Jump to content

Sabb 12hk blåser ut olje

-Shure-

Recommended Posts

jeg har en sabb 12hk som gamle eier påstår er ombygd til 16 hk.. vet ikke om det er mulig...vet du hvor jeg kan få tak i "blueprints" av min motor...det kommer olje ut av luft filteret på motoren min..det er vel ikke normalt....er dette en 2 eller 4 takter. viss 4 er det ventil tettingene som er gåen da..

Jeg har bare hatt 2 stk Sabb-motorer og "skrudd litt" på de - ikke noe annet. Steller pent med de og "duller" med dem! Det hender sågar at jeg snakker til dem...... :rolleyes:

Skal prøve å "synse" litt om det du skriver og spør om:

jeg har en sabb 12hk som gamle eier påstår er ombygd til 16 hk....

Vet ikke hva gamle eieren har gjort eller påstår å ha gjort - men det kan simpelthen være en missforståelse og / eller en missoppfatning av motorstørrelse.

Går ut i fra at du her snakker om en 2-sylindret motor som heter Type 2H - se bildet under:

Bilde

Bilde

Denne motoren yter litt forskjellig, avhengig av når den ble bygget.

I bruksanvisningne fra 1. januar 1970 for denne motoren står det:

- 12 HK ved 1.500 omdr./min.

- 16 HK ved 2.000 omdr./min.

Så der har du "ombyggingen" fra 12 HK til 16 HK til tidligere eier...... :wink:

Samme motoren 2H yter ifg. en nyere bruksanvisning:

- 16 HK ved 2.000 omdr./min.

- 18 HK ved 2.200 omdr./min

Altså helt andre verdier. Hvis vi ser på motor-ID merke på "min" gamle Sabb 2H.....

Bilde

....så ser vi at ytelsen er oppgitt til 18 HK - mens det i bruksanvisningen som fulgte med står 13 HK til 16 HK.........så her er det mange tolkninger som kan anvendes!

...vet du hvor jeg kan få tak i "blueprints" av min motor...

Sabb i Bergen kan skaffe Bruksanvisning / Servicemanual og Reservedelskatalog til denne motoren (tror jeg...)

......det kommer olje ut av luft filteret på motoren min..det er vel ikke normalt.....

Har kanskje noe med veivhusutlufting å gjøre? Den tror jeg går rett inni luftfilteret........og derfra videre til forbrenning. Dette er bare noe jeg antar - vet ikke med sikkerhet. Er jo heller ikke Sabb-mekaniker, bare opptatt av disse fine motorene!

..........er dette en 2 eller 4 takter. viss 4 er det ventil tettingene som er gåen da..

<{POST_SNAPBACK}>

???? :confused: ????

Forstår ikke spørsmålet. Det er en forkammer-motor, ja.

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Takk for så bra innlegg...Er ikke særlig inne på diesel motor...det jeg lurer på er hvordan kommer luften inn i motoren...og eksosen ut av motoren....er det ventiler som styrer dette,drevet av en register reim....eller virker det som på en totakters bensin motor..at stempelet blåser ut å suger inn så jeg kan ha 12 til 18 hk jeg altså...kan bli litt morsomt, må finne ut når den er prod.....Jeg har ett annet stort problem...jeg vet ikke hvilken båt jeg har fått meg...tok noen bilder...men får ikke lagt de inn via pcen..kan sende til mobil..visst noen er innteresert og tror de klarer finne ut av det.Litt dumme bilder fikk den ikke helt i profil....det kan nokk stemme det du sier om olje i luft filter...det vil jo virke som en slags smøring for sylinder og stempel.Grunnen til at det er @mye@ nå er nokk det at motoren har stått hele vinter...har nettopp fått båten...en kompis kjøpte den for 25000kr for 2 år siden...han jobber så mye at han ikke har tid til den (litt ironisk),så jeg fikk den.Den har stått på vannet uten kalesje i vel ett år

Det ligger både deleliste og brukerhåndbok på Sabb 2H inne i dokumentarkivet her på forumet. Der vil du finne svar på alle dine spørsmål. Men først bør du finne skiltet på motoren som sier hvilken motor du har og hvilken årgang den er.

Ellers så er det en toppventilert firtakter ja, med lavtliggende kam drevet av tannhjul. Glødeplugger kjøpes hos nærmeste Sabb forhandler, tror jeg betalte mellom 8 og 900,- for begge to. Klarte ikke å finne noen uoriginale som passet.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...