Sinvano Startet 25.April.2017 Link til dette innlegget Startet 25.April.2017 Hei Må av med propellen på båten. Ser det sitter en liten låsespline i selve mutteren. Er det bare å ut med den og skru av mutteren og dra av propellen? Noen triks? Prøvde mutteren litt men dro jo bare med propellen rundt. Legger også ved bildet av bolt til aksel som jeg må borre opp og gjenge på nytt. Er det enkelt å demontere aksel? Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 25.April.2017 Link til dette innlegget Svart 25.April.2017 Jepp, ut med settskruen (e), sørg for mothold av propell og av med mutter. Jeg antar at propellen sitter på et kon, så du må nok slå litt. Bruk en trekloss imellom så du ikke skader propellen. Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
Sinvano Svart 25.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2017 Kjempe, takk for raskt svar. Er denne mutteren skrudd links? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 25.April.2017 Link til dette innlegget Svart 25.April.2017 (redigert) Lag et "over-ett" merke med sort tusj eller rissenål før du prøver å løsne, så er det lettere å se om det gir etter.... Links eller rex - ikke lett å si Er det en Scan Family m/ sleipner hylse? om du vet burde du legge ut informasjonen. Ville brukt 3/4" eller 1" pipesett med T-pipeholder og slått på den med tung plastikk hammer Redigert 25.April.2017 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sinvano Svart 25.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2017 Takker for svar. Båten er en Scand 20 Family. Usikker på aksel/hylse. Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 25.April.2017 Link til dette innlegget Svart 25.April.2017 Mulig du klarer å se om det er links eller ei om du titter i hullet for settskruen? Det hullet er vel forøvrig ypperlig for litt WD-40 e.l for å hjelpe å løsne hvis det sitter? Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
Sinvano Svart 29.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2017 Drar opp denne igjen. Fikk surret meg til å begynne på dette igjen i dag. Det gikk overraskende greit å skru av propellmutter med litt hjelp fra samboer ;) Propellen derimot.. Den sitter fremdeles godt. Er der noen som har noen gode tips til å få denne av? Jeg hadde en stor avtrekker, men den hadde bare to armer. Hjelper kanskje dersom jeg prøver en med 3 armer? Sitér dette innlegget Link to post
Flow Svart 30.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2017 Varme pleier å ordne slikt. For å dra av propellen kan du bruke avtrekker, samtidig som du varmer opp propellen med en gassbrenner. En avtrekker med to armer bør holde i massevis. Sett den i spenn, og varm deretter opp propellgodset med en gassbrenner (ikke varm opp akslingen, kun propellgodset rundt akslingen). Da pleier propellen å løsne lett. Skru evt. mer spenn på avdrageren, og gjenta prosessen hvis dette ikke fungerer. NB! Propellen kan løsne med stor kraft. Dette kan være farlig. Du bør derfor skru på propellmutteren igjen før du gjør dette, men la det være en åpning på noen millimeter slik at propellen stopper mot propellmutteren når den løsner. Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 30.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2017 Du får vel ikke montert en avdrager med 2 armer så den står sentrisk når du har 3 propellblader, så jeg hadde fått lånt eller skaffet en 3 armet avdrager. Da bør det gå ganske lett. Sett i spenn, og gi noen kakk på senterbolten i avdrageren. Evt litt varme, som beskrevet over, hvis den er veldig vanskelig. Sitér dette innlegget Link to post
Sjarkmann Svart 30.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2017 Sett på en trearmet avtrekker og stram denne passelig til. Så varmer du forsiktig opp propellen og kakker lett på den, så gir du et passe hardt slag på toppen av skruen til avtrekkeren og propellen kommer (forhåpentligvis) av . Sitér dette innlegget Har du kontroll, kjører du ikke fort nok!! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.