Fantino
Har en SPX-10 autopilot med 'det vanlige' svarte fluxgate kompasset montert i senterlinja av båten under dekk rett bak aktervegg. Her er også stuerom med diverse utstyr som må flyttes bittelitt fra tid til annen.. Dette påvirker kompasskurs kraftig og jeg begynner å bli lei av å rekalibrere ved å bruke et kvarter på å gå i sirkler. Og rekalibrering hjelper, men gir langtfra perfekt resultat på alle kurser. På kartet (C127 plotter) er det på enkelte kurser stort avvik mellom kompasskurs og beregnet kurs fra GPS-posisjon (heter den XTE mon tro?) Dette gir stort sett 2 utfordringer: 1) Tildels store rorutslag når jeg aktiverer autopilot i goto waypoint mode, og 2) Dårlig samsvar mellom kart og radaroverlay (RD424D mener jeg den heter, analog med digital signalgang fra antenne til plotter slik jeg forstår det).
Når jeg leser på raymarine.com forstår jeg det slik fluxgate compass + en slags innebygget rategyrosensor i SPX-10 er input til autopilot og radaroverlay. Finner ingenting om at dette kan forbedres med feks ekstern rategyro eller lignende, a-la slik jeg oppfattet at en kunne med de gamle autopilotene som het hhv S1/S1G der G sto for Gyro osv. Usikker på om den innebygde gyrofunksjonen i SPX-10 er en 'fattigmanns'-utgave eller ikke.
Lurer da på:
1) Vil jeg oppnå noe med feks å flytte fluxgatesensor opp i hyttetaket der den har god avstand til alle større jernobjekter? Vil økte rullebevegelser bety noe for et fluxgate-kompass? (trodde ikke det).
2) Er det noen gode triks for oppsett som kan line opp kart og radar overlay? Vet jeg kan legge inn en offset fra kompasskurs, men det er ikke dette som er problemet. Det er stor variasjon i deviasjon ift kompasskurs.
3) Går det an å kjøpe seg ut av problemet med en eller annen mer avansert gyrosensor som erstatter eller komplementerer fluxgate-kompass?