Jump to content

75w-140 girolje på 290DPE drev, erfaringer?

autod

Recommended Posts

Noen som har erfaring med å bruke 75w-140 girolje på 290DPE drev?  vet drevet skal ha 75w-90, men er litt bekymret for varmgang i oljen.  

Har jo trossalt vært en del havari på disse drevene oppigjennom årene.   Vet at i flere tilfeller har det vært bevist at det har blitt for mye temp på drevet

Det er nok en LS godkjent olje ja, men hvorfor skal ikke drev ha det?

Har lest om meget gode erfaringer ved bruk av denne olja på drev. Men som sakt så har jeg foreløpig begrenset antall timer med den.

Jeg tror ikke LS tilsetninger i olja vil ha noen som helst innvirkning på drev, men det for stå for min egen regning:) Volvo spesifiserer syntetisk 75w90 olje GL5 på disse drevene og ikke noe annet så vidt jeg vet, men mulig jeg tar feil?

Redigert av W_Bora (see edit history)

Det er riktig at vp spesifiserer 75w/90 på alle puoprop drev opp til DPE. På DPG valgte de å bruke 75w/140 syntetisk men det er ikke noe som forteller meg at du ikke bør bruke denne på DPE. Jeg kjøper oljen fra dynocat. 

Om LS additiver gjør noe skade på et drev vet jeg ikke men det er ikke noen fordel. 

Å bruke olje som holder på viskositet i høyere temperaturer (å gå fra 90 til f.eks 140) kan jo funke, men oljen bør fortsatt ha EP - tilsetninger til å oppfylle GL5. Det er viktig at GL - klasse er riktig.  Hva med drevdusj da? Da får man vel ned temperaturen, som er det egentlige problemet?

Problemet med oljen i slike drev slår begge veier, enten den er for tykk eller tynn.

For det første vil en olje som er for tynn ikke smøre godt nok, den "renner" av for fort å skaper ikke god nok beskyttelse mellom tannhjul osv.

På den andre siden vil en olje som er for tykk ikke "renne" av fort nok, og den vil flyte saktere gjennom kulelager, nålelager og den slags, som igjen skaper mer varmgang.

Du ønsker altså å benytte en olje som er en hel del tykkere, altså har høyere viskositet, for å unngå varmgang. Jeg tror kanskje resultatet blir det motsatte?

For ordens skyld, så betyr altså ikke det siste tallet at oljen tåler høyere temperatur, det angir viskositeten, målt ved 100 grader.

Viskositet er veldig enkelt forklart en væske sin evne til å flyte. Vann har svært lav viskositet, å flyter lett, mens sirup har svært høy viskositet, å flyter tregt.

Altså, høyere viskositet, tykkere olje, og sannsynligvis mer varmgang, men bedre smøring og sitter lengre (renner ikke fort av).

Jeg ville nok holdt meg til det Volvo har spesifisert, det er så vidt jeg vet ingen kjente vanlige problemer med varmgang i DP-E drev.

Redigert av adeneo (see edit history)
  • 2 år senere...
  • 4 uker senere...

Jeg har kjørt en sesong med 75/140 som skal ha 75/90 og drevet lager mindre støy under varmgang og drevet var høyere varmere i øvre Gir hus med 75/90 og jeg har ingen problem å koble giret inn i kalde dager 

Det samme ved innkobling 

75/140 oljen er mye dyrere men jeg opplever drevet har det bedre med denne oljen 

Redigert av Torgeir sognnes (see edit history)

Jeg vil si at til nå er erfaringene med Omega 690 olja meget gode! Ikke noe mere spon fra det en drevet som hadde litt fin spon i seg med vanlig Castrol 75/90 og VP olje (og litt brent). Oljen er like fin ved av-tapping som ved påfylling. Ulempen er prisen, men jeg fyller den bare på igjen på våren med kun et lite svinn. Så totalen over et par år blir omtrent denne samme, og da er ikke fordelene med mindre slitasje og varmgang på drevet tatt med i regnestykket:)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...