Jump to content

Slepejolle på tilhenger?

MegaTrondy

Recommended Posts

Har en liten maritim slepejolle som jeg av og til bruker å ta med meg på tur. Har en snekke hvor det er vanskelig å feste slike snap fester. Er rampe rett med båten, sånn sett er det ikke et problem i forhold til sjøsetting. Hvordan er det å sjøsette en liten jolle med 9.9 hk motor på fra en vanlig bilhenger? Har ikke løse karmer på den... Er det ikke mer arbeid å få den oppå hengeren med motor på?

Redigert av MegaTrondy (see edit history)

Vanlig bilhenger har ikke avtagbare baklys, ledninger og bremser og hjullager er ihverfall ikke mere beskyttet mot saltvann enn båthenger. 

Den er vel gjerne høyere enn båthenger også. 

Tror nok det er best at du sjøsetter jolla uten motor, og tar den av og på mens jolla ligger på vann. 

Da er det ikke noe problem å håndtere jolla for hånd, antar jeg. Motoren legger du i bagasjerommet..  

Redigert av Eureka (see edit history)

Det du kan gjøre er og bygge ei krybbe som du enten stroper fast i tilhengereen eller bolter alt etter som du vil bore hull i platten på tilhengern 

Alt du trenger er et par meter med 2tom4  et par rustfri tre skruer 

Og ei båt støtte som som den her 

Dette er den dyreste og er 110 cm bred 

Og den billigste er vel 90cm 

http://www.biltema.no/no/Bat/Tilhenger-og-vinsj/Ruller/Batstotte-2000018252/

Om du vil kan du lage krybba en halvmeter lenger en hengern og med litt vinkel så får du båten enkelt opp og av uten å må ha hjulene under vann 

hal194 skrev for 2 timer siden:

Jeg gjør det samme selv, har en liten rib med 9,9 hk.  Setter den på henger, stropper fast, kjører ned til havna, bærer ut jolla i rampen, (du trenger vel ikke å kjøre hengeren ut i vannet) og motoren kan vel stå på under transport så lenge den ikke dekker over skiltet? :)  

Bærer du den alene med motor på eller er dere to stykker? 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...