Jump to content

75w-140 girolje på 290DPE drev, erfaringer?


autod

Recommended Posts

Det er nok en LS godkjent olje ja, men hvorfor skal ikke drev ha det?

Har lest om meget gode erfaringer ved bruk av denne olja på drev. Men som sakt så har jeg foreløpig begrenset antall timer med den.

Jeg tror ikke LS tilsetninger i olja vil ha noen som helst innvirkning på drev, men det for stå for min egen regning:) Volvo spesifiserer syntetisk 75w90 olje GL5 på disse drevene og ikke noe annet så vidt jeg vet, men mulig jeg tar feil?

Redigert av W_Bora (see edit history)
Link to post

Problemet med oljen i slike drev slår begge veier, enten den er for tykk eller tynn.

 

For det første vil en olje som er for tynn ikke smøre godt nok, den "renner" av for fort å skaper ikke god nok beskyttelse mellom tannhjul osv.

 

På den andre siden vil en olje som er for tykk ikke "renne" av fort nok, og den vil flyte saktere gjennom kulelager, nålelager og den slags, som igjen skaper mer varmgang.

 

Du ønsker altså å benytte en olje som er en hel del tykkere, altså har høyere viskositet, for å unngå varmgang. Jeg tror kanskje resultatet blir det motsatte?

 

For ordens skyld, så betyr altså ikke det siste tallet at oljen tåler høyere temperatur, det angir viskositeten, målt ved 100 grader.

Viskositet er veldig enkelt forklart en væske sin evne til å flyte. Vann har svært lav viskositet, å flyter lett, mens sirup har svært høy viskositet, å flyter tregt.

Altså, høyere viskositet, tykkere olje, og sannsynligvis mer varmgang, men bedre smøring og sitter lengre (renner ikke fort av).

 

Jeg ville nok holdt meg til det Volvo har spesifisert, det er så vidt jeg vet ingen kjente vanlige problemer med varmgang i DP-E drev.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
  • 2 år senere...
  • 4 uker senere...

Jeg har kjørt en sesong med 75/140 som skal ha 75/90 og drevet lager mindre støy under varmgang og drevet var høyere varmere i øvre Gir hus med 75/90 og jeg har ingen problem å koble giret inn i kalde dager 

Det samme ved innkobling 

75/140 oljen er mye dyrere men jeg opplever drevet har det bedre med denne oljen 

 

Redigert av Torgeir sognnes (see edit history)
Link to post

Jeg vil si at til nå er erfaringene med Omega 690 olja meget gode! Ikke noe mere spon fra det en drevet som hadde litt fin spon i seg med vanlig Castrol 75/90 og VP olje (og litt brent). Oljen er like fin ved av-tapping som ved påfylling. Ulempen er prisen, men jeg fyller den bare på igjen på våren med kun et lite svinn. Så totalen over et par år blir omtrent denne samme, og da er ikke fordelene med mindre slitasje og varmgang på drevet tatt med i regnestykket:)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...