Hulda Startet 28.April.2017 Link til dette innlegget Startet 28.April.2017 Noe man bør være opp oppmerksom på: Bestilte en CO-alarm hos Seatronic i Moss: https://seatronic.no/alarm-fla-co-alarm-pa-batteri-med-lcd Alarmen var ikke på lager, men de ventet den inn 11. april. Betalte og skulle få den ettersendt. Alarmen ankom 'post i butikk' i går. Altså helt etter boka, og Seatronic skal ha ros for at de greier å følge opp slike saker. Fra tidligere har jeg hatt slik alarm. Slik sett er jeg klar over at de har en utløpsdato. Den forrige kjøpte jeg på Torskholmen i Strömstad. Leste bruksanvisningen, og fant at den hadde levetid på tre år, men grunnet lagring gikk den ut på dato etter ett år. Snakket med butikken, som hadde hatt den liggende et par måneder. Skulle få ny, og det kokte bort i kålen. Tilbake til Seatronic. Den alarmen jeg kjøpte nå skal ha levetid syv (7) år. Produksjonsdatoen, på en alarm som ikke var på lager i Norge (tydeligvis), var november 23 2015. Og den går ut på dato november 23 2022. Og dette med datoen kan man ikke finne ut av før man har satt saksen i plastforpakningen og fjernet alarmens bakdeksel for montering på vegg. Altså, en kliss ny alarm har ved kjøp allerede mistet halvannet år av sin brukstid. Produsenten er Ningbo Kingdun Electronics Industry Co. , Ltd. Lurer på hvor de hører hjemme? Nå er det uansett lenge til 2022. Bare vær obs, disse sakene er ikke evigvarende. Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 28.April.2017 Link til dette innlegget Svart 28.April.2017 Jeg kjøpe en Honeywell CO alarm med 10 års batteri for omlag 300 kr på eBay. Da slipper man at alarmen har ligget i en skuff i butikken et års tid. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 28.April.2017 Link til dette innlegget Svart 28.April.2017 Hulda skrev 56 minutes ago: Altså, en kliss ny alarm har ved kjøp allerede mistet halvannet år av sin brukstid. Produsenten er Ningbo Kingdun Electronics Industry Co. , Ltd. Lurer på hvor de hører hjemme? Min båt er bygget av Ningbo Fuhua i Kina. Byen Ningbo ligger like ved siden av. https://www.google.no/maps/place/Ningbo+Fuhua+Boat+Building+Industry+Co.,Ltd./@29.884212,119.7272156,7z/data=!4m5!3m4!1s0x0:0x1b79342461e829!8m2!3d29.884212!4d121.9596717 Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Hulda Svart 28.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2017 (redigert) Noe av poenget, Kaskazi, er at den lå ikke i butikken et års tid. Denne siste alarmen. Den var ikke engang i Norge, og hadde en måneds leveringstid. Altså kom den sannsynligvis fra Kina. Men ut fra hvordan den ser ut, fremstår, virker det til å være bra kvalitet. Om med engelsk bruksanvisning, trolig oversatt av Microsoft fra kinesisk til engelsk :-) Redigert 28.April.2017 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 28.April.2017 Link til dette innlegget Svart 28.April.2017 Dette med begrenset levetid på CO-alarmer er velkjent for de av oss som pleier å lese bruksanvisningen. Den første av alarmene jeg kjøpte (en Claes Olsson-variant) hadde seks år levetid, og i fjor vår varslet den med lyd og lyssignal at nå var timen kommet. Dette var fem år og ti måneder etter at den var tatt i bruk. Men er det nødvendigvis slik at en slik alarm forringes når den ligger i tett embalasje og gjerne uten batteri tilkoblet? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Hakkannen Svart 28.April.2017 Link til dette innlegget Svart 28.April.2017 Dumt med falsk trygghet ja. Har en CO-alarm (husker ikke merke her jeg sitter nå) som har en selvtestende funksjon. Dette gjør at den skal gi beskjed når det er på tide med utskiftning, hvis man skal tro bruksansvisningen. Om den selvtestende funksjonen er å stole på er en annen sak.. Har hatt alarmen nå i fire år og sjekker i alle fall at den gir lyd ukentlig med testknappen. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 28.April.2017 Link til dette innlegget Svart 28.April.2017 Vær obs på at denne problematikken finnes for propanslanger også. Jeg tester min co alarm årlig ved å holde den i nærheten av eksosrøret med bilen på tomgang ,tar ikke lang tid før den uler da. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.