autod Startet 28.April.2017 Link til dette innlegget Startet 28.April.2017 Noen som har erfaring med å bruke 75w-140 girolje på 290DPE drev? vet drevet skal ha 75w-90, men er litt bekymret for varmgang i oljen. Har jo trossalt vært en del havari på disse drevene oppigjennom årene. Vet at i flere tilfeller har det vært bevist at det har blitt for mye temp på drevet Sitér dette innlegget Link to post
W_Bora Svart 28.April.2017 Link til dette innlegget Svart 28.April.2017 Hei, jeg kjører på denne: http://www.relekta.no/Default.aspx?ID=2242&ProductID=PROD247 Men den er veldig dyr! Og jeg har bare gjort det i en sesong så litt tidlig å si noe om erfaringer enda. Se video: https://www.youtube.com/watch?v=YEnI7mr2fxY Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 28.April.2017 Link til dette innlegget Svart 28.April.2017 Den oljen der er vel en LS olje, mener jeg har lest at ikke drev skal ha det? Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
W_Bora Svart 28.April.2017 Link til dette innlegget Svart 28.April.2017 (redigert) Det er nok en LS godkjent olje ja, men hvorfor skal ikke drev ha det? Har lest om meget gode erfaringer ved bruk av denne olja på drev. Men som sakt så har jeg foreløpig begrenset antall timer med den. Jeg tror ikke LS tilsetninger i olja vil ha noen som helst innvirkning på drev, men det for stå for min egen regning:) Volvo spesifiserer syntetisk 75w90 olje GL5 på disse drevene og ikke noe annet så vidt jeg vet, men mulig jeg tar feil? Redigert 28.April.2017 av W_Bora (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 28.April.2017 Link til dette innlegget Svart 28.April.2017 Det er riktig at vp spesifiserer 75w/90 på alle puoprop drev opp til DPE. På DPG valgte de å bruke 75w/140 syntetisk men det er ikke noe som forteller meg at du ikke bør bruke denne på DPE. Jeg kjøper oljen fra dynocat. Om LS additiver gjør noe skade på et drev vet jeg ikke men det er ikke noen fordel. Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 28.April.2017 Link til dette innlegget Svart 28.April.2017 Å bruke olje som holder på viskositet i høyere temperaturer (å gå fra 90 til f.eks 140) kan jo funke, men oljen bør fortsatt ha EP - tilsetninger til å oppfylle GL5. Det er viktig at GL - klasse er riktig. Hva med drevdusj da? Da får man vel ned temperaturen, som er det egentlige problemet? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 29.April.2017 Link til dette innlegget Svart 29.April.2017 (redigert) Problemet med oljen i slike drev slår begge veier, enten den er for tykk eller tynn. For det første vil en olje som er for tynn ikke smøre godt nok, den "renner" av for fort å skaper ikke god nok beskyttelse mellom tannhjul osv. På den andre siden vil en olje som er for tykk ikke "renne" av fort nok, og den vil flyte saktere gjennom kulelager, nålelager og den slags, som igjen skaper mer varmgang. Du ønsker altså å benytte en olje som er en hel del tykkere, altså har høyere viskositet, for å unngå varmgang. Jeg tror kanskje resultatet blir det motsatte? For ordens skyld, så betyr altså ikke det siste tallet at oljen tåler høyere temperatur, det angir viskositeten, målt ved 100 grader. Viskositet er veldig enkelt forklart en væske sin evne til å flyte. Vann har svært lav viskositet, å flyter lett, mens sirup har svært høy viskositet, å flyter tregt. Altså, høyere viskositet, tykkere olje, og sannsynligvis mer varmgang, men bedre smøring og sitter lengre (renner ikke fort av). Jeg ville nok holdt meg til det Volvo har spesifisert, det er så vidt jeg vet ingen kjente vanlige problemer med varmgang i DP-E drev. Redigert 29.April.2017 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
boatman1 Svart 12.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2019 Heisann nå snakker vi 2019 og det kunne vært interessant om det er det noen som har erfaring med biltema sin 75w-140 olje?? Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 13.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2019 Castrol Syntrx Longlife 75w/140 har ikke LS tilsetning for de som vil unngå det. Sitér dette innlegget Link to post
Torgeir sognnes Svart 9.November.2019 Link til dette innlegget Svart 9.November.2019 (redigert) Jeg har kjørt en sesong med 75/140 som skal ha 75/90 og drevet lager mindre støy under varmgang og drevet var høyere varmere i øvre Gir hus med 75/90 og jeg har ingen problem å koble giret inn i kalde dager Det samme ved innkobling 75/140 oljen er mye dyrere men jeg opplever drevet har det bedre med denne oljen Redigert 9.November.2019 av Torgeir sognnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
W_Bora Svart 16.November.2019 Link til dette innlegget Svart 16.November.2019 Jeg vil si at til nå er erfaringene med Omega 690 olja meget gode! Ikke noe mere spon fra det en drevet som hadde litt fin spon i seg med vanlig Castrol 75/90 og VP olje (og litt brent). Oljen er like fin ved av-tapping som ved påfylling. Ulempen er prisen, men jeg fyller den bare på igjen på våren med kun et lite svinn. Så totalen over et par år blir omtrent denne samme, og da er ikke fordelene med mindre slitasje og varmgang på drevet tatt med i regnestykket:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.