Jump to content

Hvordan forbedre kompasskurs, Raymarine SPX-10 autopilot?

Fantino

Recommended Posts

Skal du flytte fluxgatekompasset, er et godt hjelpemiddel et lite håndholdt kompass (turorienteringskompass). Med det i hånden går du rundt og finner et stabilt sted uten feilvisning.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

VirtualMe skrev for 4 timer siden:

Tror du vil få en utfordring med 1Hz oppdatering. Mener kartplotteren (og kurs komputeren) trenger 10Hz for å nyttegjøre true heading fra gps kompasset. Jeg monterte et Simrad HS80 mot Raymarine S3G og E80 Classic, og er veldig fornøyd.

Ja, jeg tenkte jeg måtte sjekke det litt, var usikker på hva fluxgate gir ut. De har 5 og 10 Hz versjoner også. Dyrere, og av en eller annen grunn har de ikke firmware for å kjøre samme funksjon som jeg er ute etter.

https://www.sercoshop.no/produkt/kompass/gps-kompass/simrad-hs60-gps-kompass-nmea0183

Leter man litt, finner man dette kompasset til rundt kr 8.000 for NMEA0183-utgaven. Fra norsk forhandler, inkl. mva.

Forekommer i diverse utgaver, med og uten SIMRAD-branding. Innmaten er uansett den samme, uansett om det står SeaPilot, Vector, Simrad eller annet på klistremerket.

Any ship can be a minesweeper. Once.

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

On 26.4.2017 at 8:18 PM, Fantino said:

På kartet (C127 plotter) er det på enkelte kurser stort avvik mellom kompasskurs og beregnet kurs fra GPS-posisjon (heter den XTE mon tro?)

XTE er det laterale avviket mellom din planlagte kurslinje og den posisjonen du faktisk befinner deg i. Den korteste veien mellom to punkter er som kjent en rett linje, dvs. XTE=0 langs hele banen mellom punktene A og B.

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Husk at et satelittkompass måler faseforskyvningen ved de to mottakerne for å beregne heading - ikke selve posisjonen ved mottaker 1 og 2 (og egentlig 3). Dette krever kunnskap om nøyaktig innbyrdes  avstand mellom mottakerne. Med selvmonterte mottakere vil ikke disse data være kjent. 

Redigert av torkelmj (see edit history)

NavSpark, hvordan virker den?

Måling av faseforskjell ved mottaker 1/2/3 pluss prosessering?

Eller posisjon ved 1/2/3, fulgt av beregning av retningen mellom disse? I så fall nok av feilkilder og behov for glatting og filtrering av resultatene - høres ikke spesielt overbevisende ut som en pålitelig heading-kilde. Kunne dog være et interessant vinterprosjekt å sjekke om noe slikt faktisk duger i praksis. Ser allerede for meg testkarusell påmontert vippehuske for å simulere rulling og sjøgang. 

De har mange typer, men det er denne jeg har sett på for dette formålet. Bruk 'moving base mode' er godt beskrevet i 'user guide' litt nedover på sida. 'Rover' får rådata fra 'base' og spytter ut heading og posisjon direkte i NMEA0183 med 1/5/10 Hz avghengig av utgave.

Slik jeg forstår dette får en da ordinær GPS-nøyaktighet mhp posisjon, men svært god relativ posisjon mellom enhetene ved hjelp av deteksjon av faseforskyvning av bærebølge slik at en kan kalkulere en nøyaktig heading når lengden av baselinja er kjent.

Det er vel den forlengede baselinja som vil kunne gi større heading-nøyaktighet enn GPS-kompassene som er nevnt tidligere i tråden?

@VirtualMe: Koplet du NMEA fra Simrad inn på kurscomputer eller MFD?

Jeg TROR jeg kan gjøre begge deler og at informasjonen da blir tilgjengelig for alle enheter på SeaTalk ng nettverket de står i, men siden det først og fremst er autopilot som skal bruke den tenker jeg at det blir minst latency av å kople direkte til kurscomputer?

Det var planen å kaste bort 17 mai med å forske på plassering av fluxgate + montere skilletrafo, men nå måtte jeg visst i en middag likevel ?. Har ikke bestilt noe av GPS-utstyret ennå. Er utrolig mange alternativ, men Navspark ser helt klart ut til å være det beste alternativet da jeg har satt meg som mål at dette bare skal koste et max par båtlapper da det blir for dumt å gjøre selvmekk til samme pris som ferdige produkter som jeg strengt tatt ikke MÅ ha..

Simrad kompasset har 2 NMEA 0183 utganger, slik at jeg koblet en direkte til S3G kurskomputeren med "kun" heading informasjon og en til en multiplexer som sender heading + posisjon etc ut på nettet i båten. Tanken var å ha færrest mulig avhengigheter for at autopiloten skal fungere. Mener heading blir sendt fra kurskomputeren til E80'n slik at radar headingen blir rett.

• 1 måned senere...

Ting tar tid. Har krøpet rundt i mange krinkelkroker i båten med en sånn iPhone app som viser om magnetfelt er OK eller ikke, men sliter med å finne en lokasjon for fluxgate som jeg er _sikker_ på er bedre enn den gamle.

I mellomtida har jeg selvsagt forsket litt videre på DIY GPS kompass. Navspark utgikk da de ikke kunne gi 10 Hz heading ut. Landet i stedet på 2 stk Comnav K700-kort som ligger og skinner på kjøkkenbenken nå sammen med 2 Tallysman TW3740 antenner som jeg allernådigst fikk importere fra USA mot å erklære på ære og samvittighet at de ikke skulle brukes til militære formål. Fikk først pris på 490 USD/stk for K700, men da jeg sa at det var langt over mitt budsjett kunne jeg plutselig få 2 stk til demopris 300 USD (for begge). Da klarte jeg selvsagt ikke å stå i mot.  Antennene kostet ca 1000 NOK/stk ferdig levert på døra fra Digikey. Har en liten armada av små duppeditter på vei fra Kina for montering/tilkopling/USB-TTL grensesnitt osv, så dette vil uansett ta tid. Blir heller ikke helt gratis , men forhåpentligvis gøy :thumbsup:. K700 kortene skal kunne levere heading ut helt opp til 50 Hz.

Har spurt om tilkopling til c125 og/eller SPX10 hos Raymarine både lokalt og importør men får litt halvveis svar så langt. SPX10 blokkerer såkalt 'Multiple Data Selection' på mitt system så jeg har fått beskjed om at fluxgate må koples fra og at SPX10 da må få heading input via sin egen NMEA0183-inngang. Tenker å lage en enten/eller løsning slik at fluxgate får strøm når GPS kompass er av/evt når det ikke har fix. Har ikke greid å få svar på om disse dataene da vil bli delt med c125 via SeaTalk ng nettverket, eller om jeg må fore c125 separat for å få brukt heading på radar overlay. Hadde også tenkt å bruke posisjonsdata fra dette oppsettet for c125 da jeg bare har intern GPS mottaker i systemet foreløpig (som dog virker helt upåklagelig). Kommer ikke til å kjede meg i vinter tror jeg..

IMG_2843.JPG

Redigert av Fantino (see edit history)
  • 7 år senere...

Løfter denne gamle tråden, der det har vært stillstand i årevis. Dette skyldes flere ting men også at det etter mye research fremdeles er uklart for meg om en Raymarine SPX-10 autopilot i praksis kan nyttiggjøre seg av et GOS/GNSS kompass. Så derfor: Er det noen som har denne kombinasjonen og har suksess med at autopilot bruker heading fra GPS-kompasset?

(Har fått mye motstridende info, bla at SPX-serien ikke kan bruke nmea2000/seatalkng som headingkilde, at fluxgate må koples fra/ikke koples fra, at heading kan fores inn på nmea0183-inngang men uklart om denne håndterer 38400 baud eller bare 4800, i siste tilfelle er det knapt nok kapasitet til å overføre 10Hz heading - og mye andre ‘greier’)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...