RMK Startet 26.Juni.2005 Del på Facebook Startet 26.Juni.2005 Jeg har en Scand Baltic, 2003 modell med følgende problem: Hver gang man pumper ut av toalettet kommer det kraftig drittlukt på utsiden av båten som følge av at vannet skyver ut dårlig luft fra septiktanken. Sanitærveske vil være en åpenlys problemløser, men det er her problemet ligger: Hver gang jeg er ute og kjører tømmer tanken seg selv, antakeligvis ved at det dannes et vakuum fra skrogjennomføringen og septiken suges ut via kverna (den andre gjennomføringen til manuell pumpe er stengt). Så etter hver kjøretur er det også tomt for sanitærveske. Vi har nå prøvd å stenge også utløpet til kverna og kjørt på 2 - 3 liter sanitærveske, men dritlukta fortsetter å komme! Forslag noen? Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 26.Juni.2005 Del på Facebook Svart 26.Juni.2005 Bedre lufting, helst en ekstra lufting i tillegg til den du allerede har. Da får de snille luktfrie bakteriene gode vilkår og fordøyer dritten uten lukt. Gjør et søk eller sjekk emneversikten så finner du garantert mange tidligere tråder om samme emne. Intet er som å prate drit .... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
880 Svart 26.Juni.2005 Del på Facebook Svart 26.Juni.2005 Har selv samme problem, har funnet årsaken. Luftingen er tilnermet tett. Har fungert fint i mange år men nå ser jeg kun et alternativ, større diameter på luftingen. I dag står det en nippel med ca. 1/2" men ønsker å øke denne til 1"... Dette blir en drittjobb....................... men må gjøres.. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Skipper Worse Svart 26.Juni.2005 Del på Facebook Svart 26.Juni.2005 Dette blir en drittjobb....................... men må gjøres.. <{POST_SNAPBACK}> Samma her ... bortset fra at min septiktank ikke har lufting i det hele tatt... Må altså ta ut tanken, få satt på en fitting, slange, skroggjennomføring etc. Regner med at luktesansen aldri blir den samme igjen etter den øvelsen. Derfor utsetter jeg den i det lengste ... Lurer forresten på hvordan noen kan være så ihuga glup at de lager septiktank uten lufting. For å unngå at den sprekker, må pumpen kjøres en anelse etter hver gangs bruk. Ikke akkurat hygienisk for de badende, nei! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
bliss X Svart 26.Juni.2005 Del på Facebook Svart 26.Juni.2005 Jeg har en Scand Baltic, 2003 modell med følgende problem: En så ny båt burde ikke ha septik problemer. Jeg ville tatt det opp med leverandøren. Båten er jo nesten ny. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 26.Juni.2005 Del på Facebook Svart 26.Juni.2005 Samma her ... bortset fra at min septiktank ikke har lufting i det hele tatt... Må altså ta ut tanken, få satt på en fitting, slange, skroggjennomføring etc. Regner med at luktesansen aldri blir den samme igjen etter den øvelsen. Derfor utsetter jeg den i det lengste ... <{POST_SNAPBACK}> Forsvarets vernemaske (også kjent som gassmaske) er ypperlig til slikt bruk. Røykdykkerutstyr skulle også funke. Finn fram/lån/kjøp og sett igang. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Blue_Dragon Svart 26.Juni.2005 Del på Facebook Svart 26.Juni.2005 En så ny båt burde ikke ha septik problemer. Jeg ville tatt det opp med leverandøren. Båten er jo nesten ny. <{POST_SNAPBACK}> Helt klart, Scan må ordne opp i dette uten kostnader for deg som båtkjøper. Sitér dette innlegget Link to post
Kjell E Svart 26.Juni.2005 Del på Facebook Svart 26.Juni.2005 Regner med at luktesansen aldri blir den samme igjen etter den øvelsen. Derfor utsetter jeg den i det lengste ... <{POST_SNAPBACK}> Vi får vel nabovarsel? Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
Skipper Worse Svart 26.Juni.2005 Del på Facebook Svart 26.Juni.2005 Vi får vel nabovarsel? <{POST_SNAPBACK}> Ja. I form av innkalling til dugnad/septiksjauing ... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Kjell E Svart 26.Juni.2005 Del på Facebook Svart 26.Juni.2005 Ja. I form av innkalling til dugnad/septiksjauing ... <{POST_SNAPBACK}> Kan godt stille jeg, altså.... om ikke annet for å levere "testdata" Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
NilsPils Svart 27.Juni.2005 Del på Facebook Svart 27.Juni.2005 (redigert) men det er her problemet ligger: Hver gang jeg er ute og kjører tømmer tanken seg selv, antakeligvis ved at det dannes et vakuum fra skrogjennomføringen og septiken suges ut via kverna (den andre gjennomføringen til manuell pumpe er stengt). <{POST_SNAPBACK}> Dette er vel også et problem i seg selv. Det er jo ikke like populært (eller lovlig) å legge en stripe septik i kjølvannet f. eks i havna eller utenfor en badestrand................? Ellers skal vel avløpet ha svanehals med lufting på toppen? Da skal det ikke være mulig å suge ut septik under fart. Tipper at du har for dårlig lufting eller ingen svanehals i avløpsslangen. Redigert 27.Juni.2005 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.