faust Startet 27.April.2017 Link til dette innlegget Startet 27.April.2017 Hei, Har nylig fått båten på land, er førstegangseier av båt og lurer hvor anode/sinken sitter på denne båten. Kan noen hjelpe meg med info? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 27.April.2017 Link til dette innlegget Svart 27.April.2017 Anoder sitter på påhengsmotor eller hekkaggregat, alt etter hva du har. Har du innenbordsmotor er det som regel anoder i saltvanns kjølekretsen. Du må nesten opplyse mere om motor etc. Legg gjerne ut bilder så kan de som kjenner din motor "peke". Du ser, en anode står som hovedregel alltid i direkte kontakt med annet metall. ? Gratulerer som båteier. -båten og motorens instruksjonsbok inneholder alltid opplysninger om slikt. Sitér dette innlegget Link to post
faust Svart 27.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2017 Takker for info og råd. Leste meg igjennom bok og hentet deler hos Bergen Maritim. Nå er neste utfording den som henger på hekken. Propell og ror gikk helt fint. Den som henger på hekken har for liten bolt så gjengene når ikke over mutter. Den var forøvrig også slik når den ble tatt på land. Noen gode tips hvordan løse dette? Den ligger veldig langt inne og når den neppe med hendene fra innsiden. Sitér dette innlegget Link to post
Sampo Svart 28.April.2017 Link til dette innlegget Svart 28.April.2017 Her er 2 bilder som viser hvordan jeg løste dette. Problemet er å komme til bolten på innsiden. Når du prøver å løsne mutter for ødelagt zinkanode på utsiden, så går gjennomgangsbolten rundt og du må ha en ganske lang forlenger for å komme til på innsiden for å holde bolten, mens en annen skrur på utsiden. Det er også koplet på jordledninger på denne bolten, så du risikerer å ødelegge dem. Slik var det opprinnelig.Her er min løsning! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.