GHYamaha Startet 28.April.2017 Del på Facebook Startet 28.April.2017 Har kjøpt meg båt med en Wallas 3200 parafinvarmer ombord. Da jeg skulle teste denne oppdaget jeg at det skjer ingenting når jeg setter bryteren på 1/1. Ingen av viftene starter og pumpen tikker ikke. Når jeg setter den på 1/2 derimot starter pumpen og viftene og det blir varme. Når jeg så setter bryteren i mellomstilling stopper alt med en gang. Håper noen vet hva som kan være skyld i dette. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 29.April.2017 Del på Facebook Svart 29.April.2017 Brudd i bryteren eller ledningsnettet mellom bryteren og hovedkortet? Hvordan er det med kaldluften, fungerer den på begge hastigheter? Er det slik at den starter på full hastighet og går ned på halv fart først etter et par minutter? Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 29.April.2017 Del på Facebook Svart 29.April.2017 Fjerndiagnose er alltid synsing - ofte med godt resultat. Fysisk kontroll/service av kjennere gir riktig diagnose. Som forrige taler sier så kan det være feil ved bryter, ledningsbrudd mellom bryter og hovedkort. Men det kan også være defekt kort i kontrollpanelet, eller defekt hovedkort. Beste er om du har mulighet til å låne et kontrollpanel og prøve dette. Er det samme feilen som dukker opp er det feil ved hovedkortet, eller ledningsbrudd mellom bryter og hovedkort. Mål hver enkelt kabel om det er forbindelse for å "friskmelde" kabelstokken. Om kablene er i orden, og alt virker med et lånt panel, ligger feilen ved selve panelet (kortet eller bryteren). Kortet i panelet har svært lang levetid, og det er sjeldent at det svikter. I så fall er det som oftest pga korrosjon og ikke slitasje. Bryteren skal tåle mange tusen "vippinger", men så klart - feil kan oppstå. Om hovedkortet har tatt kvelden så kan også dette skyldes korrosjon, eller tidens tann om en vil. Det kan også være andre årsaker, og da er det viktig å kontrollere alle funksjoner om det er noe som har laget en kortslutning slik at kortet er blitt overbelastet. Det kan være en kortslutning i brennkammeret mht gløder som kommer i kontakt med gods, en av viftemotorene som har brent seg fast og laget en kortslutning, eller skadede ledninger som kommer i kontakt med gods; f.eks kabel mellom hovedkort og glødespiral, som er en ganske vanlig kilde til kortslutninger. Ikke prøv å reparere denne kabelen med "jalla-kabel" og isolerte kabelsko, kjøp ny komplett original kabel - denne tåler temperaturene den blir utsatt for. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
GHYamaha Svart 29.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2017 Når jeg setter på 1/2 effekt "tikker" pumpa ca hvert sekund. Hovedkortet ser veldig fint ut. Til tross for at varmeren har 20års jubileum i år. Vifte fungerer på begge hastigheter. Hvordan er kortet på operatørpanelet oppbygd? Er det kun tilkoblinger til bryterne eller er det noen form for elektronikk der? Får måle gjennom kabelen til operatørpanelet for å teste denne. Må flyttes uansett da det virker som om han som monterte har hatt det svært travelt. Sitér dette innlegget Link to post
GHYamaha Svart 29.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2017 Har fått målt litt nå, og det virker som om det er bryteren på operatørpanelet som har tatt kveld. Takk for tips! Hva koster en slik? Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 29.April.2017 Del på Facebook Svart 29.April.2017 Kortet med brytere får du ikke lenger kjøpt som reservedel, og bare kontrollpanelet får du heller ikke kjøpt som reservedel. I dag må det bestilles kontrollpanel med ny kabel på 6 mtr. Denne koster kr 1385,- + litt frakt. Bare vippebryteren kan bestilles som Wallas reservedel til knappe kr 200,- inkl porto Kan også bestilles hos elfadistrelec , usikker om det lønner seg etter gebyrer og frakt er lagt til. Siden forrige eier hadde det travelt, har du sjekket om ledningene er på rett plass i kontrollpanelet? Enkelte kabelstokker er fargekodet og da er det enkelt å sjekke. Utover det finner du rette koblinger i brukerveiledningen. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
X10an Svart 29.April.2017 Del på Facebook Svart 29.April.2017 (redigert) En bryter koster ikke allverden. Denne bryteren er i utgangspunktet ikke ment for printkortmontasje, men ved litt mekanisk overtalelse kan du få den til å passe likevel. http://www.ebay.com/itm/131604936109 Eventuelt så er dette riktig type, men prisen blir noen kroner høyere: http://www.ebay.com/itm/141889494878 Redigert 29.April.2017 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 29.April.2017 Del på Facebook Svart 29.April.2017 Er det ikke en mulighet for å demontere bryteren, sjekke for irr, spraye på noe tryllemiddel og prøve? Sitér dette innlegget Link to post
GHYamaha Svart 29.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2017 Kabelen er koblet rett. Forrige eier har brukt varmeren uten problem i flere år. Får prøve å demontere og se om det er reparerbart. Takk for all hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 29.April.2017 Del på Facebook Svart 29.April.2017 Eureka skrev 28 minutes ago: Er det ikke en mulighet for å demontere bryteren, sjekke for irr, spraye på noe tryllemiddel og prøve? Selvfølgelig er det også en mulighet. Denne 10kroners-bryteren er jo tross alt ikke mer enn 20 år gammel, så det er jo litt tidlig å kaste inn håndkleet ennå. Bare pass på fjærene i det dem spretter ut og gjemmer seg i teppet. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 29.April.2017 Del på Facebook Svart 29.April.2017 -Hehe, en del av båtlivets underholdning det ? Sitér dette innlegget Link to post
GHYamaha Svart 29.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2017 Er overtemp.termostaten NO eller NC? Min er helt gåen og skifter ikke stilling. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 1.Mai.2017 Del på Facebook Svart 1.Mai.2017 Overopphetingstermostaten ser i dag slik ut: Sitter ved varmluftutløpet og når temperaturen overstiger ca 120 grader, brytes strømmen til pumpen, og varmeren går over til nedkjøling. Når rød led i kontrollpanelet slukker, kan termostaten aktiveres ved å trykke inn gummiknotten, og varmer startes på nytt Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.