Fantino Startet 26.April.2017 Link til dette innlegget Startet 26.April.2017 (redigert) Har en SPX-10 autopilot med 'det vanlige' svarte fluxgate kompasset montert i senterlinja av båten under dekk rett bak aktervegg. Her er også stuerom med diverse utstyr som må flyttes bittelitt fra tid til annen.. Dette påvirker kompasskurs kraftig og jeg begynner å bli lei av å rekalibrere ved å bruke et kvarter på å gå i sirkler. Og rekalibrering hjelper, men gir langtfra perfekt resultat på alle kurser. På kartet (C127 plotter) er det på enkelte kurser stort avvik mellom kompasskurs og beregnet kurs fra GPS-posisjon (heter den XTE mon tro?) Dette gir stort sett 2 utfordringer: 1) Tildels store rorutslag når jeg aktiverer autopilot i goto waypoint mode, og 2) Dårlig samsvar mellom kart og radaroverlay (RD424D mener jeg den heter, analog med digital signalgang fra antenne til plotter slik jeg forstår det). Når jeg leser på raymarine.com forstår jeg det slik fluxgate compass + en slags innebygget rategyrosensor i SPX-10 er input til autopilot og radaroverlay. Finner ingenting om at dette kan forbedres med feks ekstern rategyro eller lignende, a-la slik jeg oppfattet at en kunne med de gamle autopilotene som het hhv S1/S1G der G sto for Gyro osv. Usikker på om den innebygde gyrofunksjonen i SPX-10 er en 'fattigmanns'-utgave eller ikke. Lurer da på: 1) Vil jeg oppnå noe med feks å flytte fluxgatesensor opp i hyttetaket der den har god avstand til alle større jernobjekter? Vil økte rullebevegelser bety noe for et fluxgate-kompass? (trodde ikke det). 2) Er det noen gode triks for oppsett som kan line opp kart og radar overlay? Vet jeg kan legge inn en offset fra kompasskurs, men det er ikke dette som er problemet. Det er stor variasjon i deviasjon ift kompasskurs. 3) Går det an å kjøpe seg ut av problemet med en eller annen mer avansert gyrosensor som erstatter eller komplementerer fluxgate-kompass? Redigert 26.April.2017 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 26.April.2017 Link til dette innlegget Svart 26.April.2017 Spørsmål 1 vil jeg si ja til men da vil du få et kjempe problem når du slår på radaren og om det er noen problemer man kan løse ved og kjøpe noe annet er jeg ikke sikker på men det beste må jo være og kunne finne en plass i bunn og flux.kompasset må ikke stå i midten hvis det er av nyere dato og så skriver du at kalibreringen tar et kvarter da tror jeg du gjør den for raskt og får opp melding om at du svinger for fort uansett så når du skal gjøre det på nytt begynner du helt fra bunn med brygge kalibrering osv. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Hulda Svart 26.April.2017 Link til dette innlegget Svart 26.April.2017 Dette er i bunn og grunn et magnetkompass, og virker slik. Jeg har X30, kompass (rategyro) oppe på targa. Aldri problemer. Kurspil vingler, men tregheten i autopiloten overstyrer. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 26.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2017 Har ikke klokket kalibreringen på sekundet, men det tar nå sin tid å gå i sirkler og dill og dall. Har kun gjort denne biten noen ganger. Har aldri fått feilmelding på for raskt/for sakte så det er ikke det som tar tida. Det er bra avstand mellom radar horisontalt (4-5 meter) og vertikalt (kanskje 50 cm). Er det tilstrekkelig? Eneste er at mine elskede solceller ligger i akterkant av hyttetaket. Mulig de vil gi kluss i form at elektrisk felt. En plass i forpiggen ville sikkert vært optimalt ift avstand fra jern/elektriske installasjoner, men det blir mye pes med kabeltrekking. Håpet på en eller annen gyro med rask oppstart via magnetisk orientering eller noe sånt - som kunne erstatte fluxgate.. Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 26.April.2017 Link til dette innlegget Svart 26.April.2017 Du er nok nødt til å finne en plass for fluxgate'n som er innafor mtp deviasjon, og som du ikke forandrer magnetfeltet med løsøre. En skrutrekker, bergkile eller campingstol er nok til å påvirke, så plasseringen er viktig. Jeg tror ikke gyroen i spx'en (hvis det er gyro i denne, det vet jeg ingenting om) er noe dårligere enn de innebygde i S2/3. Men når du sier at det til tider er stort avvik mellom kompasskurs og beregnet kurs, mener du da hhv heading og COG? Disse vil i såfall til tider ha et avvik pga strøm og vind som påvirker COG'en din. Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
Fantino Svart 26.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2017 COG vs heading ja (er XTE cross track error, altså avviket mellom de eller noe sånt?). Er klar over at det slår ut noe, men det er dreggen og annet løsøre som flyttes og plutselig gir 20-30-40'grader feil. Er dette rett oppfattet: fluxgate gir heading, rategyro gir rate of turn, men ikke heading? Må nok i tenkeboksen mhp plassering ja. Hadde håpet på en eller annen nordsøkende gyro eller noe slikt.. Men da er vi kanskje i proffklassen/må startes minst 24-timer før avgang osv? Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 26.April.2017 Link til dette innlegget Svart 26.April.2017 (redigert) Hvor er det plassert nå, og hvis du har en greenline, hvordan hadde det vært å satt det i skapet under vasken på stb side nede? Der er det vel bare dassruller som går inn og ut??? Redigert 26.April.2017 av Frehau (see edit history) Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
Hulda Svart 26.April.2017 Link til dette innlegget Svart 26.April.2017 GPS-kompass fikser problemet. 20 000 og oppover, tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 26.April.2017 Link til dette innlegget Svart 26.April.2017 Ellers så har vi north seeking gyroer på ROV'ene våre på jobben, men de er ennå dyrere da de er vantette til 3000m....? Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
Fantino Svart 26.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2017 (redigert) Kan en slik gjøre susen, forutsatt at SPX-10 finner seg i å snakke NMEA 2000 med den? Har også kun intern antenne i C127 fra før så har vurdert ekstern GPS allerede. Fra beskrivelse: The GS-25 is the ideal position and heading device. The GS-25 provides extremely accurate and rapid boat position and speed updates. In addition - unlike other position-only antennas - the GS-25 provides heading for accurate boat direction at any speed and for radar/chart overlay.; The GS-25 easily connects to any NSS display via a NMEA 2000® network. (4.55 m (15-ft) NMEA 2000® cable included) It is fully waterproof and can be pole or surface mounted on any boat. 10 Hz updates for smooth and accurate location NMEA 2000 position and heading sensor Compact, rugged design for all marine environments and fully waterproof Integrated electronic compass provides 10Hz heading for chart stabilization and radar overlay, plus accurate course over ground even at low speeds Supports SBAS including WAAS/EGNOS/MSAS Redigert 26.April.2017 av Fantino Formattering (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 26.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2017 Frehau: Det står oppunder akterdekket, mellom lukene ned til stuerom. Perfekt sted for forstyrrelser mao, men sikkert lite arbeid for han som innstallerte.. Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 26.April.2017 Link til dette innlegget Svart 26.April.2017 Hei. Hadde denne piloten i forrige båt, en Bavaria 35 seilbåt. Der plasserte jeg kompasset under køye i aktercabin. Hadde tilsvarende montering i en Nimbus tidligere med kompass under køye. Hadde kun problemer en gang hvor jeg satt en bag med verktøy i køyen. Det er forøvrig viktig at ingen setter fra seg mobil, pc etc i køyen. Autopiloten styrte helt suverent og rettere enn meg i dårlig vær. I min nåværende båt med Garmin autopilot forsøkte jeg å plassere kompasset i skap i toalettrom, men pumper etc. påvirket dette. Plasserte det deretter lenger bak hvor det ikke var magnetisme, men havnet trolig da for langt mot skrogsiden der hvor jeg ligger longside mot flytebrygge med stålramme. Har nå flyttet kompasset under køye i aktercabin og håper at det gjør susen når jeg får kalibrert etter utsett. Som sagt styrte spx autopiloten suverent med kompasset på rett plass og uten behov for rekalibrering. Lengden på kabelen og latskap bestemmer nok litt for ofte plassering av kompasset. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 26.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2017 Jepp, den styrer suverent. Og så lenge jeg bare bruker auto, dvs på kurs merkes jo ikke dette problemet - utenom radar overlay da. Men jeg liker å sette et kryss langt inn i fjorden og slippe å korrigere for avdrift den neste timen :-) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.April.2017 Link til dette innlegget Svart 26.April.2017 (redigert) Den Garmindingsen funker ikke. Du må ha GPS-kompass. Eller rettere, forsikre deg om at det ikke er et magnetkompass integrert i boksen. Sjekk hos f.eks Seatronic. Redigert 26.April.2017 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 26.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2017 Ser nå at den Simrad-tassen (GS-25) bare er et fluxgate kombinert med GPS.. Fare for at jeg må prosjektere flytting av den svarte klumpen ja. Og jeg som ikke har fintenkt ferdig på hvor min nye skilletrafo skal skohornes inn.. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 27.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2017 Klarte ikke å la være å snoke litt mer på nett. Simrad GS60 ser ut til å være mulig løsning, basert på diff GPS pluss rategyro, men dyr løsning. Dog til rundt halv pris på eBay. (7000 pluss mva). Er vel litt i overkant for å løse et marginalt problem, så det blir nok flytting av fluxgate. Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 27.April.2017 Link til dette innlegget Svart 27.April.2017 Har prata med noen om lignende sak og noen mener at det går og skjerme en del signaler og magnetisme med alufolie så det er bare og tømme skapet til mor for folie til potetene så løser det seg kanskje. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Fantino Svart 27.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2017 Får pakke dreggen i folie Men det kan sikkert ha noe for seg ift elektriske duppeditter i alle fall! Blir tur i helga så da får jeg krype og fundere litt. Skal inn med en isolasjonstransformator en eller annen plass baki der også, og den vil sikkert bare gjøre det verre (10 kg kobber/stål..) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.April.2017 Link til dette innlegget Svart 28.April.2017 Den foliefiksen for å hindre magnetisme må være en forsinket aprilspøk. Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 28.April.2017 Link til dette innlegget Svart 28.April.2017 Hulda skrev for 2 timer siden: Den foliefiksen for å hindre magnetisme må være en forsinket aprilspøk. Det er fult mulig for jeg har ikke prøvd selv men jeg må også gjøre noe i min båt for den får noen raptusser og styrer plutselig i en eller annen retning og det er ikke noe gøy nå du har fått opp farta og ligger i 24 knop og skal finne noe og drikke i kjøleskapet , det resulterte i et par blåmerker og noen fy ord og en ubehagelig dag videre inntil jeg fikk koblet ut hele greia og den var montert av et firma som dreiv med sånt. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Fantino Svart 12.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2017 Og da har jeg selvfølgelig endt opp med at dette blir et prosjekt. Denne tassen er billig og iflg manualen gir slike i moving mode med antenneavstand 2 meter en kursnøyaktighet på 0.07 grader, som sendes som NMEA0183 som jeg mener jeg kan fore rett inn på kartplotteren min. Den skal da kunne legge dette ut på SeaTalk ng nettverket slik at jeg kan velge denne headingen som foretrukket i autopiloten. Det er teorien... Litt forskning gjenstår, bla på oppdateringsfrekvens da funksjonen bare er tilgjengelig på 1Hz-versjonen ennå. Budsjett max et par hundre USD. Det står jeg i fordi det er spennende Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2017 Men hvorfor rekalibrere? Har også en autopilot med fluxgate (steinalder og "stand alone") som nær sagt har sin egen kurs hver gang jeg bruker båten fordi det står i ett stuverom bak. Når jeg har kursen jeg vil ha så stiller jeg autopiloten til å gå dit, ferdig. Bryr meg ikke om hva kompasset på atuopiloten sier. Følger plotteren, og må jeg endre kurs så justerer jeg litt på autopiloten, og så går vi dit i stedet. Men dere har kanskje sammenkoblet plotter og autopilot? Da blir det vel noe annet kan jeg skjønne... går det ikke an å ignorere kompasskursen all den tid en har riktig kurs rent praktisk? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 12.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2017 Pinkvin skrev 11 minutes ago: Men hvorfor rekalibrere? Har også en autopilot med fluxgate (steinalder og "stand alone") som nær sagt har sin egen kurs hver gang jeg bruker båten fordi det står i ett stuverom bak. Når jeg har kursen jeg vil ha så stiller jeg autopiloten til å gå dit, ferdig. Bryr meg ikke om hva kompasset på atuopiloten sier. Følger plotteren, og må jeg endre kurs så justerer jeg litt på autopiloten, og så går vi dit i stedet. Men dere har kanskje sammenkoblet plotter og autopilot? Da blir det vel noe annet kan jeg skjønne... går det ikke an å ignorere kompasskursen all den tid en har riktig kurs rent praktisk? Han kjører autopiloten på posisjon og ikke på kurs Pinkvin... Men jeg har også Raymarin pilot, og har fra tid til annen glemt meg, og plassert magnetisk gjenstander for nært.. Men har aldri merket at dette har påvirket gradene på fluxgate etter at jeg har flyttet vekk gjenstandene.. Får du virkelig store forandringer i gradene på fluxgete etter en slik forglemmelse Fantino ?? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2017 Ida Marie III skrev for 2 timer siden: Han kjører autopiloten på posisjon og ikke på kurs Pinkvin... Ah, da skjønner jeg. Opplever det samme iom at jeg lader iPad/telefon rett ved kompasset. Og når jeg da tar brettet/telefonen ut så kan plutselig båten endre kurs. Ikke noen god løsning så jeg har flyttet ladepunktet vekk fra fluxgaten. Men ja, er en ting man må være obs på, som kanskje er litt unødvendig. Jeg får ikke gjort noe med det da kompasset er integrert i selve enheten så jeg kan ikke ha ett eksternt kompass, da hadde jeg flyttet på det. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 12.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2017 Problemet mitt er vel at jeg ikke klarer å legge dregg og kjetting og annet metallrask tilbake slik det var da jeg kalibrerte.. Ikke noe problem når en går på kurs som Pinkvin sier, men irriterende da det er hendig å gå på waypoint og unngå stadige korreksjoner for avdrift. Og så var det radaroverlay da. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.