Jump to content

Edit History

FrodeRex

FrodeRex

Jeg har nå fått prøvd både motor og båt. Brukte 60 liter bensin i går i et fantastisk vær her ute i havet. Jeg vet ikke hvor mange mil vi tilbakela, da iPaden og Gule sider knela 3 ganger underveis. Vi starta opp kl 0615, og var hjemme igjen 12 timer senere. Da hadde vi vært så langt ute i havet at øya der vi bor var borte grunnet jordkrumningen. Været var fantastisk, men der ute er det alltid sjø. Med to personer ombord, i tillegg til 85 liter bensin vobla den på flat sjø utrimmet på max turtall som var 4500 RPM, noe som ga 30 knop. 50 liter bensin var på dette tidspunktet lagra i kassen foran konsollen, En elendig start for å si det mildt, og jeg var klar for å senke motoren tilbake til øverste hull. Trimming forsøkte jeg ikke på slik det nå en gang lå an. Vi roa ned, og marsjet utrimmet lett på 23 knop i det vi la ut på havet. Maxfarten resten av turen ble ca 18 knop, som var behagelig med all vekt plassert bak i båten. Jeg føler at motoren jobber lett, men i høy sjø med "motbakker" arbeider den tyngre og jeg må jobbe med pådraget hele tiden for å holde den i plan. På siste delen av hjemturen forsvant vinden, og jeg kunne teste litt igjen. Jeg logger nå 4750 RPM (??). Den eneste forskjellen er at 60 liter bensin er borte, men jeg har jo kjørt den alene med mye mindre vekt ombord enn dette, og kun oppnådd 4500 RPM, så noe må jo ha skjedd med motoren? Jeg forsøker å trimme, og den går til 5200 RPM før den begynner å stuke i sjøen. Farten får jeg ikke lest av da iPaden igjen fant det oportunt å stenge ned. Imidlertid er jeg ganske sikker på at farten økte mye før den begynte å stuke. Før stukingen begynte ved sånn ca halv trim følte jeg at eg hadde kontroll, og at båten oppførte seg roligere enn før. Den styrte heller ikke mot babord om jeg løsnet grepet på rattet (?) Det kan virke på meg som om alfaalfa har rett når han sier at båten trenger å vektes ned bak. Ellers føltes farten jeg oppnådde før stukingen begynte slik jeg hadde forventet med dette oppsettet, og det er veldig positivt :smiley:  Kona ga også ulyder fra seg i det jeg begynte å trimme. 

 

Nå er jeg altså ikke lengre så sikker på at jeg skal senke motoren, og spørsmålet er om den har kvitta seg med en dobbel dose vinterlagringsolje? Motoren lå nemlig lagret 1 år før den ble tatt i bruk. Før denne lagringen var vinterlagringsprosedyren kjørt. I henhold til Evinrude skal motorer som har vært lagret liggende igjen kjøres vinterlagringsprosedyre på ved første oppstart. Jeg har jo kjørt flere turer på ca 22 knop med en varighet på over en halvtime tidligere, så jeg synes jo at dette er litt rart? 

FrodeRex

FrodeRex

Jeg har nå fått prøvd både motor og båt. Brukte 60 liter bensin i går i et fantastisk vær her ute i havet. Jeg vet ikke hvor mange mil vi tilbakela, da iPaden og Gule sider knela 3 ganger underveis. Vi starta opp kl 0615, og var hjemme igjen 12 timer senere. Da hadde vi vært så langt ute i havet at øya der vi bor var borte grunnet jordkrumningen. Været var fantastisk, men der ute er det alltid sjø. Med to personer ombord, i tillegg til 85 liter bensin vobla den på flat sjø utrimmet på max turtall som var 4500 RPM, noe som ga 30 knop. En elendig start for å si det mildt, og jeg var klar for å senke motoren tilbake til øverste hull. Trimming forsøkte jeg ikke på slik det nå en gang lå an. Vi roa ned, og marsjet utrimmet lett på 23 knop i det vi la ut på havet. Maxfarten resten av turen ble ca 18 knop, som var behagelig med all vekt plassert bak i båten. Jeg føler at motoren jobber lett, men i høy sjø med "motbakker" arbeider den tyngre og jeg må jobbe med pådraget hele tiden for å holde den i plan. På siste delen av hjemturen forsvant vinden, og jeg kunne teste litt igjen. Jeg logger nå 4750 RPM (??). Den eneste forskjellen er at 60 liter bensin er borte, men jeg har jo kjørt den alene med mye mindre vekt ombord enn dette, og kun oppnådd 4500 RPM, så noe må jo ha skjedd med motoren? Jeg forsøker å trimme, og den går til 5200 RPM før den begynner å stuke i sjøen. Farten får jeg ikke lest av da iPaden igjen fant det oportunt å stenge ned. Imidlertid er jeg ganske sikker på at farten økte mye før den begynte å stuke. Før stukingen begynte ved sånn ca halv trim følte jeg at eg hadde kontroll, og at båten oppførte seg roligere enn før. Den styrte heller ikke mot babord om jeg løsnet grepet på rattet (?) Det kan virke på meg som om alfaalfa har rett når han sier at båten trenger å vektes ned bak. Ellers føltes farten jeg oppnådde før stukingen begynte slik jeg hadde forventet med dette oppsettet, og det er veldig positivt :smiley:  Kona ga også ulyder fra seg i det jeg begynte å trimme. 

 

Nå er jeg altså ikke lengre så sikker på at jeg skal senke motoren, og spørsmålet er om den har kvitta seg med en dobbel dose vinterlagringsolje? Motoren lå nemlig lagret 1 år før den ble tatt i bruk. Før denne lagringen var vinterlagringsprosedyren kjørt. I henhold til Evinrude skal motorer som har vært lagret liggende igjen kjøres vinterlagringsprosedyre på ved første oppstart. Jeg har jo kjørt flere turer på ca 22 knop med en varighet på over en halvtime tidligere, så jeg synes jo at dette er litt rart? 

FrodeRex

FrodeRex

Jeg har nå fått prøvd både motor og båt. Brukte 60 liter bensin i går i et fantastisk vær her ute i havet. Jeg vet ikke hvor mange mil vi tilbakela, da iPaden og Gule sider knela 3 ganger underveis. Vi starta opp kl 0615, og var hjemme igjen 12 timer senere. Da hadde vi vært så langt ute i havet at øya der vi bor var borte grunnet jordkrumningen. Været var fantastisk, men der ute er det alltid sjø. Med to personer ombord, i tillegg til 85 liter bensin vobla den på flat sjø utrimmet på max turtall som var 4500 RPM, noe som ga 30 knop. En elendig start for å si det mildt, og jeg var klar for å senke motoren tilbake til øverste hull. Trimming forsøkte jeg ikke på slik det nå en gang lå an. Vi roa ned, og marsjet utrimmet lett på 23 knop i det vi la ut på havet. Maxfarten resten av turen ble ca 18 knop, som var behagelig med all vekt plassert bak i båten. Jeg føler at motoren jobber lett, men i høy sjø med "motbakker" arbeider den tyngre og jeg må jobbe med pådraget hele tiden for å holde den i plan. På siste delen av hjemturen forsvant vinden, og jeg kunne teste litt igjen. Jeg logger nå 4750 RPM (??). Den eneste forskjellen er at 60 liter bensin er borte, men jeg har jo kjørt den alene med mye mindre vekt ombord enn dette, og kun oppnådd 4500 RPM, så noe må jo ha skjedd med motoren? Jeg forsøker å trimme, og den går til 5200 RPM før den begynner å stuke i sjøen. Farten får jeg ikke lest av da iPaden igjen fant det oportunt å stenge ned. Imidlertid er jeg ganske sikker på at farten økte mye før den begynte å stuke. Før stukingen begynte ved sånn ca halv trim følte jeg at eg hadde kontroll, og at båten oppførte seg roligere enn før. Den styrte heller ikke mot babord om jeg løsnet grepet på rattet (?) Det kan virke på meg som om alfaalfa har rett når han sier at båten trenger å vektes ned bak. Ellers føltes farten jeg oppnådde før stukingen begynte slik jeg hadde forventet med dette oppsettet, og det er veldig positivt :smiley:  Kona ga også ulyder fra seg i det jeg begynte å trimme. 

 

Nå er jeg altså ikke lengre så sikker på at jeg skal senke motoren, og spørsmålet er om motoren har kvitta seg med en dobbel dose vinterlagringsolje? Motoren lå nemlig lagret 1 år før den ble tatt i bruk. Før denne lagringen var vinterlagringsprosedyren kjørt. I henhold til Evinrude skal motorer som har vært lagret liggende igjen kjøres vinterlagringsprosedyre på ved første oppstart. Jeg har jo kjørt flere turer på ca 22 knop med en varighet på over en halvtime tidligere, så jeg synes jo at dette er litt rart? 

FrodeRex

FrodeRex

Jeg har nå fått prøvd både motor og båt. Brukte 60 liter bensin i går i et fantastisk vær her ute i havet. Jeg vet ikke hvor mange mil vi tilbakela, da iPaden og Gule sider knela 3 ganger underveis. Vi starta opp kl 0615, og var hjemme igjen 12 timer senere. Da hadde vi vært så langt ute i havet at øya der vi bor var borte grunnet jordkrumningen. Været var fantastisk, men der ute er det alltid sjø. Med to personer ombord, i tillegg til 85 liter bensin vobla den på flat sjø utrimmet på max turtall som var 4500 RPM, noe som ga 30 knop. En elendig start for å si det mildt, og jeg var klar for å senke motoren tilbake til øverste hull. Trimming forsøkte jeg ikke på slik det nå en gang lå an. Vi roa ned, og marsjet utrimmet lett på 23 knop i det vi la ut på havet. Maxfarten resten av turen ble ca 18 knop, som var behagelig med all vekt plassert bak i båten. Jeg føler at motoren jobber lett, men i høy sjø med "motbakker" arbeider den tyngre og jeg må jobbe med pådraget hele tiden for å holde den i plan. På siste delen av hjemturen forsvant vinden, og jeg kunne teste litt igjen. Jeg logger nå 4750 RPM (??). Den eneste forskjellen er at 60 liter bensin er borte, men jeg har jo kjørt den alene med mye mindre vekt ombord enn dette, og kun oppnådd 4500 RPM, så noe må jo ha skjedd med motoren? Jeg forsøker å trimme, og den går til 5200 RPM før den begynner å stuke i sjøen. Farten får jeg ikke lest av da iPaden igjen fant det oportunt å stenge ned. Imidlertid er jeg ganske sikker på at farten økte mye før den begynte å stuke. Før stukingen begynte ved sånn ca halv trim følte jeg at eg hadde kontroll, og at båten oppførte seg roligere enn før. Den styrte heller ikke mot babord om jeg løsnet grepet på rattet (?) Det kan virke på meg som om alfaalfa har rett når han sier at båten trenger å vektes ned bak. 

 

Nå er jeg altså ikke lengre så sikker på at jeg skal senke motoren, og spørsmålet er om motoren har kvitta seg med en dobbel dose vinterlagringsolje? Motoren lå nemlig lagret 1 år før den ble tatt i bruk. Før denne lagringen var vinterlagringsprosedyren kjørt. I henhold til Evinrude skal motorer som har vært lagret liggende igjen kjøres vinterlagringsprosedyre på ved første oppstart. Jeg har jo kjørt flere turer på ca 22 knop med en varighet på over en halvtime tidligere, så jeg synes jo at dette er litt rart? 



×
×
  • Create New...