
Chiefengineer
Den som er kjent som en større feil man hadde ved lansering av D-serien (D4/D6) var knyttet til injektorene der det kunne oppstå en feil som gjorde at fueltrykket sprengte ut kopperhylsene injektorene står monterte i, gikk inn i kjølekappa, sprengte ut frostpluggene og tømte motor for vann med varmskjæring som resultat. Dette gjalt på ingen måte alle motorer men ENKELTE modeller der Norge ble særlig eksponert. I andre land er dette et mindre kjent problem og det ble bl.a. spekulert mye i dieselkvaliteten her til lands og om denne ikke var korrekt til dette høyttrykks common-rail systemet.
Andre kjente feil var enkelte underkomponenter av uheldig kvalitet (lokk til sjøvannsfilter) etc. Sensor til ladetrykk som styrer kompressorinnslag (service bulletin for noen år siden). Det har aldri vært problemer eller endringer på hovedkonstruksjon (blokk, topper etc) på D-serien. De delene som hadde feilet var underleveranser og alt dette ble rettet opp i for mange år siden.
Om motor har kjørt noen hundre timer så er du neppe i eksponeringssonen for injektorproblematikken, denne kom tidlig i motorenes gangtid for de motorene dette gjalt. Kan jo også nevne at noen av D-serie motorene (som D6/435) aldri hadde disse problemene. Der var det bl.a. benyttet en annen type injektorer.