Raviole Startet 26.April.2017 Del på Facebook Startet 26.April.2017 Jeg har har reddet en liten vakker sjekte som var på vei til å bli postkassestativ. Var egentlig ikke noe jeg var ute etter, men da båten ser ut til å være i relativt god form, og skjebnen var en fresende motorsag klarte jeg ikke å si nei. Jeg vet veldig lite om båten, opprinnelse, eller type. Det jeg vet er at den har stått lagret i et vedskjul i mange år, den har mast og seil, og at det det følger med propellanleg med vridbar propell. Jeg har ikke sett noe av dette ennå. Noe annet jeg vet er at den er ca. 5.80 meter og har relativt lavt fribord, og er tørr. Ser ut som den har blitt godtt behandlet, og tror den skal være relativt tett. Jeg tror at det har stått en Vire 6 i den i henhold til det den forrige eieren forklarer, og formen på de gamle motorfestene. Jeg har forsøkt å finne tilsvarende motor, men det viser seg vanskelig. Det ser også ut at det er lite kjærlighet å finne for denne motoren, så er usikker på hvor mye energi jeg skal bruke for å finne en. Vire'n veier ca 70 kg, og grunnet det lave fribordet tror jeg at jeg bør holde meg under 100 kg. Er det noen som har forslag til erstatningsmotor, og eventuelt hvor jeg skal begynne å lete. Jeg flytter til Larvik om en uke, så det blir hjemhavnen. Ser etter noe som starter, og kan brukes av flere.. Tenker at jeg får den hjem i hagen, og begynner å pusse. Har ikke noe mål om at den skal bli et smykkeskrin, men gi tilbake noe gammel stolthet. Er grønn når det kommer til trebåt, men bruker å finne ut av ting. Tar gjerne imot velmenende råd. Eller burde jeg la motorsagen få den? Kommentar fra moderator, har endret motor fra "Svire 6" til "Vire 6". Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 26.April.2017 Del på Facebook Svart 26.April.2017 Som du ser så har jeg endret feil motorfabrikat, mulig den feilen har gjort letingen vanskelig. For motoren er relativt vanlig, har egen hjemmeside: http://vireengines.com/index.php? http://s109316956.websitehome.co.uk https://baatplassen.no/i/search/?q=vire 6&type=forums_topic&nodes=1&sortby=relevancy&search_in=titles Sitér dette innlegget Link to post
sandman1 Svart 27.April.2017 Del på Facebook Svart 27.April.2017 (redigert) Har en Vire12 i båten... nykjøpt som jeg kommer til å bli mere kjent med i helga... Vil vite mere om min mentale tilstand og motorens tilstand etter helga. muligens omvendt. Mulig at min mentale tilstand da er såpass (s)kranglete at jeg vil selge den (særdeles billig, men det vet jeg ikke enda). I utgangspunktet, så er jeg litt glad i underlige motorer. Hva med en elektromotor? Det skroget ser jo nokså ok ut på bildene, bør iallefall vurdere hardt om ikke det er verdt å ta vare på den. Eventuelt en planke på tvers over relingen akter, og en 2,5-4 hk motor med innebygd tank. velprøvd enkel løsning, som krever minimalt med innsats. lav vekt. http://gofree.indigo.ie/~vire7/ Redigert 27.April.2017 av sandman1 (see edit history) Sitér dette innlegget KnutS "It's dark and we're wearing sunglasses" Link to post
Raviole Svart 27.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2017 Det var dessverre bare en trykkleif, jeg viste at motoren het Vire. Flott at du oppdaterte overskriften, setter stor pris på hjelpen. Jeg hadde funnet den engelske siden, med ett av de få menneskene i verden som elsker Vire. Ellers har jeg funnet mange seilbåter med Vire 7 i, men bortsett fra en nyoverhalt motor i England til over 20 000, så har jeg ikke sett noen til salgs. Motoren ble produsert i Finland også under navnet Valmet 103, men ble seinere produsert i Danmark etter det jeg har hørt. Det er vanskelig å google seg frem til relevant informasjon i Finland, og å taste inn vire og båt gjør at jeg har lest meg gjennom timer av andres trykkleifer... Det jeg har endt opp med etter mye leting, er ett inntrykk av at Vire 6 muligens ikke var en spesielt god motor, og at jeg derfor burde finne et annet alternativ? Er det noen andre steder enn Finn.no jeg kan lete? Tenkte jeg skulle gå innom Jugebua i Larvik Båtforening. Tar også imot informasjon om båten, hvis noen ser noe kjent? Sitér dette innlegget Link to post
Raviole Svart 27.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2017 Jeg er ikke i tvil om jeg skal ta vare på båten. Ser ut som godt håndverk. Det eneste negative jeg kan se er at den har ligget mange år på land. Jeg har også tenkt på løsningen du skisserer med påhenger, og vurderer det som en midlertidig løsning. På sikt ønsker jeg meg litt sjektelyd. Men elektrifisering ville vært et flott alternativ, hvis det er mulig til en normal penge. Sitér dette innlegget Link to post
Raviole Svart 27.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2017 Gi meg gjerne tilbakemelding på brukeropplevelsen og din mentale tilstand. Tror du det er mulig å koble drivaksel rett på de ulike modellene? Sitér dette innlegget Link to post
sandman1 Svart 27.April.2017 Del på Facebook Svart 27.April.2017 På den jeg har så går det rett ut ifra gear på en flens mot en ø25 aksling. Ikke rare greiene... (Solgt Nimbusen med V8... litt annerledes der..). Har sett snekker med vribar propell OG gear (ikke bare fri/ på), jeg syntes tidligere at det måtte være litt mye, men har blitt fortalt at det er veldig greit på sakte dorging. Skal holde deg oppdatert, skal også sjekke Svogerns lager... skal muligens stå en liten Yanmar der (som muligens vil trenge litt småfiks). Da er det nok en liten fare for at jeg vil vurdere motorbytte... Med litt flax; seiles hjem denne helga... (bankebankebanke....) Sitér dette innlegget KnutS "It's dark and we're wearing sunglasses" Link to post
StHårek Svart 27.April.2017 Del på Facebook Svart 27.April.2017 Hei, spennende prosjekt dette! Jeg har en Vire 7 fra tidlig 90 tall med gir, tror denne var produsert i danmark. Den sto i en seilbåt jeg kjøpte og ble tatt ut av denne på midten av 2000 tallet da jeg ville ha litt mer krefter i motsjø. Motoren gikk da jeg tok den ut og har stått i kjelleren siden. Har tenkt å legge den på finn men kom aldri så langt, om det er av interesse kan du jo sende meg en PM. Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 27.April.2017 Del på Facebook Svart 27.April.2017 (redigert) En alternativ løsning kan jo være å lage en motorbrønn, da får du en god og sikker plassering av passende påhengsmotor. Sjekk denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/50610-robåt-med-seil-og-påhengs-i-brønn-båten-for-nesten-alle/#comment-700768. Trådstarter "roeren" har både erfaring og meninger om dette med motorbrønn i tradisjonelle ro/seilsjekter. Redigert 27.April.2017 av Rolf (see edit history) Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Raviole Svart 27.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2017 (redigert) Hmmm, den løsningen hadde jeg glemt, men husker at jeg så den mye i nord tidligere. Skal se nærmere på muligheten. Tusen takk for hjelpen så langt, bare å kjøre på med gode råd og pek. Tar også gjerne imot spesifikke andre motorer som kunne være en mulighet? Har sett på Götamotor, ser veldig morsom ut og har en fin historie. Er det noen andre tilsvarende små bensinmotorer som var vanlige på norskekysten? Tenker også på Marna, FM og Sleipner, men vanskelig å finne noen som klokker inn under 100kg i grei stand. Enten er det gull, eller så er det gråstein. Har akkurat kjøpt hus, bil og fått oppsigelse samtidig. Så kan ikke bruke for mye på prosjektet, men er villig til å bruke litt av pensjonssparingen. En skal jo kose seg.. Regner med å hente båten når jeg har overtatt huset, så får jeg oversikt over hva som har overlevd av rør, propellanlegg, mast og seil. Redigert 27.April.2017 av Raviole (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.