R.O Startet 26.April.2017 Del på Facebook Startet 26.April.2017 Noen som har dette: https://www.maritim.no/minikjokken-1-bluss-for-bat Fulgte ett slikt med i en brukt båt jeg kjøpte, men forrige eier hadde latt butan beholder stå i. Så det var tett og nedgriset. Prøvde å vaske og shine det opp, men nå lekker det i overgangen. Koster jo nada, så kan bare kjøpe et nytt, men blir skeptisk til et kokeapparat som koster 250kr... Tilsynelatende er det akkurat dette jeg trenger, et enkelt apparat som kan pakkes bort i en koffert, eller tas med på land, men vil ikke dra ombord noe drit som kanskje er brannfarlig og lekker butan.. Men finner ingen gode alternativer.. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 26.April.2017 Del på Facebook Svart 26.April.2017 Har hatt et tilsvarende, ikke samme merke, var litt skeptisk så jeg fyrte det opp på brygga, og bra var det, for det lakk gass og begynte å brenne steder det ikke skal brenne.. Sitér dette innlegget Link to post
Knappern Svart 26.April.2017 Del på Facebook Svart 26.April.2017 Kjøpte et på bestmarin. Fungerer fint det men husk å koble fra gass etter bruk. Sitér dette innlegget Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44 Link to post
Big Horn Svart 26.April.2017 Del på Facebook Svart 26.April.2017 Hadde også et tilsvarende fra BT for bruk på land og det fungerer bra, men dette og ekstraflaskene ble oppbevart i drenert benk over le. Erfarte at flasken som sitter i kan begynne å lekke om den har vært koblet til og fra mange ganger. Det var også en ekstraflaske som gikk lekk etter litt rust i skjøten mellom siden og bunn. Jeg hadde ikke vært redd for å bruke det ombord så lenge det er under konstant oppsyn og lagring på drenert plass over le. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 26.April.2017 Del på Facebook Svart 26.April.2017 Har tilsvarende og tar alltid flaska ut etter bruk. Flasker lagrer jeg vanntett i rom som drenerer ut. Som de andre har påpekt så ruster disse flaskene veldig lett. OBS 2 er dårlig funksjon i lave temperaturer. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 26.April.2017 Del på Facebook Svart 26.April.2017 Som jeg har nevnt i andre tråder der slike kokeapparater er hentet frem: Ingen gasskokeapparater med engangsbeholdere er godkjent for bruk i båt. Kun faste gassinstallasjoner (om du velger gass og ikke Wallas eller Spritapparat) er godkjent. Du kan oppbevare det i båten, men da skal flaske oppbevares i gasstett utvendig montert kasse med drenering ut gjennom skuteside. Ta det med på brygga/stranden/svaberget når du skal bruke det. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Ida Marie III Svart 26.April.2017 Del på Facebook Svart 26.April.2017 vist du ønsker et 1 bluss kokeapparat fast ombord, fins jo disse spritapparatene med et bluss. Men de er trege, hadde gått for en skikkelig gass installasjon, er uslåelig i lengden. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 26.April.2017 Del på Facebook Svart 26.April.2017 (redigert) Satt og ventet på fasiten fra Wallas Service Da er det litt på kanten at Maritim skriver: "Frittstående gass kokeapparat for bruk i båt. Ikke beregnet for fast montering". Redigert 26.April.2017 av shipahoy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 26.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2017 Wallas Service skrev 16 minutes ago: Som jeg har nevnt i andre tråder der slike kokeapparater er hentet frem: Ingen gasskokeapparater med engangsbeholdere er godkjent for bruk i båt. Kun faste gassinstallasjoner (om du velger gass og ikke Wallas eller Spritapparat) er godkjent. Du kan oppbevare det i båten, men da skal flaske oppbevares i gasstett utvendig montert kasse med drenering ut gjennom skuteside. Ta det med på brygga/stranden/svaberget når du skal bruke det. Både Askeladden C65 og 75 har kokeapparater med samme engangsbeholder..? Eller regnes dette som fast installasjon, siden dette er fastmontert, dog med engangsbeholder..? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 26.April.2017 Del på Facebook Svart 26.April.2017 Bruk i båt, kan jo være utpå dekk på en større stålbåt, slik sett har de vel ryggen fri. Men jeg ville ikke brukt disse ombord i min båt. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 26.April.2017 Del på Facebook Svart 26.April.2017 I forrige båten byttet jeg ut ett sprit apparat (som forrige eier hadde hatt problemer/branntilløp med) med ett slikt. Brukte da i byssa (som var under kalsejen). Fungerte fint, aldri problem. Nå har jeg både slikt apparat, grill som går på samme flaske, samt varmeovn på samme flasker. Disse bruker jeg bare i Cockpit , som supplement til byssa under dekk og kullgrillen som jeg må på land for å bruke. Grill og kokeaparat bruker jeg da oppi en kasse, så det er enkelt å lempe det over bord om noe skulle skje. Men ingenting har skjedd så langt. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Wallas Service Svart 26.April.2017 Del på Facebook Svart 26.April.2017 R.O skrev 8 minutes ago: Både Askeladden C65 og 75 har kokeapparater med samme engangsbeholder..? Eller regnes dette som fast installasjon, siden dette er fastmontert, dog med engangsbeholder..? Hva gjør man ikke for å holde prisen nede på båtpakken, når det forventes at det skal være et kokeapparat ombord i båten? En gassinstallasjon koster jo litt,og det gjør også en Wallas 800t (1 kokesone) eller 90t (2 kokesoner), men så kan en også montere viftelokk på en Wallas, så har du god varme på kjøpet. Luktfritt er det også, og det dannes ikke kondens i båten under bruk, ei heller avgasser i kabinen. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
shipahoy Svart 26.April.2017 Del på Facebook Svart 26.April.2017 Jeg har ofte med meg stormkjøkken med gass, men da ligger gasskolben i kjettingkassen i båten, og jeg bruker det bare på land. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 26.April.2017 Del på Facebook Svart 26.April.2017 (redigert) Erik skrev 5 minutes ago: I forrige båten byttet jeg ut ett sprit apparat (som forrige eier hadde hatt problemer/branntilløp med) med ett slikt. Brukte da i byssa (som var under kalsejen). Fungerte fint, aldri problem. Nå har jeg både slikt apparat, grill som går på samme flaske, samt varmeovn på samme flasker. Disse bruker jeg bare i Cockpit , som supplement til byssa under dekk og kullgrillen som jeg må på land for å bruke. Grill og kokeaparat bruker jeg da oppi en kasse, så det er enkelt å lempe det over bord om noe skulle skje. Men ingenting har skjedd så langt. Går sikkert greit. Men det er når det ikke går så greit, og flammene tar sitt, og du skal forklare deg for forsikrings selskapet ....da er det ikke greit lengre... Installere et godkjent gass anlegg. Er uslåelig på alle måter, og aldri noe tekniske problemer, som visse andre er kjent for...? Redigert 26.April.2017 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 27.April.2017 Del på Facebook Svart 27.April.2017 Wallas Service skrev for 19 timer siden: Som jeg har nevnt i andre tråder der slike kokeapparater er hentet frem: Ingen gasskokeapparater med engangsbeholdere er godkjent for bruk i båt. Kun faste gassinstallasjoner (om du velger gass og ikke Wallas eller Spritapparat) er godkjent. Du kan oppbevare det i båten, men da skal flaske oppbevares i gasstett utvendig montert kasse med drenering ut gjennom skuteside. Ta det med på brygga/stranden/svaberget når du skal bruke det. Dette var interessant. Jeg har et slikt apparat som av og til taes på land, så det burde være greit. Jeg har imidlertid en gassovn som også bruker samme type gasspatron. Denne bruker jeg på akterdekket på kalde kvelder. Er det da slik at dette ikke er greit? En kompis av meg hadde for noen år siden en Jaenneau Merry Fisher som han kjøpte ny. Denne hadde ved levering fastmontert et slikt ett-bluss apparat med patron. Om ikke dette er gogkjent i båt, er det jo betenkelig at dette leveres fra båtprodusent eller båtforhandler..... Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 27.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2017 Dessverre er det ikke alltid regler holder tritt med utviklingen, eller at de nødvendigvis gjør ting tryggere. Jeg hadde følt meg mer utrygg med en fast gassinstallasjon nede i en seilbåt, enn med en ett bluss gass koker i en åpen DC i en rolig havn. Det nevnes over at rødsprit er lov, det har jeg selv vekslende erfaring med, og når det lekker så brenner det over alt. Hva da med gasslampe, er ikke det lov i båt..? Har brukt en enkel gasskoker fra primus i 10år, til padling, fjellturer, camping og båt, aldri hatt noen problemer med denne.. Kokeren jeg linker til over hadde vært ideell for båten, ettersom den står stødigere enn primus kokeren min, men her er jeg litt skeptisk til de enkle flaskene, samt at den er veldig billig.. Hvis reglen er at all bærbar gass er ulovlig, men rødsprit er lov, ja da gjør jeg nok min egen risikovurdering isteden... Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 27.April.2017 Del på Facebook Svart 27.April.2017 Godkjent gass installasjon etter forskriftene, er intet og føle seg utrygg over... Fins i tusener av båter, nye som gamle.. Det er alle de "smarte" og "billige " nødløsningene en bør bekymre seg over.. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 28.Januar.2018 Del på Facebook Svart 28.Januar.2018 R.O skrev On 27.4.2017 at 14.47: Hva da med gasslampe, er ikke det lov i båt..? "Gammel" tråd, men like aktuelt. Nei, gasslampe er ikke lovlig: https://lovdata.no/SF/forskrift/1983-10-20-1580/§11 Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.