fantastisk middel, hvis en ønsker å beholde løsbarhet på båter. Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 26.April.2017 Link til dette innlegget Svart 26.April.2017 Frehau skrev On 25.4.2017 at 6.33: Hvis boltene er av syrefast kvalitet, så skal du ikke behøve noe som helst. Bruk nylock mutre, så løsner det ikke. Er det syrefaste bolter skrudd inn i aluminium, kan du sette de inn med litt aquashield eller annet vannfast fett. Vis hele sitatet Jeg mener absolutt at det bør brukes en gjengepasta ved sammenskruing av to syrefaste deler, f. eks. bolt/mutter. Syrefast har en lei tendens til å skjære seg i gjengene ved tørr montering! Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 26.April.2017 Link til dette innlegget Svart 26.April.2017 Du bruker tjære, da vil de være i samme beskaffenhet etter et utall år. Brukes forøvrig mye av drevne skipselektrikere i koplingsbokser (lokk etc.) på utendørs armaturer. Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 26.April.2017 Link til dette innlegget Svart 26.April.2017 Jeg bruker aluminiumspasta fra Biltema på alt slikt. Jeg garanterer at du får det opp om 30 år. Til sommeren fyller jeg 71. Så raska på om du skal hevde garantien! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.