Midtpinne
Jeg tok og målte litt på en tur i dag. Målingene ble ikke gjort på samme sted, men litt her og der på en 7 timers tur så strømforhold er ikke de samme for hver måling.
Båt: Finnsailer 35
Lengde: 35 fot
Vekt: 6,5 tonn uten vann og drivstoff.
Motor: Iveco N45 100
Kraft: 100 HK
Volum: 4,5 L
Målinger ble gjort med 600 L drivstoff, ca. 200 L vann, to voksne og ett barn. Diverse utstyr på i alle fall 200 KG. Minimum vekt under måling er 7,6 tonn.
Jeg vet at jeg har for liten propell for denne motoren, propellen er den som stod på etter forrige motor på 72 HK. Jeg har ikke råd akkurat nå til å bytte til den propellen jeg vil ha, så det får vente et par år. Men det var oppløftende og se måleresultatene siden økningen er nesten lineær. Det burde den ikke være og jeg har på sett og vis fått bekreftet at det vil være lurt å bytte propell.
Vi går i kosefart på 2000 RPM og 6 knop da lyden er veldig behagelig da. Normal marsfart dersom vi skal noen plasser er 2200 RMP og 6,7 knop. Av og til går vi i racerfart og gjør 7,5 knop.
Jeg får motoren lett opp i 2900 RPM, men det skal den egentlig ikke gjøre, og man hører at den ikke får den motstanden den skal ha. Jeg velger derfor å gå på mindre turtall for å ikke tyne motoren på høyt turtall uten motstand.
Edit: La til vekt på båt.