Jump to content

Edit History

Fantino

Fantino

Ting tar tid. Har krøpet rundt i mange krinkelkroker i båten med en sånn iPhone app som viser om magnetfelt er OK eller ikke, men sliter med å finne en lokasjon for fluxgate som jeg er _sikker_ på er bedre enn den gamle.

 

I mellomtida har jeg selvsagt forsket litt videre på DIY GPS kompass. Navspark utgikk da de ikke kunne gi 10 Hz heading ut. Landet i stedet på 2 stk Comnav K700-kort som ligger og skinner på kjøkkenbenken nå sammen med 2 Tallysman TW3740 antenner som jeg allernådigst fikk importere fra USA mot å erklære på ære og samvittighet at de ikke skulle brukes til militære formål. Fikk først pris på 490 USD/stk for K700, men da jeg sa at det var langt over mitt budsjett kunne jeg plutselig få 2 stk til demopris 300 USD (for begge). Da klarte jeg selvsagt ikke å stå i mot.  Antennene kostet ca 1000 NOK/stk ferdig levert på døra fra Digikey. Har en liten armada av små duppeditter på vei fra Kina for montering/tilkopling/USB-TTL grensesnitt osv, så dette vil uansett ta tid. Blir heller ikke helt gratis , men forhåpentligvis gøy :thumbsup:. K700 kortene skal kunne levere heading ut helt opp til 50 Hz.

 

Har spurt om tilkopling til c125 og/eller SPX10 hos Raymarine både lokalt og importør men får litt halvveis svar så langt. SPX10 blokkerer såkalt 'Multiple Data Selection' på mitt system så jeg har fått beskjed om at fluxgate må koples fra og at SPX10 da må få heading input via sin egen NMEA0183-inngang. Tenker å lage en enten/eller løsning slik at fluxgate får strøm når GPS kompass er av/evt når det ikke har fix. Har ikke greid å få svar på om disse dataene da vil bli delt med c125 via SeaTalk ng nettverket, eller om jeg må fore c125 separat for å få brukt heading på radar overlay. Hadde også tenkt å bruke posisjonsdata fra dette oppsettet for c125 da jeg bare har intern GPS mottaker i systemet foreløpig (som dog virker helt upåklagelig). Kommer ikke til å kjede meg i vinter tror jeg..

IMG_2843.JPG

Fantino

Fantino

Ting tar tid. Har krøpet rundt i mange krinkelkroker i båten med en sånn iPhone app som viser om magnetfelt er OK eller ikke sliter med å finne en lokasjon for fluxgate som jeg er _sikker_ på er bedre enn den gamle.

 

I mellomtida har jeg selvsagt forsket litt videre på DIY GPS kompass. Navspark utgikk da de ikke kunne gi 10 Hz heading ut. Landet i stedet på 2 stk Comnav K700-kort som ligger og skinner på kjøkkenbenken nå sammen med 2 Tallysman TW3740 antenner som jeg allernådigst fikk importere fra USA mot å erklære på ære og samvittighet at de ikke skulle brukes til militære formål. Fikk først pris på 490 USD/stk for K700, men da jeg sa at det var langt over mitt budsjett kunne jeg plutselig få 2 stk til demopris 300 USD (for begge). Da klarte jeg selvsagt ikke å stå i mot.  Antennene kostet ca 1000 NOK/stk ferdig levert på døra fra Digikey. Har en liten armada av små duppeditter på vei fra Kina for montering/tilkopling/USB-TTL grensesnitt osv, så dette vil uansett ta tid. Blir heller ikke helt gratis , men forhåpentligvis gøy :thumbsup:. K700 kortene skal kunne levere heading ut helt opp til 50 Hz.

 

Har spurt om tilkopling til c125 og/eller SPX10 hos Raymarine både lokalt og importør men får litt halvveis svar så langt. SPX10 blokkerer såkalt 'Multiple Data Selection' på mitt system så jeg har fått beskjed om at fluxgate må koples fra og at SPX10 da må få heading input via sin egen NMEA0183-inngang. Tenker å lage en enten/eller løsning slik at fluxgate får strøm når GPS kompass er av/evt når det ikke har fix. Har ikke greid å få svar på om disse dataene da vil bli delt med c125 via SeaTalk ng nettverket, eller om jeg må fore c125 separat for å få brukt heading på radar overlay. Hadde også tenkt å bruke posisjonsdata fra dette oppsettet for c125 da jeg bare har intern GPS mottaker i systemet foreløpig (som dog virker helt upåklagelig). Kommer ikke til å kjede meg i vinter tror jeg..

IMG_2843.JPG



×
×
  • Create New...