Jump to content

Historien om et anker.

Suzuki

Recommended Posts

Meldingen til SkipperWorse om at man ikke er ansvarlig for skader på annen manns båt var selvfølgelig ironisk ment

Er du sikker på det?

Sjøloven sier - så vidt meg bekjent - at man ikke er ansvarlig for skade på annen båt om skaden skyldes en uforutsett hendelse. Om du braser inn i en annen båt fordi gassen din henger seg opp - ja da er ikke du ansvarlig for skaden på den andre båten.

Og "tonen" er alt annet enn hva jeg synes vi båtfolk skal ha oss i mellom (ref. "...Hvis du med snekka som ........, Hilsen Ronald

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg må bare si at jeg er enig med Suzuki her.

Kjenner jeg Suzuki rett, har han tatt de forholdsregler han kunne med tanke på ankring med stor nok dregg, kjetting i haugevis ute og dreggen i tillegg kjørt ned i søla(slik det gjøres ved svai ligging). Burde han være rimelig trygg på å kunne ligge bra.

Så er det en i nabobåten, som ikke tar hensyn til værmelding, legger ut en for liten dregg,(skal ikke kommentere typen), bruker tau istedenfor kjetting, slipper dreggen altfor nære båten, og får selvfølgelig problemer. Han har da gjort det motsatte av Suzuki, med tanke på forholdsregler ved ankring på nordsiden. Og det er nå problemene kom, han vikler seg inn i dreggen til Suzuki, (les ødelegger dreggfestet), slik at Suzuki presses inn i moloen og får masse plunder og ikke minst skader på sin båt, mens nabobåten bare kjører avsted, og er antagelig helt uten skade......

Er det da ikke lov å heve stemmen litt!!!!!

Jeg bare kjenner sinnet i meg stiger, og jeg kan bare tenke meg situasjonen. Tenk om det var deg det gikk utover Ronald, hadde ikke du også latt deg rive med da?

Nei dette var leit Suzuki, jeg føler med deg. Håper du får fikset opp i skadene raskt, slik at du påny kan nyte båtlivet. Og jeg skal gjøre hva jeg kan for å ikke ligge ved siden av en med skål anker....

Men forøvrig er jeg enig med deg Ronald, man skal forsøke så langt det lar seg gjøre å være vennlig å imøtekommende på fjorden. Men det finns da grenser.....

Fernanda

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Er du sikker på det?

Sjøloven sier - så vidt meg bekjent - at man ikke er ansvarlig for skade på annen båt om skaden skyldes en uforutsett hendelse. Om du braser inn i en annen båt fordi gassen din henger seg opp - ja da er ikke du ansvarlig for skaden på den andre båten.

<{POST_SNAPBACK}>

Se Sjøloven:

§ 162. Sammenstøt som følge av ulykkeshendelse

Er sammenstøtet en følge av en ulykkeshendelse, eller kan det ikke opplyses at det er forårsaket ved skyld på noen av sidene, bærer hvert skip sin skade.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Med respekt å melde, Suzuki, denne konklusjonen i forhold til skålankeret går jeg ikke med på.

Hilsen Ronald

Oppfatter Suzuki's beskrivelse av hendelsen slik at skålankeret ikke holdt, at det var årsaken til at snekka måtte ut, men at suzuki's bruce anker i utgangspunktet ikke hadde problemer. Siden båtene lå på samme sted, var utsatt for samme vær osv er det vel ikke annet et rimelig at Suzuki legger mya av skylda på skålankeret? Det hadde jeg også gjort i hans situasjon. Har ingen erfaring med skålanker, men det regnes vel ikke akkurat for å være den største oppfinneslsen siden hjulet ?

Hadde nabobåten brukt bruce e.l. oppfatter jeg suzuki's vurdering dithen at problemet sansynligvis ikke ville oppstått. Jeg velger å tro på Suzuki's vurderinger her.

Jeg tar lærdom av Suzuki's fortelling og kommer heretter til å være mer oppmerksom på hva slags anker nabobåtene bruker. Opplever jeg kombinasjonen skålanker på nabobåten + ugunstig vind blir det nattevåk.

Sannelig om jeg vet. I går mistet jeg ankerfeste på sølebunn 2 ganger med Engbo ankeret. Første gangen det har skjedd. Det pussige er at vi har ligget på svai på samme stedet mange ganger før.

Men i går mistet vi taket 2 ganger,og det ble kjørt ned. Trodde jeg.

Meldingen til SkipperWorse om at man ikke er ansvarlig for skader på annen manns båt var selvfølgelig ironisk ment, etter utallige diskusjoner om dette tidligere.

Ja det var da bra, dette, siden din "melding" ikke akkurat var i dansetakt med Sjølovens bestemmelser.

<{POST_SNAPBACK}>

Korrekt, i utgangspunktet, man kaller det "hendelig uhell" som ingen kan lastes for. Svikt i styremaskin eller reverseringsgir er klassiske eksempler (det er altså ikke nødvendig å "sikte på den billigste båten ...)

Ellers er regelen at den som har utvist skyld (dvs. uaktsomhet eller sjeldnere forsett) må erstatte den skade han har voldt. Interessant blir det virkelig når det skjer svikt i styrings- eller manøvreringsutstyr som følge av uaktsomt eller forsettlig forsømt vedlikehold ...

I det aktuelle tilfellet i tråden her synes det å ha funnet sted ganske uaktsom manøvrering ved opptak av dreggen, som forårsaket sammenstøt ... tror ikke det blir mye tvil om ansvarsspørsmålet. :smash:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Oppfatter Suzuki's beskrivelse av hendelsen slik at skålankeret ikke holdt,  at det var årsaken til at snekka måtte ut, men at suzuki's bruce anker i utgangspunktet ikke hadde problemer....

<{POST_SNAPBACK}>

Her er det vel Suzuki som best svarer selv. Men jeg la til grunn det han skrev, nemlig:"....Han har da sitt fine SKÅLANKER kort avstand fra brygga, og ankeret gir selvfølgelig etter når han forsøker dra seg ut, med den fine ankervinsjen sin. ...."

Her leser jeg to ting: 1) Ankeret ligger (for) nær brygga, og 2) det slapp først når han dro seg ut.

Et anker som ligger veldig nærme vil naturligvis slippe tidlig når man drar seg bakover, båten kommer jo da rett over ankeret på et for tidlig tidspunkt (ville vel skjedd uansett anker?). Et meget godt eksempel på at tilstrekkelig med tau/kjetting-lengde er svært viktig!

Men da har jeg altså lagt til grunn at ankeret slapp først når han dro seg bakover. Dersom ankeret lå så nær etter å ha dratt seg innover i løpet av natta, ja da er jeg enig i at ankeret må ha sluppet taket tidligere.

Forøvrig har jeg full sympati for Suzuki og den frustrasjon han helt sikkert måtte føle. Og det samme ville selvsagt også jeg ha følt (siden du spør om det, Fernanda).

Mitt poeng var imidlertid at type dregg neppe er HOVED-problemet, men oppførselen (eller mangel på sådan) til nabobåtens fører. Om noen skulle ha misforstått det...

Hilsen Ronald

...som faktisk har svært gode erfaringer med skålanker (15kg) påsatt kjetting (7-8 år). Og som også vet at skålanker har sine begrensinger....og som har erfart at bunnen ved Ekenäs faktisk er godt egnet til denne type anker.

Redigert av Ronald (see edit history)

Han har da sitt fine SKÅLANKER kort avstand fra brygga, og ankeret gir selvfølgelig etter når han forsøker dra seg ut, med den fine ankervinsjen sin. ...."

Her leser jeg to ting: 1) Ankeret ligger (for) nær brygga, og 2) det slapp først når han dro seg ut.

Ronald.

Ja, du har nok rett i det.

Slikt hører ingnesteds hjemme. Herren med snekka ville ikke fått anledning til å stikke av om Hulda hadde vært den uheldige. Bortsett fra det, noen steder jeg ikke slenger ankeret og sover trygt:

Nordvendt på Koster

Tofteholmene (nord)

Akerøya (uansett)

Sistnevnte plass har jeg et par dårlige erfaringer. Ofte kommer de verste skadene ved at en eller annen får hetta, lenge før dregg/anker slipper, og på liv og død skal komme seg vekk. Uansett om dette skjer på bekostning av andre. Det var slik det var sist gang, for mange år siden på Akerøya. En stille, fin og varm kveld. Mange båter ved siden av hverandre med baugen til land og ankerfeste. Jeg kjente plassen fra før, og hadde mye jern rodd ut for natten. Nattbrisen i Oslofjorden er ikke sjelden en frisk kuling på ettersommeren, altid fra nord grunnet geografien. Kølmørk natt, en tulling pøver å stikke av, trekker samtidig opp ankeret til naboen, vikler seg selv inn og 5 båter legger seg over på meg, som holder. Redningsskøyta blir tilkalt, en mann kutter landfortøyninger, akterfester blir dumpet og skøyta tauer båter inn til lun havn på Hvaler i flere omganger. De eneste som ble liggende igjen var to båter, et vennepar og oss.

Moralen? Sjekk forholdene der du ligger og sjekk hvem du har ved siden av deg. Ikke minst det siste er viktig.

Etter å ha lest denne tråden er jeg glad for at jeg i tillegg til mitt 21 kg Engbo anker i tillegg har et 10 kb bruce anker med masse tau og daumann ombord og en gummibåt jeg kan ro jernet ut med. Fortøy alltid for storm sier et gammelt ordtak.

Enden på visa ble kniv og en dregg i manko. Fikk kutta rett over kjettingen så intet tau blir problem for andre. Har noen noe tips unntatt dykkermaske??

<{POST_SNAPBACK}>

Ikke så mye for denne situasjonen, men mer for stressituasjoner med blåst og sjø og mørke. Og problematisk med vinsj og kjetting (antar jeg).

Bruker blytau og daumann og "Armstrong Winch". Har med en garnkule med påmalt (båt)navn og nummer. Hvis ankeret sitter fester keg ankertauet i kula og lar det heile gå overbord. Neste (godværsdag) stikker jeg innom og kan enkelt plukke opp sakene - evt jobbe i mer ro og mak med å løsne hvis ankeret sitter.

Et anker og litt tau/kjetting er ikke nok til å risikere liv og lemmer og båt for, men likevel verdt litt bryderi å redde sakene. Blir fort noen lapper hvis du skal kjøpe nytt.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen: Skålankere er noe drit nesten alltid. Nesten alltid? Ja, noen ganger er de faktisk ganske bra. Når er de ganske bra? Jo som moringsanker på bløt bunn. Da er de bra fordi de har lange strekk og fordi de manuelt graves langt ned og tildekkes. Her er nemlig skålankerets store svakhet. Det makter ikke å grave seg ned på egen hånd. De kan grave seg halvveis ned, men lenger kommer de ikke.

For et par somre siden sjekket jeg ankeret til meg selv og nabobåten med en vannkikkert. Min bruce hadde gravd seg så langt ned at jeg ikke kunne se noe metall over hode. Skålankeret hadde ikke engang gravd seg halveis ned. Det gjorde imidlertid nytten i godværet og eieren ble sur da jeg fortalte at ankeret på den flunk nye cabincruiseren hans ikke var særlig bra.

De som trenger mer info om skålanker kan google litt på "mushroom anchor". Ikke spesielt imponerende karakteristikker.

Lotus

PS: Hadde dusten ligget ved siden av meg, hadde ordelaget i innlegget til Suzuki blitt relativt mildt i forhold til min beskrivelse. Tabber kan skje den beste, men man stikker bare ikke av etter en slik episode.

Redigert av Lotus (see edit history)

Slikt hører ingnesteds hjemme. Herren med snekka ville ikke fått anledning til å stikke av om Hulda hadde vært den uheldige. Bortsett fra det, noen steder jeg ikke slenger ankeret og sover trygt:

Hvordan skulle du forhindret det da?

Flere har sikkert opplevd situasjonen:

En flott sommerkveld med blankt vann. Stappfullt i uthavna. Så snur vinden, og det blåser opp i løpet av natta. Man våkner brått, og ute er det fullstendig kaos. Dreggfester løsner, det dunker og plasker, det surrer i vinsjer og folk roper og løper rundt.

I slike situasjoner vil jeg forsøke å komme meg ut så fort som f ... Gi blaffen i fjellbolter - og fortøyinger på land - gir i revers og hal og dra for å få opp ankeret. Hvis jeg da skulle oppleve at ankeret satt fast ville jeg kappet tauet.

Hei, og stopp en halv!

Er vi de rene englebarn alle sammen? Tviler sterkt på at det ikke blandt oss som har hatt båt en stund har vært situasjoner hvor panikken ikke har slått til. Fyren med skålankeret var kansje helt fersk båteier som hadde fått dette "ankeret" anbefalt på det sterkeste eller ferdig levert med båten.

Og så drar han det opp i panikken når det slipper, og før han fikk det opp var det hektet fast i kjettingen til nabobåten.

Hadde det vært annerledes om han hadde hatt et annet anker? Nei! Det eneste sikre for å unngå det var å ha så mye line/kjetting ut at hans anker var utenfor alle andres akere. Men alle kan ikke ha ankeret ytterst! Selv legger jeg gjerne ut alle 40 metrene og sitter godt til en eller annen hekter og drar ankeret opp før meg. Alternativet er å ha lite ute og dra opp ankeret til andre dersom det blåser opp.

Og å legge seg på et så kjent utsatt sted som på nordsiden av moloen på Ekenes, ville ikke jeg gjort, hverken med bruce, engbo, skålanker el. med tanken på hva som kan skje ved vindkasting eller at noen drar opp ankeret mitt. Har ligget på innsiden av moloen og sett hvordan det ville bli å drive sideveis inn mot moloen på nordsiden, pga. dårlig eget feste, eller pga. andre.

Så, etter min mening, er det kun en ting å kritisere fyren med skålankeret for, - nemlig at han stakk fortere enn svint (men det hadde vel mange av oss gjort i en stresset situasjon?).

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Her er historien om dreggen min...... Har noen noe tips unntatt dykkermaske??

Etter et par ganger, hvor jeg bare med nød og neppe har klart å få løs dreggen (paraplydregg), har jeg laget til ei line, ca 10-15 m lang, som jeg fester i "hodet" på dreggen. I andre enden av denne lina har jeg en liten fender, som lina er snurret opp på. Når jeg skal fortøye sjekker jeg dybden der dreggen skal kastes, drar ut en tilsvarende lengde av lina, låser resten av lina med et par halstikk rundt fenderen, og lar så lina løpe ut sammen med dreggtauet. Fenderen blir da liggende og flyte rett over dreggen, slik at dersom dreggen ikke vil opp ad naturlig veg, kan jeg angripe den fra andre enden via reservelina.

Pga. faren for at andre kan få reservelina i propellen, er ikke dette patentet noe særlig egnet i områder med mange andre båter, men på mer ensomme steder funker dette utmerket.

Som fersking sitter jeg igjen med en tanke etter å ha lest dette: Han som dro sin kos har jo i praksis løsnet fortøyningen til Suzuki? Det må da gi ham et ansvarsforhold?

Valg av anker har jeg ikke noe peiling på, men det er som nevnt noe som sier at man alltid skel fortøye som om det kommer storm?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...