Jump to content

Edit History

mons

mons

Byttet på samme båt for ett år siden.

Satte i 40-hesteren. Svært behagelig i marsjfart. Med dette skroget vil det si ca 6,5 knop.

Da holder det med (etter hukommelsen) 2300 o/min og man tar kanskje ikke ut mer enn halvparten av motoreffekten.

Drar vi på for fullt øker farten til 7,5 og vi legger stor sjø bak oss.

Resten av motoreffekten er vi svært glade i hvis vi må kjøre motor mot stampesjø og med kuling i riggen. Da går det fortsatt framover, noe det ikke gjorde med den gamle motoren som jeg tror hadde rundt 25 hk på propellen.

Max pådrag gir korrekt turtall på 3500-3600 (fortsatt etter hukommelsen) med den nye propellen vi satte på.

Alt i alt motor og propellinstallasjon som passer svært bra for båten.

Propellen som først ble beregnet hadde litt for stor diameter, så vi måtte ha en litt mindre og kvassere propell.

 

Hvis du vil vite hvilken propell med mer vi satte inn kan du bare kontakte Kristiansand Båt og Motor og høre hva Sjøspeiderne i Søgne fikk.

Liten vits i å sette inn større motor uten å ha en propell som kan omsette kraften. D40 har vel 39 hk på akslingen om jeg ikke husker feil.

mons

mons

Byttet på samme båt for ett år siden.

Satte i 40-hesteren. Svært behagelig i marsjfart. Med dette skroget vil det si ca 6,5 knop.

Da holder det med (etter hukommelsen) 2300 o/min og man tar kanskje ikke ut mer enn halvparten av motoreffekten.

Drar vi på for fullt øker farten til 7,5 og vi legger stor sjø bak oss.

Resten av motoreffekten er vi svært glade i hvis vi må kjøre motor mot stampesjø og med kuling i riggen. Da går det fortsatt framover, noe det ikke gjorde med den gamle motoren som jeg tror hadde rundt 25 hk på propellen.

Max pådrag gir korrekt turtall på 2500-3600 (fortsatt etter hukommelsen) med den nye propellen vi satte på.

Alt i alt motor og propellinstallasjon som passer svært bra for båten.

Propellen som først ble beregnet hadde litt for stor diameter, så vi måtte ha en litt mindre og kvassere propell.

 

Hvis du vil vite hvilken propell med mer vi satte inn kan du bare kontakte Kristiansand Båt og Motor og høre hva Sjøspeiderne i Søgne fikk.

Liten vits i å sette inn større motor uten å ha en propell som kan omsette kraften. D40 har vel 39 hk på akslingen om jeg ikke husker feil.



×
×
  • Create New...