Frissy Startet 26.April.2017 Del på Facebook Startet 26.April.2017 Planen var egentlig å gå fra Brevik fredag ettermiddag og opp til Bolærne eller lignende og videre til Sætre dagen etter. Men så var det dette været da? Yr gir meg liten kuling12-13ms dvs litt i overkant i en snekke. Windytv derimot sier 6-7 msek noe som jeg tenker er helt ok. Veldig i tvil. Er egentlig bare fredag lørdag som er mulig for oss...... ellers kan det bli en stund til neste mulighet. Men gidder ikke i altfor mye sjø. Noen som har erfaringer med disse to og om hva som pleier å vise rett? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.April.2017 Del på Facebook Svart 26.April.2017 Yr virker på meg til tider noe konservativ. Windytv må jo være helt på bærtur. Sitér dette innlegget Link to post
Heimsjyen Svart 26.April.2017 Del på Facebook Svart 26.April.2017 Tror dette varierer mye etter hvor du er i landet. Jobber på sjøen, noen steder er yr helt ubrukelig, andre plasser ganske bra. Bruker Windfinder, yr og Windytv jevnlig. Liker Windfinder best. Rask avlesning av det meste. Utfordringen med denne er litt vanskelig med søkesteder. Må lete litt. Sammenligner ofte de 3 nevnte, prøver å danne meg et bilde da. En ting som er viktig, bruk tekstvarsel og ikke diagram på Yr, veldig stort sprik på disse. Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 26.April.2017 Del på Facebook Svart 26.April.2017 Jeg ville definitivt ikke gått på den værmeldingen. Søndag og utover er jo helt konge, men passer det ikke så passer det ikke...? Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
Frissy Svart 26.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2017 Frehau skrev 10 minutes ago: Jeg ville definitivt ikke gått på den værmeldingen. Søndag og utover er jo helt konge, men passer det ikke så passer det ikke...? Nei det ser ikke greit ut... ikke akkurat noe drømmetur. Spørs om vi får se i løpet av neste uke. Da er det kongevært nesten fra søndag og en hel uke utover..... men vi har jo veldig lyst til å få båten opp da. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.April.2017 Del på Facebook Svart 26.April.2017 Det kommer jo ramlende inn et lavtrykk over Færder. Det er nødt til å bli signifikant ca. 10 m/s. Titter ofte på målingene på Svenner, Færder og Gullholmen. Justert for beliggenhet så stemmer det nokså greit. I hvertfall så greit at jeg tar høyde for at det stemmer omtrent når jeg skal ut. Siste tur fra Son til Strömstad bommet Yr noe. Det løyet tidligere enn meldt. Men maks vind var absolutt innenfor. Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 26.April.2017 Del på Facebook Svart 26.April.2017 Pluss at vi snakker April, 11 grader i vannet og langt færre folk på sjøen...? Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
sailorboy Svart 26.April.2017 Del på Facebook Svart 26.April.2017 Fin anledning til å teste båten... Bare tuller, jeg ville ikke gått på fredagen. Her er hva Danskene mener om været kl 1800 på fredag 28 april. Melder om østavind 11 - 14 m/s i det mest utsatte området du har tenkt å gå. SailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 26.April.2017 Del på Facebook Svart 26.April.2017 Tror windytv henter dadatene sine fra leverandører i alle all og setter det sammen. Jeg vil tro datene de får om norskekysten er fra storm eller Met.no (kanskje begge?). Jeg synes windytv er genial for å se det generelle bilde med værsystemene og få visualisert hvordan ting henger sammen over et større område. Så kjører jeg det sammen men noen time for time varsler på fyrene langs kysten. Gir man noen time slark så er mitt inntrykk at ofte stemmer ganske bra kort frem tid. Det jeg tolker ut fra fredag ettermiddag er at det er østavinden som dominer. En rute som er grei i østavær er å gå ut tett langs med land og rundt mølen. Da kan man enten gå innafor tvisten og ta rakke ved rødstaken ved Rukkelen og innafor den røde ved herregårdbåen. eller gå inn og passere Nevlunghavn og innerste leden. Så smetter rinn leia på innsiden av Svenner. Holder passe nær land og evt innom Tønsberg tønne før du smetter In Tønsbergfjorden. Har gjort dette flere ganger i østlig vind, har da har det ikke blit noe særlig sjø om man holder seg langt inne. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Frissy Svart 27.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2017 sap_2000 skrev for 7 timer siden: Tror windytv henter dadatene sine fra leverandører i alle all og setter det sammen. Jeg vil tro datene de får om norskekysten er fra storm eller Met.no (kanskje begge?). Jeg synes windytv er genial for å se det generelle bilde med værsystemene og få visualisert hvordan ting henger sammen over et større område. Så kjører jeg det sammen men noen time for time varsler på fyrene langs kysten. Gir man noen time slark så er mitt inntrykk at ofte stemmer ganske bra kort frem tid. Det jeg tolker ut fra fredag ettermiddag er at det er østavinden som dominer. En rute som er grei i østavær er å gå ut tett langs med land og rundt mølen. Da kan man enten gå innafor tvisten og ta rakke ved rødstaken ved Rukkelen og innafor den røde ved herregårdbåen. eller gå inn og passere Nevlunghavn og innerste leden. Så smetter rinn leia på innsiden av Svenner. Holder passe nær land og evt innom Tønsberg tønne før du smetter In Tønsbergfjorden. Har gjort dette flere ganger i østlig vind, har da har det ikke blit noe særlig sjø om man holder seg langt inne. Takk for godt forslag. Men jeg har aldri gått over der før så jeg er usikker på om jeg skal gå såpass tett inntil i ny båt Og ukjent farevann. Vi følger med på været utover dagen og tar en beslutning utpå dagen i morgen. Vi får evt bare utsette det litt. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 27.April.2017 Del på Facebook Svart 27.April.2017 (redigert) Både Yr og Storm henter sine vinddata fra ECMWF. ECMWF leverer altså en masse modelresultater som man kan tolke på ulikt vis, og fremstille på ulike måter rent grafisk, dette er delvis årsaken til avvik mellom storm og yr. Skal man ha en alternativt underliggende meteorologisk analyse må man sammenligne med data f.eks fra USA. I Windyty kan man velge om man ønsker å vise ECMWFs analyser eller man kan velge GFS (se nede i høyre hjørne). Stort sett er det godt samsvar mellom disse. I tillegg til ECMWFs kjøringer har de nasjonale meteorologske instituttene ulike nedskaleringer for å representere lokale forhold best mulig. Det er ingen tvil om at met.no er de som er flinkest til å si noe om vindforholdene i Norge, men husk også at varslet man ser på yr-appen er bare et automatisk og forenklet produkt. I Skagerrak kan man også se på data fra DMI og SMHI så klart, og disse vil vel generelt treffe omtrent like bra som met. Met er imidlertid tydelige på at deres egne vindhastigheter over sjøen ofte er underestimert. Redigert 27.April.2017 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Fishermidas Svart 27.April.2017 Del på Facebook Svart 27.April.2017 www.windguru.cz Søk på norway og finn et "spor" denne er veldig korrekt Sitér dette innlegget Link to post
Frissy Svart 27.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2017 Da utsetter vi turen et døgn, og det ser da ut som om vi kan få en hentetur isteden for en humpetur..... Håper varselet holder seg nå. Siste mulighet på 2 uker..... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.