Forzafigo Startet 25.April.2017 Link til dette innlegget Startet 25.April.2017 Hei dere. Forrige torsdag var det meldt en del vind der hvor båten ligger på bøye, og derfor tenkte jeg å flytte den til nærmeste marina for å være sikker. Dette gikk helt fint, og jeg fortøyde båten ved kaianlegget. Underveis dit merket jeg ingenting annerledes ved båten, og det så ut som om den lå fint i vannet. I går fikk jeg telefon fra en hyttenabo om at båten var havnet delvis under vann... Det har vært litt nedbør og forholdsvis kjølig der, men alle de andre selvlensende båtene lå helt fint. Jeg la merke til at robåtene var fylt med en del vann, men det var ikke i nærheten av så mye at de kan synke. Jeg er 100 % sikker på at det ikke var noe løv eller lignende ombord i båten sist jeg forlot den. Derfor lurer jeg litt på hva som har skjedd her? Én teori jeg har utviklet er at fenderen har havnet under utstikket på flytebryggen ved mye sjøgang, og dermed har det kommet vann inn i selvlensingen. På den måten har båten blitt tyngre og tyngre, og til slutt har det blitt for mye. Motoren har vært ca. 80 % under vann, og jeg regner med at denne må inspiseres av verksted. Har kontaktet forsikringen, og de har satt en takstmann på saken. Noen andre som har vært borti lignende "fenomen"? Hvis noen har vært gjennom denne prosessen, så setter jeg pris på en kommentar om hva som til slutt ble utfallet etter takstering osv. Hilsen Skipperen på Titanic. Sitér dette innlegget Link to post
Sondreland Svart 25.April.2017 Link til dette innlegget Svart 25.April.2017 Vi opplevde noe lignende: Hyttenaboen ringte og sa at båten vår holdt på å synke en sen høstkveld. Den er også en selvlensende skjærgårdsjeep på rundt 18 fot. Nøyaktig hvordan det gikk til får vi vel aldri vite, men vi kunne ikke se at noe hadde tettet selvlensingen. Vår teori gikk, som med deg, ut på at båten hadde hektet seg fast i bryggen på en eller annen måte. Relativt kraftig vind og bølger bakfra førte deretter til at den tok inn betydelige mengder vann. Forsikringsselskapet tok hele jobben, uten spørsmål. Hos oss var det hovedsakelig batteri og noen ledninger som måtte byttes, samt innholdet i bensin- og oljetanken. Motoren klarte seg fint, men tror de tok en god service på den. Hva regningen kom på til slutt vet jeg ikke, vi så ikke noe til den. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 25.April.2017 Link til dette innlegget Svart 25.April.2017 At den forblir nedsenket må jo skyldes at det er vann mellom skrogene, iallfall nå. Vi hadde akkurat dette innlegget, virker det rart at det skal være behov for lensepumpe her, dette rommet skal jo være tørt? Sitér dette innlegget Link to post
Subsea79 Svart 25.April.2017 Link til dette innlegget Svart 25.April.2017 Når vannet først kommer under seter og ned i dobbelbunn, så har det ingen vei ut. Det er jo på ingen måte tett ned dit. Jeg antar det er samme konstruksjon på min, slik at om du åpner lokket på sete slik at regnvann kan komme ned, så er den ikke "selvlensende" lengre. Sitér dette innlegget Det er i motbakke det går oppover, men kanskje ikke på sjøen Link to post
-morten- Svart 25.April.2017 Link til dette innlegget Svart 25.April.2017 virker på meg som en senedig konstruksjon! hvor er dreneringen og hvilken type vannlås/ventil er det på den? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Ida Marie III Svart 25.April.2017 Link til dette innlegget Svart 25.April.2017 Kommer det vann mellom innerliner og skrog, så blir det vannet fanget der... Men en selvlensende båt skal jo nærmest være under vann før det skjer, noe den til dels er på bilde.. På enkelte selvlensere med for lav avstand fra innerdørk til vannspeilet (vannflaten ) på utsiden, kan kraftige bølger som treffer mot utløpet til selvlensing, faktisk gi motsatt effekt, og dermed fylle båten i stedet.. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 25.April.2017 Link til dette innlegget Svart 25.April.2017 Mye av motoren er jo over vann så du kan være heldig sånn sett. Stammen tåler jo å ligge under.. kjedelig sak! Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
-morten- Svart 26.April.2017 Link til dette innlegget Svart 26.April.2017 17 hours ago, Ida Marie III said: Kommer det vann mellom innerliner og skrog, så blir det vannet fanget der... Men en selvlensende båt skal jo nærmest være under vann før det skjer, noe den til dels er på bilde.. På enkelte selvlensere med for lav avstand fra innerdørk til vannspeilet (vannflaten ) på utsiden, kan kraftige bølger som treffer mot utløpet til selvlensing, faktisk gi motsatt effekt, og dermed fylle båten i stedet.. må være konstruksjonsfeil på luker da, ellers så må dreneringshullet ha vært tett! Er det ingen form for vannlås? Jeg vet det kan være problemer med for lav dørk på mindre båter, men rekener med denne var uten last!? da bør jo ikke noe sånt skje? Årsaken til dette bør oppklares i forhold til andre som har samme type båt! Sønnen har en 11foter som er selvlensende, men den må lukkes med en kuleventil når det er folk ombord, men uten last fungerer dette utmerket! har aldrig vært noe vann i dobbeltbunn. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.