Jump to content

17 fot Kaasbøll alu-båt med 75 hk, propellvalg

FrodeRex

Recommended Posts

Ja, her beskrives jo de problemene jeg har i det jeg prøver å trimme. Uten trimming fungerer båten utmerket. Jeg må nok bare akseptere dette, noe jeg gjør uten særlig problemer. Da gjenstår det bare for meg å finne ut av hvor det blir av 1000 RPM når propellen som er påmontert passer båten. Jeg har sjekka om det er noe fysisk feil med overføringene, men alt ser OK ut. Dvs, i det gasshendelen bunner, bunner også overføringene inne i motoren. Det er mye å gå på inne i motoren når det gjelder pådraget, men her er den fysiske konstruksjonen slik at det stopper før det som tilsynelatende ser ut som maxpådraget nås.

Er det noen som vet hva som er normal RPM ved tomgang? Motoren min går nå på ca 650 RPM. 

Skroget på denne 19 foteren er det samme som på min. 

Redigert av FrodeRex (see edit history)

Jeg har nå fått prøvd både motor og båt. Brukte 60 liter bensin i går i et fantastisk vær her ute i havet. Jeg vet ikke hvor mange mil vi tilbakela, da iPaden og Gule sider knela 3 ganger underveis. Vi starta opp kl 0615, og var hjemme igjen 12 timer senere. Da hadde vi vært så langt ute i havet at øya der vi bor var borte grunnet jordkrumningen. Været var fantastisk, men der ute er det alltid sjø. Med to personer ombord, i tillegg til 85 liter bensin vobla den på flat sjø utrimmet på max turtall som var 4500 RPM, noe som ga 30 knop. 50 liter bensin var på dette tidspunktet lagra i kassen foran konsollen, En elendig start for å si det mildt, og jeg var klar for å senke motoren tilbake til øverste hull. Trimming forsøkte jeg ikke på slik det nå en gang lå an. Vi roa ned, og marsjet utrimmet lett på 23 knop i det vi la ut på havet. Maxfarten resten av turen ble ca 18 knop, som var behagelig med all vekt plassert bak i båten. Jeg føler at motoren jobber lett, men i høy sjø med "motbakker" arbeider den tyngre og jeg må jobbe med pådraget hele tiden for å holde den i plan. På siste delen av hjemturen forsvant vinden, og jeg kunne teste litt igjen. Jeg logger nå 4750 RPM (??). Den eneste forskjellen er at 60 liter bensin er borte, men jeg har jo kjørt den alene med mye mindre vekt ombord enn dette, og kun oppnådd 4500 RPM, så noe må jo ha skjedd med motoren? Jeg forsøker å trimme, og den går til 5200 RPM før den begynner å stuke i sjøen. Farten får jeg ikke lest av da iPaden igjen fant det oportunt å stenge ned. Imidlertid er jeg ganske sikker på at farten økte mye før den begynte å stuke. Før stukingen begynte ved sånn ca halv trim følte jeg at eg hadde kontroll, og at båten oppførte seg roligere enn før. Den styrte heller ikke mot babord om jeg løsnet grepet på rattet (?) Det kan virke på meg som om alfaalfa har rett når han sier at båten trenger å vektes ned bak. Ellers føltes farten jeg oppnådde før stukingen begynte slik jeg hadde forventet med dette oppsettet, og det er veldig positivt :smiley:  Kona ga også ulyder fra seg i det jeg begynte å trimme. 

Nå er jeg altså ikke lengre så sikker på at jeg skal senke motoren, og spørsmålet er om den har kvitta seg med en dobbel dose vinterlagringsolje? Motoren lå nemlig lagret 1 år før den ble tatt i bruk. Før denne lagringen var vinterlagringsprosedyren kjørt. I henhold til Evinrude skal motorer som har vært lagret liggende igjen kjøres vinterlagringsprosedyre på ved første oppstart. Jeg har jo kjørt flere turer på ca 22 knop med en varighet på over en halvtime tidligere, så jeg synes jo at dette er litt rart? 

Redigert av FrodeRex (see edit history)
  • 5 år senere...
Sitat
FrodeRex skrev On 28.4.2017 at 20.42:

Jeg begynner å helle til at det er designet på skroget som er forklaringen. Jeg finner for øyeblikket ingen annen. Kaasbøll nevnte også dette. Vekta på båten er bare 450 kg, og den burde derfor være lett å håndtere for Evinruden. 

Skal transportere en Kaasbøll 17fot av den første modellen og lurer på vekten på denne. Det er nevnt 450kg her, stemmer dette?

Redigert av Reppen (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...