Jump to content

MD5b piper på oljetrykk, kan jeg kjøre? Montere ny Biltema-sensor?

NOR2138

Recommended Posts

På jomfruturen idag begynte det å pipe og varsellampa til olja lyste. Fikk kasta båten til en brygge og begynnte å feilsøke. Tror kanskje sensoren er gåen.

Jeg kom meg etterhvert tilbake til opplagsplassen, men vil helst ha den i båsen sin 1 time unna. Er det problem å kjøre den med feil på oljetrykkssensoren? Det spruter olje opp av påfyllingslokket når motor er i gang, og oljen blir varm på peilepinnen.

Ser biltema har mange forskjellige sensorer, til bil, men vil en av disse kanskje være en erstatning til jeg får ny i posten?

Fikk tak i en biltemasensor, men den ser jeg det står 1.4 på, mot den gamle som det stod 0.5... den nye piper når motor er i gang, og ikke konstant slik den andre gjorde(peip også når når motor var av) 

For gøy startet jeg motor når sensoren var ute og det fosset olje ut av hullet.

Fremdeles usikker på om det kan kjøpes med..

Har forsøkt å finne hva som er galt, men jeg skjønner så lite av dette. For meg virker det som om det er greit med oljetrykk, men jeg har ikke instrument til å måle dette nøyaktig. Når skal alarmen pipe? I mitt hode ville jeg tro den skal pipe før motoren har startet, og slutte når trykket er ok, for så å begynne å pipe igjen når motor slås av. I mitt tilfelle er det motsatt, det piper etter 2 sekunder etter start av motor, og piper helt til motor har stoppet å gå rundt.

Har noen gode tips til meg??

.

Sitat

NOR2138 : Når skal alarmen pipe? I mitt hode ville jeg tro den skal pipe før motoren har startet, og slutte når trykket er ok, for så å begynne å pipe igjen når motor slås av. I mitt tilfelle er det motsatt, det piper etter 2 sekunder etter start av motor, og piper helt til motor har stoppet å gå rundt.

På mange motorer virker det slik ja, men en god del volvomotorer har ingen alarm når tenning settes på. De har som oftes en testknapp for alarmen. Hvilket volvopanel du har vet jeg ikke.

Så spørs det da hvilken giver du kjøpte på biltema. Jeg har en mistanke om du kjøpte giver for viserinstrument og ikke for varsellampe og alarm. Du har vel bare oljetrykklys og alarm,og er giveren feil er jeg redd du får alarm selv om du har oljetrykk. Men foreløpig , behandle motoren som om du ikke har oljetrykk.

Hvis giveren du har montert er for instrument hadde jeg tatt turen til biltema igjen og kjøpt tilhørende oljtrykkmåler til giveren (det koster vel ett par hundre)koblet det til med en ledning til giver, en ledning til batteri+ og en ledning til batteri minus. Og da mener jeg ledninger direkte til batteriet, og ikke ledningsnettet i båten da det ofte er der feilen ligger. Så starter du forsiktig opp og leser av trykket. Er det ikke trykk nå heller er så er det nok mer alvorlig og motor må stoppes omgående. Har du oljetrykk kan du bruke instrumentet i panelet, men da skulle du hatt en dobbel giver som også gir anledning for å koble til varsellampe og alarm som du allerede har. I båt er det greit med alarm i tillegg til viserinstrumenter.

Du har helt rett, giveren jeg fikk fra eksperten på biltema var av feil type. Jeg handlet likesågodt universellmålerverktøyet til 999,- for å unngå fler feilkoblinger. Det viser riktig trykk og i skrivende stund er jeg på vei med båten, og det går som aldri før (bank i bordet). Venter på replacement for orginal trykkbryter i posten og nye kabler blir lagt opp da. Alt vel og det er meldt 21c til helga, stort bedre blir det ikke ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...