Jump to content

Selvlensende Galia 475 har sunket under vann

Forzafigo

Recommended Posts

Hei dere.

Forrige torsdag var det meldt en del vind der hvor båten ligger på bøye, og derfor tenkte jeg å flytte den til nærmeste marina for å være sikker.

Dette gikk helt fint, og jeg fortøyde båten ved kaianlegget.

Underveis dit merket jeg ingenting annerledes ved båten, og det så ut som om den lå fint i vannet.

I går fikk jeg telefon fra en hyttenabo om at båten var havnet delvis under vann...

Det har vært litt nedbør og forholdsvis kjølig der, men alle de andre selvlensende båtene lå helt fint.
Jeg la merke til at robåtene var fylt med en del vann, men det var ikke i nærheten av så mye at de kan synke.

Jeg er 100 % sikker på at det ikke var noe løv eller lignende ombord i båten sist jeg forlot den.

Derfor lurer jeg litt på hva som har skjedd her?

Én teori jeg har utviklet er at fenderen har havnet under utstikket på flytebryggen ved mye sjøgang, og dermed har det kommet vann inn i selvlensingen.

På den måten har båten blitt tyngre og tyngre, og til slutt har det blitt for mye.

Motoren har vært ca. 80 % under vann, og jeg regner med at denne må inspiseres av verksted.

Har kontaktet forsikringen, og de har satt en takstmann på saken.

Noen andre som har vært borti lignende "fenomen"?

Hvis noen har vært gjennom denne prosessen, så setter jeg pris på en kommentar om hva som til slutt ble utfallet etter takstering osv.

Hilsen

Skipperen på Titanic.

IMG_1423 (1).JPG

IMG_1421.JPG

IMG_1415.JPG

Vi opplevde noe lignende: Hyttenaboen ringte og sa at båten vår holdt på å synke en sen høstkveld. Den er også en selvlensende skjærgårdsjeep på rundt 18 fot. Nøyaktig hvordan det gikk til får vi vel aldri vite, men vi kunne ikke se at noe hadde tettet selvlensingen. Vår teori gikk, som med deg, ut på at båten hadde hektet seg fast i bryggen på en eller annen måte. Relativt kraftig vind og bølger bakfra førte deretter til at den tok inn betydelige mengder vann. 

Forsikringsselskapet tok hele jobben, uten spørsmål. Hos oss var det hovedsakelig batteri og noen ledninger som måtte byttes, samt innholdet i bensin- og oljetanken. Motoren klarte seg fint, men tror de tok en god service på den. Hva regningen kom på til slutt vet jeg ikke, vi så ikke noe til den.

Når vannet først kommer under seter og ned i dobbelbunn, så har det ingen vei ut.

Det er jo på ingen måte tett ned dit.

Jeg antar det er samme konstruksjon på min, slik at om du åpner lokket på sete slik at regnvann kan komme ned, så er den ikke "selvlensende" lengre.

Det er i motbakke det går oppover, men kanskje ikke på sjøen

Kommer det vann mellom innerliner og skrog, så blir det vannet fanget der...

Men en selvlensende båt skal jo nærmest være under vann før det skjer, noe den til dels er på bilde..

På enkelte selvlensere med for lav avstand fra innerdørk til vannspeilet (vannflaten ) på utsiden, kan kraftige bølger som

treffer mot utløpet til selvlensing, faktisk gi motsatt effekt, og dermed fylle båten i stedet..

17 hours ago, Ida Marie III said:

Kommer det vann mellom innerliner og skrog, så blir det vannet fanget der...

Men en selvlensende båt skal jo nærmest være under vann før det skjer, noe den til dels er på bilde..

På enkelte selvlensere med for lav avstand fra innerdørk til vannspeilet (vannflaten ) på utsiden, kan kraftige bølger som

treffer mot utløpet til selvlensing, faktisk gi motsatt effekt, og dermed fylle båten i stedet..

må være konstruksjonsfeil på luker da, ellers så må dreneringshullet ha vært tett! Er det ingen form for vannlås?   Jeg vet det kan være problemer med for lav dørk på mindre båter, men rekener med denne var uten last!? da bør jo ikke noe sånt skje? Årsaken til dette bør oppklares i forhold til andre som har samme type båt!

Sønnen har en 11foter som er selvlensende, men den må lukkes med en kuleventil når det er folk ombord, men uten last fungerer dette utmerket! har aldrig vært noe vann i dobbeltbunn.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...