hawthorne Startet 28.April.2017 Link til dette innlegget Startet 28.April.2017 Har akkurat skaffet en Askeladden C75, og på disse (og "alle" andre båter) er det trimflaps. Jeg er bare vant til powertrim på motoren, og synes vel egentlig det har fungert veldig bra. Hva er teknikken for bruk av trimflaps? Trenger man overhode disse til vanlig bruk? Har fått med meg at man kan rette båten hvis den går skjevt pga last/vind, noe som motortrim selvsagt ikke fungerer for. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 28.April.2017 Link til dette innlegget Svart 28.April.2017 Du har rett. Trim på motor hindrer ikke farten, mens flaps er brems. Men har du alle passasjerer på en side, det blåser på tvers av båten, eller andre åpenbare feil - så kan du kompensere med flaps. Eller du kan be folk sette seg på et annet sted, flytte om på vekt, eller ikke bry deg... Det som kan være nyttig er når du kjører gris i mot så kan nøytrale flaps ha samme effekt som et noe lengre skrog og redusere effekten bølgene har til å heve baugen... Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 28.April.2017 Link til dette innlegget Svart 28.April.2017 Og de kan hjelpe deg å få båten raskere i plan, samt holde den lenger i plan ved lav hastighet dersom de pekes nedover. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Joltus Svart 28.April.2017 Link til dette innlegget Svart 28.April.2017 Bruker kun flaps for å rette opp båten. Power trim under normal kjøring for mest effektivitet. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 28.April.2017 Link til dette innlegget Svart 28.April.2017 (redigert) Nå står det faktisk "bow up og bow down" på knappene for trimflaps i motorbåten på 31 fot. pleier igrunn på bruke dem mest når jeg skal ha den i plan og de er svært effektive. Redigert 28.April.2017 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 28.April.2017 Link til dette innlegget Svart 28.April.2017 Ja er vel mer det som et bruksområdet på litt større båter? Sitér dette innlegget Link to post
Nordkapp-king Svart 28.April.2017 Link til dette innlegget Svart 28.April.2017 Meget effektivt for å unngå krenging pga. sjø eller skjev vektfordeling. Press ned baugen på motsatt side av krenging. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 28.April.2017 Link til dette innlegget Svart 28.April.2017 Trimflapsene mine (QL) konket i sommerferien ifjor, og det var ingenting 2 stk drev tiltet maks ned kunne gjøre for å kompensere for det. Spesielt ikke med ferielastet båt, RIB eller vannscooter på badeplattformen, og mye diesel i tanken. Det tok evigheter å komme opp i plan. Så det er det nyttig den sammenheng. Ja til kommentar over, båt på 39 fot. Utover det er det også nyttig for å rette opp skuta underveis i plan ift vind og bølger. Det er kanskje ikke så viktig med denne funksjonen på mindre båter med mindre vindfang. Jeg opplever dog at det blir mye mas med båten min i vind ift tendenser til å legge seg over på en side etc, og da er det fint med trimplan som funker. Har prøvd for moro skyld å kompensere med å tilte motorene, men opplever at effekten er minimal. Ihvertfall på båten min. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.