Jump to content

Mariner 30hk, er dette 2002 modell?

Tohatsu1

Recommended Posts

Se her: Utenbordsmotor, finne årsmodell. Ser ut til å være 1994.

Sitat

Eldre utenbordsmotorer som selges uten original kjøpskvittering er ofte (oftest?) vesentlig eldre enn oppgitt. Sjekk alltid dette før kjøp.
Finnes mange eksempler på dette på forumet, for eksempel 1985 modell som viste seg å være 1969.

Redigert: Sorry Hulda, postet omhverandre. Ifølge Marinshopen så starter serien på 553066, ikke slutter.

30 ELO 689-553066-    1994

Det er helt klart en vesentlig mangel når motoren er 8 år eldre enn oppgitt i kontrakten. Det kan ikke selger nekte for. Kanskje han også er lurt, men det må være hans problem. Siden det står i kontrakten, har du i hvert fall en god sak.

Dersom motoren er veldig bra, kan du jo be om prisavslag. Verdien er uten tvil mye lavere når alderforskjellen er så stor.

Nå er det ikke så mye å finne på nett, men det står en ca 1994-modell på Finn.no til 6 000,- og en 1997-modell til 14 000,-. Den ene er noe sliten, den andre ser strøken ut. Det er vanskelig ut i fra bildene å se om din er slitt eller ikke, men det ser jo ut som om det er noen merker på dekselet, så strøken er den kanskje ikke?

En topp 1994 går kanskje for rundt 8 - 9 000,- og en 2002 kanskje for 15 000,-?

Du snakker om å heve kjøpet. hvorfor det? At den er noen år eldre spiller ingen rolle om den fungerer perfekt og når det attpåtil faktisk er en Yamaha så skulle det heller telle motsatt vei- at du har fått en mye bedre motor enn en som var rett årsmodell. Eg tror du spiller på vikarierende motiv her og at årsmodellen ikkje er det som gnager. 

Knurrbart skrev for 1 time siden:

Du snakker om å heve kjøpet. hvorfor det? At den er noen år eldre spiller ingen rolle om den fungerer perfekt og når det attpåtil faktisk er en Yamaha så skulle det heller telle motsatt vei- at du har fått en mye bedre motor enn en som var rett årsmodell. Eg tror du spiller på vikarierende motiv her og at årsmodellen ikkje er det som gnager. 

For noe tøv! Jeg aksepterer ikke å bli lurt. Så enkelt er det.

Min nye mercury er produsert av tohatsu, så at det er japanprodusert har det vel vært i mange omganger. 

Legger også merke til på finn.no og div kjøp og salg grupper på Facebook at det er mange ( MANGE ) som oppgir motoralder som er tydelig feil. 

Innimellom sikkert noen som ikke vet hva de har og ikke gidder å finne det ut, men er nok endel luringer også 

Tror jeg da...

Som det fremgår av bildet til Ingar, er det jo helt klart en 94-96 modell, uansett hva som står i dekslet.

2002 modellen har en helt annen farge og form.

I serienummeret ditt er 689 betegnelsen på dette er en Yamaha motor, samme som Yamahas 30AE motor, siste byggeår for Mariner av denne modellen var sannsynligvis 1994.

Dette burde du vel strengt tatt ha sett selv, men dersom det står i kontrakten at motoren er fra 2002, så har du en god sak for å få hevet kjøpet eller få igjen penger.

Redigert av adeneo (see edit history)
Tohatsu1 skrev for 3 timer siden:

For noe tøv! Jeg aksepterer ikke å bli lurt. Så enkelt er det.

Kanskje det hadde vært lurt å sjekke det ut litt bedre på forhånd?
Uansett så ville ikke jeg heller ha llatt en slik sak passere så kreve prisavslag eller heving er på sin plass.

På Finn.no er det noen få luringer og en haug med uvitende selgere som ikke har peiling.
Feks finnes de ofte noen titalls BMW med forhjulstrekk til salgs som var utstyrt med bakhjulstrekk når de forlot BMW fabrikken.
Kjøper man en slik en for å så oppdage att 7 serien trekker på bakhjulene så kan man ha det så godt tenker jeg.
Så sjekke litt før man kjøper er ikke dumt uansett.

Redigert av pipe (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...