Jump to content

Edit History

Knude

Knude

Jo adeneo. Du har helt rett. I "gamle dager" brukte jotun fire siffer. Da var 1000 helhvitt så overtok Rachhold og kom med ett siffer mer. Helhvitt ble da 10 000   

Gelcoat farger er en hel vitenskap og et vanskelig tema. Har reparert skader på nesten nye båter i familien hvit. Ved å få riktig farge kode går det ganske greit. Grå og fy fargene blå og rød er vanskelige. Selv med coat med samme Bach nr. blir det problemer om ikke man treffer med herdetid og temperatur. 

I nyere tid begynte båtfabrikkene og la en boks av hver farge fra samme spannet følge båten gjennom produksjonen og videre til kunden.

solfalming er også et problem på mørke farger. Stor endring på en sommer. Det ser man ikke før det skal repareres et skrap eller skade. Da må fagmannen til å blande i brekkfarge for å få det til å stemme. Da blir det etterpuss på høyt nivå. Har sett noen eksempler på perfekte reperasjoner av seilbåt på 50-60 fot med mørkeblå og koksgrå Gelcoat.  

Knude

Knude

Jo adeneo. Du har helt rett. I "gamle dager" brukte jotun fire siffer. Da var 1000 helhvitt så overtok Rachhold og kom med ett siffer mer. Helhvitt ble da 10 000   

Gelcoat farger er en hel vitenskap og et vanskelig tema. Har reparert skader på nesten nye båter i familien hvit. Ved å få riktig farge kode går det ganske greit. Grå og fy fargene blå og rød er vanskelige. Selv med coat med samme Bach nr. blir det problemer om ikke man treffer med herdetid og temperatur. 

I nyere tid begynte båtfabrikkene og la en boks av hver farge fra samme spannet følge båten gjennom produksjonen og videre til kunden.

solfalming er også et problem på mørke farger. Stor endring på en sommer. Det ser man ikke før det skal repareres et skrap eller skade. Da må fagmannen til å blande i brekkfarge for å få det til å stemme. Da blir det etterpuss på høyt nivå. Har sett noen eksempler på perfekte reperasjoner av seilbåt på 50-60 fot med mørkeblå eller koksgrå Gelcoat.  

Knude

Knude

Jo adeno. Du har helt rett. I "gamle dager" brukte jotun fire siffer. Da var 1000 helhvitt så overtok Rachhold og kom med ett siffer mer. Helhvitt ble da 10 000   

Gelcoat farger er en hel vitenskap og et vanskelig tema. Har reparert skader på nesten nye båter i familien hvit. Ved å få riktig farge kode går det ganske greit. Grå og fy fargene blå og rød er vanskelige. Selv med coat med samme Bach nr. blir det problemer om ikke man treffer med herdetid og temperatur. 

I nyere tid begynte båtfabrikkene og la en boks av hver farge fra samme spannet følge båten gjennom produksjonen og videre til kunden.

solfalming er også et problem på mørke farger. Stor endring på en sommer. Det ser man ikke før det skal repareres et skrap eller skade. Da må fagmannen til å blande i brekkfarge for å få det til å stemme. Da blir det etterpuss på høyt nivå. Har sett noen eksempler på perfekte reperasjoner av seilbåt på 50-60 fot med mørkeblå eller koksgrå Gelcoat.  Ble innponert :thumbsup:



×
×
  • Create New...