NOR2138 Startet 25.April.2017 Link til dette innlegget Startet 25.April.2017 (redigert) Storseilet skal på iløpet av uken, og jeg bør jo ha reveliner, det har ikke vært på når jeg har hatt båten, og det var ikke når jeg kjøpte den for et par sesonger siden. Jeg prøver å finne ut hvordan de skal føres, men sliter litt. Har laget en enkel tegning av slik det er på min båt, og hadde satt stor pris på om noen kunne hjulpet meg med dette oppsettet. Det at kroken skal brukes i forkant av seilet skjønner jeg :) Blokk 1 bruker jeg idag til uthal, noe jeg tror er riktig, denne går inn i bommen og ut halvveis på babord side til et kryssholt der. Redigert 25.April.2017 av NOR2138 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NOR2138 Svart 25.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2017 Forøvrig var min tanke at linen for rev 1 kan knytes rundt bom, føres "bak" seilet sett på tegning, gjennom Rev 1, til Blokk 2 og derretter festes i Kryssholt. Sitér dette innlegget Link to post
Miranda2 Svart 25.April.2017 Link til dette innlegget Svart 25.April.2017 Selden har litt tips dersom du har selden bom http://www.seldenmast.com/files/1296213340/595-664-SETF.pdf Sitér dette innlegget Link to post
NOR2138 Svart 25.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2017 Miranda2 skrev Just now: Selden har litt tips dersom du har selden bom http://www.seldenmast.com/files/1296213340/595-664-SETF.pdf Takk, men urelevant, jeg har ikke bom med slikt opplegg inni. Mulig det ikke kommer tydelig frem på tegning, men blokker og skinne er altså på utsiden av bommen min. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 25.April.2017 Link til dette innlegget Svart 25.April.2017 Jeg har selden bom, og festet linene som vist på side 25 i dokumentet under: http://www.seldenmast.com/files/1491910606/595-542-E.pdf Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 25.April.2017 Link til dette innlegget Svart 25.April.2017 (redigert) NOR2138 skrev 11 minutes ago: Forøvrig var min tanke at linen for rev 1 kan knytes rundt bom, føres "bak" seilet sett på tegning, gjennom Rev 1, til Blokk 2 og derretter festes i Kryssholt. Det høres fornuftig ut. Det blir omtrent som på side 26 i dokumentet jeg liket til over bortsett fra at dine blokker er på siden og ikke på enden av bommen. Bilde fra google: Redigert 25.April.2017 av shipahoy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NOR2138 Svart 25.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2017 Se der ja, en fin og enkel tegning jeg kan bruke, takk ?det ser jo veldig overkommelig ut, mulig jeg må investere i et nytt kryssholt siden jeg kun har ett? Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 25.April.2017 Link til dette innlegget Svart 25.April.2017 Linen for 1. rev trenger vel strengt tatt ikke være festet når du buker 2. rev, så du kan klare deg med ett kryssholt, men det er mer praktisk at 1. rev allerede er festet når du tar ut 2. rev, så slipper du å gå fra 2. rev til fullt seil ved et uhell. Linen til 2. rev blir ganske lang, og jeg har planer om å bruke en tynn line på den delen av linen som blir dratt inn når revet er satt, men det har blitt med planen så langt :-) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 25.April.2017 Link til dette innlegget Svart 25.April.2017 Det beste er om du har vinsj på mast som du kan teite revelinen godt med. Altså, fra vinsj via blokk ved halshjørnet, ut gjennom trinse på bom, opp gjennom revemaljen og ned på baksiden av bommen hvor den er festet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.