Kjellg
Euklid skrev 33 minutes ago:Tja ... jeg foretrekker å navigere med iPad, selv om vi har plotter ombord (Raymarine eS), men hovedpoenget prismessig for min del er kostnaden av kart. Betyr ikke allverden når en alltid holder seg i samme område, men blir viktig når en begynner å flytte litt mer på seg. Skulle jeg kjøpt alle kartbrikkene jeg trengte til plotteren ville det havnet på over 40000 de siste årene, mens vi har betalt rundt en tiendedel for alt vi trenger i Navionics på iPad.
Den ser jeg, men jeg har hele Norge fra syd til nord og betaler Navionics 99 euro i året og vil nok ikke flytte meg noe særlig ut av det området. Men klart, beveger man seg på feks jordomseiling så blir det dyrt. Men kartene til iPad koster jo også noe. iPad fungerer, det er ikke det, men man må følge med både på strømforbruk og varme. Plutselig så skrur den seg av, det har jeg opplevd noen ganger. Ser bare når man er nødt til å har fullt trykk på skjermen i sollys, så klarer det ikke å lade batteriet nok. Batteriet tapper seg sakte med sikkert ned helt til den skrur seg av. Er ikke imot iPad i båt, men å bruke den som primær eller eneste navigasjonsinstrument - njet. Synes ikke det er sikkert nok.