Pequod
Ksu74 skrev for 23 timer siden:
Og for å nevne det, har aldri hatt båt.. Hvordan vil det være å starte med en snekke på ca 24ft med tanke på manøvrering?
Nidelven jeg har, på 24 fot, går kjempefint å manøvrere for én person. Selv uten baugpropell! :-) Men snekker er vel generelt vanskelige å bakke med, da har de en egen vilje som ikke nødvendigvis sammenfaller med din egen... Den er også min første båt - men jeg vokste opp i litt mindre båter.
Ksu74 skrev for 17 timer siden:Kan tenke meg det er trivelig også da. En slik tur tar vel ca 14 timer? Har sett en del annonser av Nidelv 24 og det er en veldig fin båt.
Jeg har en litt liten motor, bare 22 HK, så jeg marsjer i mellom 5 og 5,5 knop. Jeg starter jo nesten innerst i Oslofjorden og hvor lang tid jeg bruker er egentlig avhengig av strømforhold og vindretning, samt om bunnstoffet under har holdt groa vekk...
Men her er noen eksempler:
Oksval (Nesodden) - Oscarsborg: Mellom 2,5 og 3 timer
Oksval - Moss/Horten: Mellom 6 og 7 timer.
Oksval - Strömstad: Ca. 12,5 timer (men har aldri kjørt det strekket i ett, bruker å ta en overnatting, gjerne to, for kosens skyld.)
Med de strekningene du oppgir så bør du i alle fall ha god tid! Ikke bare med hensyn til at en snekke går sakte, men også fordi du må beregne noen ekstra dager i tilfelle været blir kranglete... Snekker er lagd for å gå innaskjærs og i "kosetempo". Ellers har den vel alt du trenger, soveplasser, toalett og bysse!
Ta gjerne en titt på båtbloggen min for å se nærmere på hvordan snekkelivet er!