Jump to content

17 fot Kaasbøll alu-båt med 75 hk, propellvalg

FrodeRex

Recommended Posts

Hei alle sammen. Håper at noen kan hjelpe meg her inne. Jeg har nylig montert en 75 hk Evinrude E-tech på en eldre modell aluminiumsbåt av merket Kaasbøll. Båten er 17 fot, og veier i underkant av 500 kg. Båten er fra før 2000, og den gangen var en 40 hester en stor motor. Propellen som står på er en 13,5" X 15" (pitch) Solas (Nr er 2411-135-15/OD 2113). Jeg tenkte umiddelbart at denne propellen var for liten for denne båten, men opplever det stikk motsatte. Max tilt og max regulator gir bare 5000 RPM. Da er båten så og si ustyrlig. Jeg føler at den er baugstyrt (?!!), men i følge naboen som har sett testene ligger den fint på vannet. Jeg har flytta motoren høyere opp en det båten tillot, dvs jeg borra nye hull, og motoren er nå montert en tanke for høyt. Denne flyttingen ga ingen effekt på RPM, noe jeg ikke skjønner filla av, da den sto for lavt på nest høyeste hull. Jeg har snakka med båtprodusenten, og der hevdes det at propellen er riktig, men at båten er gammel og at det er dette som skaper problemet. Jeg kan gå ned til en pitch på 13", men synes jo at dette er merkelig på en så lett båt? Er det noen som har den ringeste anelse om hva jeg kan gjøre? Finnes det andre typer propeller jeg kan bruke? 

mvh Frode

Er nok som Kaasbøl båten som er begrensninga her - den er lagd for å plane med 40hk , når du dobler effekten så får den for mye løft i hekken og trykker nesa ned i vannet og du får oppførsel slik du beskriver.   Og selv om det fins propeller som gir mer baugløft så spørs det om det vil hjelpe nok her.  

Ut fra tester og erfaringer med e-tec 75/90 så høres det ut til at de trives fint med turtall på 5000 , mindre propell gir ikke nødvendigvis den turtallsøkningen man ser på andre motortyper. 

Så, det billigste rådet her er nok å beholde propellen du har, og kjøre båten i en fart skroget trives i.   

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg er usikker på hva du mener med at du tar max tilt når du kjører båten. Med max tilt slik jeg skjønner begrepet, så har du propellen over vann. Mener du maks tilt på instrumentet? Eller mener du at du tilter til propellen drar luft og spinner opp i turtall???

Ellers heter det trim når du bruker hevingen til motoren mens du kjører og tilt er når du hever motoren for å la den ligge ved fortøyning med undervannshuset ute av sjøen. Ikke for å være pirkete.

Ved å heve motoren på akterspeilet har du minsket effekten trim av vinkelen på motor har på båten. En slik propell du har valgt har ikke så godt feste i sjøen og lager en vannsøyle som er slik at den ikke har så lett for å heve baugen opp av vannet. Desto lengre ned i sjøen (innenfor hva som er nogenlunde relevant å snakke om) propellen sitter, desto bedre mulighet har du for å heve baugen med selv en propell som ikke "naturlig" gir baugløft. Så det kan hende du bør montere den ett hakk lengre ned - men gi først litt tilbnakemelding på hva du mener med "max tilt".

Det bør være mulig å få dette langt bedre enn det du nå opplever!!

15" bør være en riktig stigning, men det finnes mange og bedre propeller enn den du har. Men så dårlig skal den ikke være.

5 minutes ago, Ida Marie III said:

Vist det ikke hjelper når du trimmer motoren ut fra hekken, er det vel skroget som har begrensninger..

For stor motor i forhold til skrog, gir overplaning

Det er nok ikke helt riktig at det nøldvendigvis gir overplaning. Men dersom man ikke kompenserer for økt kraft med trim så er det mulig å få overplaning. Litt avhengig at balansen i båten, motorens montering, og propellens evne til baugløft. Særlig på mindre motorer kjører produsenten på med propeller med liten rakevinkel og uten cup som ikke gir baugløft og da blir det brøyting uansett motorstørrelse...

Hei alle sammen!

Tusen takk for svar. Jeg er svært taknemlig for at dere orker (igjen). Jeg skal forsøke å oppklare noen av spørsmålene kronologisk. 

Ivar: Jeg har tenkt på akkurat samme måten. For meg høres motoren fullstendig avslappet ut på 3500 RPM i 25 knop uansett om vi er 2 eller 4 ombord. Båten trives også i denne farten. Det var det jeg også var ute etter da jeg bytta ut 40 hesteren (4-takt) som sleit noe voldsomt med alt over 2 personer ombord. 

Ida Marie III: Ja, jeg føler at den overplaner, og at den blir baugstyrt på en måte som jeg ikke er komfortabel med så snart jeg trimmer. Jeg har kjørt RIB profesjonelt i 3 år, så jeg har erfaring med hvordan dette skal fungere. 

alfaalfa: Ja, du har rett, det heter trim. Imidlertid er trim og tilt den samme knappen. Jeg bruker altså den samme knappen når jeg skal heve motoren etter en tur, som jeg bruker når jeg trimmer. Jeg trimmer den så langt som både motorlyden og bevegelsene i båten tillater innenfor det jeg mener er forsvarlig. Båten oppførsel er ikke bra, selv om ikke propellen spinner luft. Urolighetene begynner så og si med en gang jeg begynner å trimme, for så og tilta etterhvert som jeg øker trimmen. Det er en liten kjøl under båten, men denne avsluttes ca 1 meter før hekken. Kanskje er dette grunnen til urolighetene? Jeg vil tro at i det jeg løfter båten slik at denne kjølen mister styreevnen, så kan det kanskje skje noe? Jeg har ellers tenkt som deg når det gjelder hevingen av motoren. Kanskje bør jeg senke den litt. Skal skaffe meg litt bedre erfaring med hevingen i helga. Rakk ikke så mye i påska. Med en annen type propell, så tenkte jeg en propell med mindre blader. Dette har jeg ikke peiling på, det må jeg bare innrømme. Båten oppfører seg forøvrig veldig fint når motoren er helt nedtrimmet, men da oppnår jeg kun 4500 RPM uansett hvor mange jeg har ombord (inntil 4 som er det jeg har prøvd) 

Jeg håper at dette var oppklarende, og igjen tusen takk for at dere orker å hjelpe en som ikke helt har løst denne koden. 

Redigert av FrodeRex (see edit history)

Det kan høres ut som om du ikke er kjent med båtens oppførsel i sjøen. Du bør prøve å trimme ut til propellen mister grepet i vannet slik at turtallet øker, ikke helt til den spinner som en kremvisper, men turtallet skal øke. Men ikke gjør det på full gass...

Om du gjør dette i 20-30 knop er det bare læring å se hvordan skroget oppfører seg når du får baugen godt opp av vannet. Om propellen får det til da...

Om du legger den i plan og noen hundre rpm til - deretter trimmer du motoren opp til den spinner litt raskere. Se om det gir økt hastighet eller om det kun blir sluring. Dersom det øker hastigheten skal du trimme enda mer oppover. Til rpm øker, men hastigheten går ned. Da er trimmen for høy. Da tar du motoren/vinkelen ned til hastigheten er maks. Det er rett trim.

Deretter øker du på med gass og gjør det samme en gang til. Dette gjør at du venner deg til skroget og hvordan dette oppfører seg.

Jeg er usikker på hva du mener med uroligheter? Vingler den fra styrbord til babord og kjører i S-svinger, eller vipper den opp og ned med baugen (da har du trimmet for høyt), eller dreies den om sin egen akse slik at den kjører rett frem men vipper opp og ned om sin egen akse?

Planende båter har sjelden kjøl, så du bør ikke bekymre deg for manglende styreevne om du trimmer opp baugen høyt. V-bunnen gir styring nok.

En planende båt med kjøl kan være litt tricky i oppførsel. Men skal tåle å trimmes.

Motoren skal monteres slik at den platen over propellen (antiventilasjonsplaten -som alle kaller feilaktig antikavitasjonsplaten-dem om det) er i flukt med skrogets laveste punkt. I ditt tilfelle ville jeg her gått for skrogets laveste punkt, ikke medregnet denne kjølen.

Dette skal vi få til!!!

Det høres ut som den båten ikke er beregnet for sånne hastigheter siden det er en form for kjøl på den og da vil det være vanskelig og få den stabil i plan for den vil ligge og vingle på kjølen og det vil da kjennes ut som den styrer med baugen noe den sikkert gjør ved litt bølger.

Nå kommer sommeren?

Vrod: Takk for svar. Det kan godt være at du har rett i det, men jeg ville trodd det motsatte, altså at den ville vingle mindre med en kjøl. Så langt velger jeg å tro at den ene utfordringen jeg har kan løses med samme middel som den andre. Imidlertid kan jeg leve med "turtallssperren" så lenge jeg vet at det ikke betyr noe vesentlig for levetiden på motoren. 

alfaalfa: Takk igjen. Det kan være at du har rett. Jeg kjenner båten etter ett års bruk, men jeg kjenner den ikke igjen etter at nymotoren kom på. Jeg må må nok øve mer før jeg blir vant til den. Jeg liker imidlertid ikke at den blir så vill og ustabil. Du må holde godt i rattet, ellers vrir den seg over til babord ganske kjapt. Så kjapt går det at jeg vil si at dette ikke er noe du venner deg til. Slik er det ikke når motoren er helt nedtrimmet. Da er den i balanse og den styrer ikke til noen av sidene. Jeg har kjørt baugstyrte båter, og dette føles likedan. Om dette skyldes overplaning, eller om den følelsen jeg har er feil vet jeg ikke. Ellers er den ganske snar til å begynne å voble opp og ned, og dette er jo et tegn på at du har trimmet litt for mye som du sier. Om du likevel fortsetter å trimme, så forsvinner voblingen, og da gjelder det å holde seg fast i rattet. Vi skal på en langtur her ute i havet på søndag, og da skal jeg prøve ut rådene dine med trimmingen på forskjellige hastigheter.

Når det gjelder laveste punkt, så er ikke kjølen medregnet. Det er den siste delen av V-skroget som det er tatt utgangspunkt i. 

Hm, et kontroll spørsmål, om du er sikker på tilstand til skrogbunn? Kan det være at skroget er litt bulkete under? Siden det er et eldre alu skrog. Om du har en bulk i bunnen vil det kunne gi sikkelig drag og røske båten ned i sjøen. Og jo mindre våt flate du har vil en slik bulk/eller svak bue litt langt bak på skroget føre til slik oppførsel. Og fart øker suget fra en slik bue, samtidig som å trimme ut vil øke suget....eller kraften fra suget i forhold til stabiltet i resten av våt

Momentet fra propellens rotasjon øker dette...

Jeg begynner å helle til at det er designet på skroget som er forklaringen. Jeg finner for øyeblikket ingen annen. Kaasbøll nevnte også dette. Vekta på båten er bare 450 kg, og den burde derfor være lett å håndtere for Evinruden. Det peker også mot skrogformen som en mulig forklaring når propellen ellers er innafor. 

du har ikke bilder av undervansskroget?  

Ikke uvanlig at skrog som er kvasse i baugen for å kutte bølgene og flater godt ut bakover for å plane lettere, ikke trives så godt i særlig høyere hastigheter enn de er beregna for 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Det hadde vært spennende med en 4 blader som har godt med baugløft for å røske litt opp. Da løfter du både baug og akter, og kan gjøre mye for skroget, ettersom du løfter det opp og ut av vannet. Men butt baug, og kjøl er en utfordring.

Kanskje legge på vekt bak? For å trøkke aktern ned og kjølen får en brattere vinkel mot vannet og reduserer påvirkningen fra denne... Kan være mulig å teste. Noen dunker med vann helt i akter. Se teste trim som jeg beskriver over...

Men ikke lett å si.

Hei Chr. 

Med 75 hk 2-takter gjorde den 30 knop utrimmet. Jeg har ikke fått testet farten med hevet motor. Skal sjekke på søndag. Det du sier underbygger også skroget som en begrensende faktor. Klarer du å trimme din uten at det oppstår problemer? 

Mvh Frode

Jeg har sjekka tråden din angående motoren Chr, og jeg ser at du ikke har et problem med RPM selv om jeg ser på bildet at motoren din sitter mye lavere enn det min gjør nå. Du får 1 knop mer ved trimming uten at båten oppfører seg dårligere av den grunn. Det kan jo bety at 75 hk er i meste laget for denne båten, men det forklarer ikke mine problemer med RPM. Dette var jaggu ikke enkelt. 

jeg tror ikke du har noe rpm problem..    Det vil du jo få en indikasjon på i helga  - dersom motoren klarer å holde ca samme fart/turtall med mer last i båten så jobber den ikke for tungt vil jeg si 

Som jeg har skrevet lengre oppe, så har alle skrog begrensninger i fart, det er nok det som gjør at den ikke stiller til dine forventninger..

Det er ikke så enkelt at farten øker proporsjonalt med størrelse på motoren..

Overplaner båten, som den tydeligvis gjør, har den møtt sine begrensninger ang fart..

helt klart , klarer man ikke å minske våt flate så øker vel vannmotstanden med kvadratet av hastigheten..? 

test av 19 foteren, som vel har samme skrogkonstruksjon, her nevnes også overplaning. Er også bilde som viser kjølen. 

http://www.klikk.no/motor/baat/article301954.ece

Kaasb%C3%B8ll%2019_b

Redigert av ivar (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...