Sjørokk Startet 27.April.2017 Link til dette innlegget Startet 27.April.2017 Heisann! Jeg har en 30 fot CA seilskøyte på 8.2 tonn. Motoren som sitter i skal byttes, dette er en lombardini som yter 37 hester, 33 på akslingen. Jeg har landet på VP d1-30 eller VP d2-40. Selger sier d2-40 vil gi økt behag mens d1-30 vil klare det. Jeg har ingen ambisjoner om å seile raskere en 6 knop. Prisforskjellen er 15.000,- Har noen erfaringer med disse motorene på en såpass tung båt? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 27.April.2017 Link til dette innlegget Svart 27.April.2017 Ville nokk valgt D2. Da har du litt mer kraft og manurere med og du kan mase med lavere turtall og mindre støy. Sitér dette innlegget Link to post
Sjørokk Svart 27.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2017 Takk for svar. Det er altså bred enighet, alle jeg har forespurt og snakket med sier det samme. Da blir det d2. C Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 27.April.2017 Link til dette innlegget Svart 27.April.2017 Enig med Bårdp. Har D2-40 på 8.5 tonn båt (Bavaria 39). Det føles ganske passe, og ihvertfall ikke overmotorisert. Den ble også levert med D1-30, så selgeren har nok rett i at det vil fungere, men den vil jo måtte jobbe noe mer. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 27.April.2017 Link til dette innlegget Svart 27.April.2017 har man stampesjø i mot vil ikke d2 oppleves som noe for mye, så jeg ville gått for det største valget om prisforskjellen ikke påvirket andre viktige prioriteringer Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 28.April.2017 Link til dette innlegget Svart 28.April.2017 (redigert) Byttet på samme båt for ett år siden. Satte i 40-hesteren. Svært behagelig i marsjfart. Med dette skroget vil det si ca 6,5 knop. Da holder det med (etter hukommelsen) 2300 o/min og man tar kanskje ikke ut mer enn halvparten av motoreffekten. Drar vi på for fullt øker farten til 7,5 og vi legger stor sjø bak oss. Resten av motoreffekten er vi svært glade i hvis vi må kjøre motor mot stampesjø og med kuling i riggen. Da går det fortsatt framover, noe det ikke gjorde med den gamle motoren som jeg tror hadde rundt 25 hk på propellen. Max pådrag gir korrekt turtall på 3500-3600 (fortsatt etter hukommelsen) med den nye propellen vi satte på. Alt i alt motor og propellinstallasjon som passer svært bra for båten. Propellen som først ble beregnet hadde litt for stor diameter, så vi måtte ha en litt mindre og kvassere propell. Hvis du vil vite hvilken propell med mer vi satte inn kan du bare kontakte Kristiansand Båt og Motor og høre hva Sjøspeiderne i Søgne fikk. Liten vits i å sette inn større motor uten å ha en propell som kan omsette kraften. D40 har vel 39 hk på akslingen om jeg ikke husker feil. Redigert 28.April.2017 av mons (see edit history) Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.