Jump to content

Fredrikstad til Velje, Legoland med seilbåt?

Dr.blind

Recommended Posts

Det kan selvsagt bli en veldig fin tur, men kan også bli et mareritt. Hvilken type seilbåt? Hvor mye seileerfaring har du og samboeren? Hvor komfortable er dere med noen lange strekk med nattseilas? Alenevakter? Traffikert farvann? Det er 500 nm T/R, og generelt sett - skal man seile med små barn- er det best med korte dagsetapper. Dvs dere må i så fall legge inn noen lange strekk med natteseilas der barnet sover- type Skagen-Fredrikstad direkte f.eks. Ellers er det flere fine plasser nedover - Gøteborg med Liseberg f.eks. 

Krimart skrev On 29.4.2017 at 8.58:

Det kan selvsagt bli en veldig fin tur, men kan også bli et mareritt. Hvilken type seilbåt? Hvor mye seileerfaring har du og samboeren? Hvor komfortable er dere med noen lange strekk med nattseilas? Alenevakter? Traffikert farvann? Det er 500 nm T/R, og generelt sett - skal man seile med små barn- er det best med korte dagsetapper. Dvs dere må i så fall legge inn noen lange strekk med natteseilas der barnet sover- type Skagen-Fredrikstad direkte f.eks. Ellers er det flere fine plasser nedover - Gøteborg med Liseberg f.eks. 

Takk for svar.

Det er en 42fot bavaria.

godt utstyrt med radar, VHF, to plottere, god 49hk motor.

mangler litt sikkerhetsutstyr som skal kjøpes før en tur.

hva er MÅ ha utstyr? Jeg tenker pyroteknisk, drivanker, redningsflåte vurderes evt overlevelses drakter, vi har en god size zodiac med oss..

Første sesong i seilbåt, 7 netter ombord så langt i år og lengste seilas er Fredrikstad til Koster.

Jeg kan generel navigering og jeg er vant med nattskift fra jobben min, jeg har jobbet på dykkerbåt i utlandet og har erfaring med nattkjøring der men ikke som

fører av båten.

Jeg kan generel navigasjon.

goggen000 skrev On 29.4.2017 at 10.55:

Tror du bør la det bli med fantasien med de forutsetningene som kommer frem i ditt innlegg!?

Begrunner du svaret ditt også?

Dette sa mange når jeg gikk fra 21 for daycruiser til 42 for seilbåt...

sålangt er seilbåten snillere å manøvrere osv en motorbåten.

Er kun mer stresset med denne båten,når jeg er i grunne farevann sålangt.

Å fantasere om langturer er jo noe av det kjekkeste med båtlivet!! Men bruk et år til for å fantaserer, planlegge, drømme og glede dere til turen. Så får dere en god førstesesong nå til å bli kjent med båten, og hvordan dere trives sammen ombord. Ferien 2018 kan legges til legoland ;)

God båtsesong!

Ta en tur til Danmark er da ingen jordomseiling! For en 42 Bavaria har jeg vondt for å tenke meg at noe galt kan skje om man følger med på værmeldingen. Fra Fredrikstad ville jeg gått syd til Kungshamn, det er dag 1. Deretter over til Læsø eller Skagen. Det blir dag 2. Og så skal du være obs på at fra Skagen går det tog. Om tidspresset skulle sette inn. Vær obs på at havnene kan være absolutt overfylt i juli.

Av navigasjonsutrustning er det viktig med oppdaterte farvannsbeskrivelser i Danmark. Den danske los kan du laste ned gratis fra internett. Om du er ukjent med Danmark, så pass på at du må følge merkene, ikke ledene som fremkommer på kartplotteren. I danske farvann har man en del sanddrift her og der fra tid til annen, hvilket gjør at ledene kan endre seg noe. Den danske Lods beskriver de siste endringer.

Stort sett har du VHF-dekning på hele strekningen. Molbildekningen forsvinner et lite stykke ut fra kystene. Det er mye russere og andre uforståelige språk som kakler i vei på kanal 16. Noen av dem som står til rors skjønner ikke et pip engelsk. Noe å være obs på når du skal krysse skipsledene, der trafikken kan være nokså frustrerende for en som ikke er vant til den slags. Noe av det beste vi har for å kontrollere sakene er VHF, AIS class B og radar. Det er lettere å få oversikt når det visuelt ser ut som det kommer en vegg av holker skliende rundt svingen oppe ved Skagens Rev, som en vegg av skrapjern. Mens det i virkeligheten er god plass i 'lengderetningen'. Og noen av dem går med en fantastisk fart. Noen responderer profesjonelt på oppkall, andre ikke.

Burde ikke være nødvendig med heftig utrustning for å krysse pytten. Vi har VHF, lys, og 'elektronisk fakkel'- les et LED-lys som skal erstatte raketter. I tillegg har vi livbøye med lys. Stort sett gidder vi ikke å ta med jolla, bare i veien. Vi har ikke redningsflåte. Men vi følger veldig godt med på værmeldingen. Vi har investert i en 'huff-a-meg' med sim fra Telia, og har internett i Skandinavia (fra mai hele EU), funker knallbra så lenge vi er innenfor dekningsområdet til mobiltelefon.

Ta en titt på 'byggingen av Hulda' her på baatplassen, så ser du hva vi plasker rundt med.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...