hal194 Startet 25.April.2017 Link til dette innlegget Startet 25.April.2017 Årets andre båttur ble som fryktet, med full stans utpå fjorden. Før vinterlagring ble tanken fylt opp og har stått med full tank i hele vinter. Likevel var det noe vann i dieselfilteret når jeg åpnet dette nå, så jeg mistenker at vann i dieselen er årsaken til stoppen. Spørsmålet nå er hva jeg kan gjøre nå, er dette en enkel jobb - bare å tømme/skifte filteret, fjerne vann fra tanken (legger seg vel i bunnen?) og vri på starteren til motoren har fått diesel gjennom.....eller er det andre ting jeg må gjøre? Er det en dyr mekanikerjobb eller noe jeg kan fikse selv? Noen som har vært borti lignende og evnt. hva/hvordan har dere løst dette? Motoren er en Perkins 4.108 - 47hk diesel. Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 25.April.2017 Link til dette innlegget Svart 25.April.2017 (redigert) Eldre dieselmotorer må luftes etter filterbytte. Sjekk bruksanvisningen for din motor. Det er ikke vanskelig. Ikke kjør motoren lenge på starteren. Impelleren pumper vann også når du kjører på starteren. dette vannet samler seg i eksosslangen og kan i verstefall renne tilbake og inn i motoren via ventilene. Du kan evt. stenge sjøvannsinntaket om du å kjøre lenge på starter og så åpne inntaket når motor starter. Det er flere grunner til at en motor kan stanse. Om du tømmer vannutskiller/filter og heller innholdet på en klar flaske kan du se om det er vann i drivstoffet. Det er som sagt greit å finne ut hva som er feil før man begynner å "reparere". Er det kun vann så vil det i mitt hode være nok å "fjerne" vann, bytte filtere og lufte. På denne motoren kan du benytte Alron dieseltilsetting. Denne vil blande inn kondensvann i drivstoffet og gjøre at du ikke har problemer med vann så lengde det er snakk om mindre mengder. Det er ikke et alternativ til å tømme/rense vannutskiller årlig/jevnlig. Har du ikke vannutskiller anbefaler jeg at du installerer en variant av dette. Redigert 25.April.2017 av blueline (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 25.April.2017 Link til dette innlegget Svart 25.April.2017 Åpne mannelokket på dieseltanken om du har det for eventuelt å suge ut det siste vannet. Får du ikke åpnet dieseltanken på en enkel måte er det måten du beskriver som er tingen. Løsne på dysene for å lufte og få dieselen raskere mellom systemet. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 25.April.2017 Link til dette innlegget Svart 25.April.2017 Hvis der er vann i filterkoppen, så kan jo dette tyde på at der er vann i dieseltanken. Forsøk å føre en tynn slange helt ned i bunnen av tanken for å suge opp det som befinner seg der, og sjekk for vann, hvis mulig. Er redd for at tanken må tømmes helt og rengjøres. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 25.April.2017 Link til dette innlegget Svart 25.April.2017 Perkins 4.108 er må luftes litt etter boka og den er kresen på prosedyren. Å kun lufte på dysene duger ikke. Du må i hvertfall lufte frem til høyeste punktet på høytrykkspumpa. Om du ikke har noen spesiell løsning for det så er det fort vekk 10 minutter kjedelig pumping med fødepumpa. Så kan lufte på dysene ved å kinne motoren med to av dysene åpne. Når dieselen kommer skrur du de til og fyrer opp. Sitér dette innlegget Link to post
hal194 Svart 25.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2017 Det var vann i filterkoppen, og mest sannsynlig litt i bunn av tanken også. Er det flere steder jeg må fjerne vann enn selve tanken og filteret? Vann som evt. er kommet lenger inn i systemet, vil det renne videre og ut når jeg kjører startmotoren? Får man tappet ut diesel/vann andre steder lenger inni systemet? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 25.April.2017 Link til dette innlegget Svart 25.April.2017 Når drenerte og rengjorde du tanken sist ? Om du aldri har gjort det, gjør det. Tøm tanken, ta den gjerne ut av båten, inspiser alle sveiser, se etter porer og dieselsvetting, for den et vel ikke spesielt ny? Om den er tett og fin, begynn å vaske tanken. Få ut all driten, la det skinne! Monter inn tanken. Gjenbruk dieselen, men ikke bruk det som samlet seg nederst i dunken du har drenert dieselen over på. Har du en sånn 5 liter vakuum oljesugepumpe, kan du bruke den til å suge opp innholdet i tanken. Følg anbefalinger for lufting og ny oppstart. Kontroller at eventuell o-ring på dieselpåfyllingslokk er hel og tetter godt. Bytt gjerne hvert år, smør den inn. Kjenner ikke motoren, men dersom du tidligere, før problemet oppsto, har byttet dieselfilter og har skrudd på skruer som hadde kobberskive under, les f.eks lufteskrue, og ikke har byttet kobberskive/ pakning, så blir den utett og det suges falsk luft. Det alene kan gjøre at motoren stopper. Var det skittent i filteret eller bare vann? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 25.April.2017 Link til dette innlegget Svart 25.April.2017 Ta tanken ut av båten? Kven har høve til det? Når du skal lufte denne motoren må du kjenne prosedyren. Dette tek du ikkje på slump om du ikkje har god greie på dieselmotorar. Du finn sikkert brukarhandboka på nettet. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 25.April.2017 Link til dette innlegget Svart 25.April.2017 Jeg tok tanken med meg hjem for vask og utbedring med kjemisk metall. Satte den på varmekablene for å tørke ut siste dråper av vaskevannet ? Men så har jeg jo seilbåt da? Litt mere gjennomtenkt det. Har til og med en ekstra motor på dekk, bestående av to store, hvite laken, i tilfelle motorstans. Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 26.April.2017 Link til dette innlegget Svart 26.April.2017 Jeg hadde ikke satt igang store operasjoner uten å være nogenlunde sikker på hverken årsak til motorstopp, eller virkning av tiltak. Det er jo kanskje en tappekran nederst på tanken, som gjør det lettvint å tappe av f.eks en halvliter fra tanken i en ren beholder, så du kan se på farge, grums og evt vanninnhold? Har du ikke en slik kran, så hadde jeg bare tappet av filterkoppen og prøvd litt til for å se hvor fort det kommer vann i denne. Har du filterkopp med bunnplugg, så kan du tappe av filteret uten å måtte lufte systemet etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 26.April.2017 Link til dette innlegget Svart 26.April.2017 Dersom man er så privilegert å ha tappekran på tanken, så er det så lettvint å ha god kontroll på vann i drivstoffet, at man burde aldri oppleve dens vrede. Om man tapper av via vannutskiller, og har pickup fra toppen av tanken, så er det mye godsaker som kan ligge igjen i bunnen av tanken. Dette virvles opp ved sjøgang. Om ts vil til bunns i dette, så bør han nok fortelle litt mere om opplegget sitt, kjennskap til tankhygiene mm.. etter å ha egenerfaring med vann og drit på tanken i en 35 år gammel seilbåt, så har jeg bare ett sikkert råd for alle med eldre båter, gammel tank og uklar dieseltankhistorikk : tøm tanken, rengjør. Det burde faktisk stå høyere på arbeidsplanen enn polering nå på våren. Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 26.April.2017 Link til dette innlegget Svart 26.April.2017 Men hvis denne motoren har sugd til seg så mye vann at den har stoppa er det ikke lurt og plukke ut alle dysene for og tømme forbrenningskammerene for all veske som finnes der før lufting etc. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Eureka Svart 26.April.2017 Link til dette innlegget Svart 26.April.2017 (redigert) Jo, det er vel helst det. Antar at motoren har et finfilter også, men TS har ikke svart på det. Filterets farge og eventuelt mengde grums har nok noe å si for det videre arbeidet og er det rent, klart vann han fant eller er det grumsete og seigt. Da nærmer vi oss dieseldyr og dets avføring. Da er vi tilbake til full rengjøring av tank. Men nå har ikke TS vært innlogget siden i går, vi får vel litt mere gå på i løpet av kvelden... respons har han ihverfall fått? Og jeg har registrert at TS har hatt flere problemer i det siste ref flere tråder. Redigert 26.April.2017 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 26.April.2017 Link til dette innlegget Svart 26.April.2017 Tror ikke det er noe finfilter. Sitér dette innlegget Link to post
hal194 Svart 26.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2017 Da har jeg tappet litt av tanken, uten å finne vann eller grums i dieselen, byttet begge filtrene (ja, den har finfilter denne), filtrene så helt fine ut for min del, men byttet i tilfelle vann e.l. Så gjenstår det egentlig bare å finne lufteskruen(e) og lufte systemet.....noen som har gjort dette på samme motor og vet hvor skruene sitter? Legger ved noen bilder, er ikke så godt kjent og manualen forklarer ikke så godt.....? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 26.April.2017 Link til dette innlegget Svart 26.April.2017 Høytrykkspumpa, som må luftes, ligger under varmeveksleren. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 27.April.2017 Link til dette innlegget Svart 27.April.2017 (redigert) Trådstarter skriver at "det var noe vann" i vannutskilleren, jeg leser da at den ikke var full av vann. Da er det nok ikke vann som har stoppet motoren, vannet er jo blitt fanget av utskilleren. Det er først når vannutskilleren er stappfull av vann, at vannet har mulighet til å komme seg videre. Rens tanken, luft skikkelig og forhåpentligvis start opp. OM vann har kommet inn til motoren, har "skaden" allerede skjedd. Ved rikelig lufting, og ren diesel på tanken vil du få ut forurenset diesel. Så luft skikkelig og start opp. Kan kanskje spandere 1% to-taktsolje i dieselen for å gi litt ekstra smøring. Redigert 27.April.2017 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
hal194 Svart 27.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2017 nomen skrev for 17 timer siden: Trådstarter skriver at "det var noe vann" i vannutskilleren, jeg leser da at den ikke var full av vann. Da er det nok ikke vann som har stoppet motoren, vannet er jo blitt fanget av utskilleren. Det er først når vannutskilleren er stappfull av vann, at vannet har mulighet til å komme seg videre. Rens tanken, luft skikkelig og forhåpentligvis start opp. OM vann har kommet inn til motoren, har "skaden" allerede skjedd. Ved rikelig lufting, og ren diesel på tanken vil du få ut forurenset diesel. Så luft skikkelig og start opp. Kan kanskje spandere 1% to-taktsolje i dieselen for å gi litt ekstra smøring. Godt tips, takk.? Det var en god blanding i vannutskilleren, vanskelig å si om den var full av vann eller ikke. Jeg vet ikke hvor godt disse hindrer vann fra å gå videre i systemet (motoren stoppet jo, tross alt). Men nå har jeg hvertfall tømt disse, byttet filtrene, sjekket tanken (underlig nok ikke noe vann der), og neste punkt blir vel å lufte systemet. Jeg sliter litt med å finne ut hvor på motoren lufteskruene sitter, og håndboken er dårlig forklart..... det sitter en pumpe under varmeveksleren som har en slags hendel/pumpe man kan trykke på- men denne er på motsatt side av der drivstoffslangene og dysene er, og tenker selv at det har noe med oljen å gjøre siden oljefilteret sitter like ved..(?) Det sitter også en liten pumpe før finfilteret som også har en trykk-knapp/hendel under (med et lite hull på). Legger ved et bilde jeg har av den så man ser hva jeg snakker om. Litt rådvill her, men sånn er det å være nybegynner, må spørre for å lære ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 28.April.2017 Link til dette innlegget Svart 28.April.2017 Lurer på om du har en annen marinisering enn hva jeg har på min Perkins... Uansett. Den lille pumpa der på du pumpe på til det kommer diesel ut på øverste punkt injektor/høyttrykkspumpa. Følg dieselslangene/rørene fra den lille nikkepumpa så finner du frem. På min motor tok det pluss-minus 10 minutter med iherdig pumping på den lille pumpa før det var diesel på høyttrykksupumpa. Men det var etter jeg hadde kjørt motoren tom for diesel. Ved "bare lufting" vil jeg tro det går kjappere. -- Men nå må du slutte å ta bilder og skrive på forum og sette i gang ;-) Last ned/ta frem manualen for motoren og les deg opp på lufteprosedyren. Evt prøv å gjør som jeg gjør. 1. Løsne slangeklemmen og slangen på "ut" slangen på nikkepumpa (som du har tatt bilde av) og pump til det kommer ren diesel. Skru på slangen igjen. 2. Åpne øverste luftinga/nippel på injektorpumpa og pump, veldig lenge, med nikkepumpa til det kommer ren diesel (vær forsiktig med luftenippelen her, denne vil du ikke knekke eller ødelegge, så bruk fastnøkkel ikke skiftnøkkel osv). Steng nippelen (igjen, forsiktig). 3. Åpne på to av dysene på toppen, da "annenhver". Legg gjerne ei fille over og kinn med starteren til det komme ren diesel. Skru igjen og start motoren. Utover at det kan ta veldig lang tid å pumpe med nikkepumpa for å få diesel til injektorpumpa så tar ikke dette veldig lang tid. --- Ta de fastnøklene du trenger for å lufte motoren og bind/strips de i sammen og heng de et lett tilgjengelig sted slik at du vet du alltid har det du trenger til å lufte den kjapt, hvis det blir nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.