Jump to content

Montere reveliner, hjelp til føring av linene.

NOR2138

Recommended Posts

Storseilet skal på iløpet av uken, og jeg bør jo ha reveliner, det har ikke vært på når jeg har hatt båten, og det var ikke når jeg kjøpte den for et par sesonger siden. Jeg prøver å finne ut hvordan de skal føres, men sliter litt. Har laget en enkel tegning av slik det er på min båt, og hadde satt stor pris på om noen kunne hjulpet meg med dette oppsettet. Det at kroken skal brukes i forkant av seilet skjønner jeg :)

Blokk 1 bruker jeg idag til uthal, noe jeg tror er riktig, denne går inn i bommen og ut halvveis på babord side til et kryssholt der.

bitmap.png.7bfb3ba632d764afa24ae2ceb8dbaf35.png

Redigert av NOR2138 (see edit history)
NOR2138 skrev 11 minutes ago:

Forøvrig var min tanke at linen for rev 1 kan knytes rundt bom, føres "bak" seilet sett på tegning, gjennom Rev 1, til Blokk 2 og derretter festes i Kryssholt.

Det høres fornuftig ut. Det blir omtrent som på side 26 i dokumentet jeg liket til over bortsett fra at dine blokker er på siden og ikke på enden av bommen.

Bilde fra google:

Block-Systems-Slab-reef.jpg

Redigert av shipahoy (see edit history)

Linen for 1. rev trenger vel strengt tatt ikke være festet når du buker 2. rev, så du kan klare deg med ett kryssholt, men det er mer praktisk at 1. rev allerede er festet når du tar ut 2. rev, så slipper du å gå fra 2. rev til fullt seil ved et uhell.

Linen til 2. rev blir ganske lang, og jeg har planer om å bruke en tynn line på den delen av linen som blir dratt inn når revet er satt, men det har blitt med planen så langt :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...