adeneo
Problemet med oljen i slike drev slår begge veier, enten den er for tykk eller tynn.
For det første vil en olje som er for tynn ikke smøre godt nok, den "renner" av for fort å skaper ikke god nok beskyttelse mellom tannhjul osv.
På den andre siden vil en olje som er for tykk ikke "renne" av fort nok, og den vil flyte saktere gjennom kulelager, nålelager og den slags, som igjen skaper mer varmgang.
Du ønsker altså å benytte en olje som er en hel del tykkere, altså har høyere viskositet, for å unngå varmgang. Jeg tror kanskje resultatet blir det motsatte?
For ordens skyld, så betyr altså ikke det siste tallet at oljen tåler høyere temperatur, det angir viskositeten, målt ved 100 grader.
Viskositet er veldig enkelt forklart en væske sin evne til å flyte. Vann har svært lav viskositet, å flyter lett, mens sirup har svært høy viskositet, å flyter tregt.
Altså, høyere viskositet, tykkere olje, og sannsynligvis mer varmgang, men bedre smøring og sitter lengre (renner ikke fort av).
Jeg ville nok holdt meg til det Volvo har spesifisert, det er så vidt jeg vet ingen kjente vanlige problemer med varmgang i DP-E drev.