
Snusmumrikken
Testet idag. Ville komme med en tilbakemld for å "avlive" noen myter rundt denne motoren...
Den veier 160KG "dry", har et volum på 1848CC og har 100/115/125HK - kommer ann på modellen, men grunnblokken er lik på nevnte modeller.
Den er utrolig rolig på idle, og i gir ved lavt turtall. Selv om kun 2 av fire sylindre kjører så er motoren både stille (sammenlignet med Yamaha 60, 40, Mercury 30/50/60 og 90) og veldig rolig mtp vibrasjon. Merket at det ikke var så mye "risting" i båten med denne motoren montert, sammenlignet med andre båter jeg har hatt, og når jeg hadde en 90HK mercury. Så er ble veldig fornøyd med det.
Idler på ca 850 rpm i fri, og ca 750 rpm i gir.
Overgangen fra 2 til 4 sylindre merkes da turtallet får fra 2400-2600 til 3800 veldig fort, men man ligger jo allerede i plan nesten, så annet enn mer fart så merkes det ikke. Var ikke en spesiell "røff" overgang, ble utrolig overrasket, og lettet på samme tid. Var ikke en ubehagelig overgang og var uproblematisk å skru ned turtallet til ca 3000 for alle sylindre.
Den motoren skal ha 4750-5250 RPM. Jeg fikk 5400 RPM med en litt for liten propell, men motoren opplevdes som stillere sammenlignet med 90HKen jeg hadde før.
Ellers en kvikk og rask motor. Bruker Quicksilver sin egen totaktolje og da er dårlig lukt og mye røyk ikke eksisterende annet enn en liten røyksky de første 5 sekundene ved oppstart.
Alt i alt - veldig fornøyd.
Har noen andre noen erfaringer med samme motor, så gjerne hyl ut, samme gjelder dersom noen har en skjerma, eller en tabell over bensinforbruk ved X turtall.
Denne erfaringen er basert på totaktere. Har ikke mye sammenligningsgrunnlag for 2T vs nyere 2T eller 4T.