FrodeRex
Vrod: Takk for svar. Det kan godt være at du har rett i det, men jeg ville trodd det motsatte, altså at den ville vingle mindre med en kjøl. Så langt velger jeg å tro at den ene utfordringen jeg har kan løses med samme middel som den andre. Imidlertid kan jeg leve med "turtallssperren" så lenge jeg vet at det ikke betyr noe vesentlig for levetiden på motoren.
alfaalfa: Takk igjen. Det kan være at du har rett. Jeg kjenner båten etter ett års bruk, men jeg kjenner den ikke igjen etter at nymotoren kom på. Jeg må må nok øve mer før jeg blir vant til den. Jeg liker imidlertid ikke at den blir så vill og ustabil. Du må holde godt i rattet, ellers vrir den seg over til babord ganske kjapt. Så kjapt går det at jeg vil si at dette ikke er noe du venner deg til. Slik er det ikke når motoren er helt nedtrimmet. Da er den i balanse og den styrer ikke til noen av sidene. Jeg har kjørt baugstyrte båter, og dette føles likedan. Om dette skyldes overplaning, eller om den følelsen jeg har er feil vet jeg ikke. Ellers er den ganske snar til å begynne å voble opp og ned, og dette er jo et tegn på at du har trimmet litt for mye som du sier. Om du likevel fortsetter å trimme, så forsvinner voblingen, og da gjelder det å holde seg fast i rattet. Vi skal på en langtur her ute i havet på søndag, og da skal jeg prøve ut rådene dine med trimmingen på forskjellige hastigheter.
Når det gjelder laveste punkt, så er ikke kjølen medregnet. Det er den siste delen av V-skroget som det er tatt utgangspunkt i.