Jump to content

Nyoverhalt VP MD21A ryker mye. Justere pumpe?

Mr_Stian

Recommended Posts

Hei. Jeg startet nylig opp min VP MD21A mens båten er på land. Motor har vert helt i biter å sjekket av motor verksted. Jeg har montert selv.

Den starter som ett skudd og sviver bra. Men den røyker veldig mye. Grå røyk som lukter diesel. 

Nå skal det sies at jeg ikke har oppnådd driftstemperatur på den enda. 

Det er nye stempelfjærer og alle lagre i motor. Eneste som er gjort med diesel systemet er å Trykk teste dysene. Som var veldig bra. 

Vil dette gi seg eller må kanskje pumpa justeres? Andre ting? 

Hadde egentlig tenkt å sette båten på sjøen nå men er litt usikker når jeg er usikker på dette. 

Redigert av Mr_Stian (see edit history)

Ville ikke konkludert med noe før motoren er kjørt med normal temperatur. Vent til du er på vannet og kan teste motoren skikkelig, også under belastning.

Tenningsfeil forårsaker gjerne blå eller svart røyk.
Blå ved lav belastning indikerer for sen tenning.

Sort røyk under høy belasting for tidlig tenning. Eller at motoren går overbelastet, ikke oppnår korrekt turtall.

• 1 måned senere...

Har da sjekket justeringen på ventilene å den er korrekt. Båten er på vannet å er blitt brukt noen få timer. 

Den røyker fremdeles veldig mye når den startes. Men dette forsvinner når den blir varm. Når jeg går med båten er det kun noe vanndamp en kan se men dette er vist vanlig med denne motoren. Har hvertfal fått fikset problemet med for varm motor. Den er stabil og fin nå. 

Men noen som kan gi meg noen tips på hva jeg kan sjekke? Røyken lukter veldig diesel. 

En kort video. Dette er vel ett minutt etter start. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...