Jump to content

Full overhaling VP D4 - hva inngår og koster det?

thomasd

Recommended Posts

Hei, noen som har formening om hva man kunne finne på å overhale på en 10 år gammel D4-300 motor med 1500 timer på klokka for å få denne "god som ny" - og evt. hva det kan koste? Antar man bør ta turbo, kompressor, varmeveksler, oljekjøler, etc? Av med topp og rense sylindere/stempler/ventiler? Hva "må" byttes av foringer/gummi? Dynamo eksempelvis er noe jeg tenker ikke byttes før den evt ryker, for det er ganske lett tilgjengelig og lav kostnad.

God langhelg, alle sammen!

Mvh

Thomas

Noen som har tatt for mye tran?

Følg serviceintervallene som VP anbefaler. Utover dette gjør utbedringer etterhvert som det oppstår et reelt behov. 

Lagt til: Om du er usikker på tidligere vedlikehold: Bytt alt av oljer, filtere, kjøleveske, reimer og impeller slik at du etablerer et nullpunkt i forhold til serviceintervallene. I tillegg kan det være aktuelt å kontrollere/rense kjølerne. 

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Hei! Med ukjent historikk ville jeg gitt den en stor service, bytt alt av væsker, filtre og reimer. Kontroller og ev bytt slanger med tegn på slitasje. Skift sinkanoder i kjølekrets og ev eksosbend. Kjør en systemrens på kjølekretsen. Sjekk gjerne turbotrykk og motortemp som nevnt over.

Utfør anbefalte oppgraderinger fra VP som kontroll/ev bytte av eksosbend, skift reimhjul til utgaven i stål og skift lokk på sjøvannsfilter til glass.

Har du drev bør dette naturligvis også få en skikkelig service med oljeskift, vakumtest og nye belger.

Utover det ville jeg ikke gjort noe dersom motoren ikke viser noen symptomer. En totaloverhaling blir fort kostbar og er forhåpentligvis helt unødvendig etter 1500t.

Lykke til:smiley:!

Redigert av Olepo (see edit history)

Låner denne tråden litt. Vurderer en Saga 315 fra 2010-11 og disse har jo ofte VP D4 motor.

Mener å ha lest at disse motorene hadde en dårlig periode hvor de var beheftet med endel feil. Er dette ordnet opp i nå slik at en båt fra denne tiden er et noenlunde trygt kjøp forutsatt godt vedlikehold eller bør man styre unna disse? (Liker båttypen godt)

Den som er kjent som en større feil man hadde ved lansering av D-serien (D4/D6) var knyttet til injektorene der det kunne oppstå en feil som gjorde at fueltrykket sprengte ut kopperhylsene injektorene står monterte i, gikk inn i kjølekappa, sprengte ut frostpluggene og tømte motor for vann med varmskjæring som resultat. Dette gjalt på ingen måte alle motorer men ENKELTE modeller der Norge ble særlig eksponert. I andre land er dette et mindre kjent problem og det ble bl.a. spekulert mye i dieselkvaliteten her til lands og om denne ikke var korrekt til dette høyttrykks common-rail systemet.

Andre kjente feil var enkelte underkomponenter av uheldig kvalitet (lokk til sjøvannsfilter) etc.  Sensor til ladetrykk som styrer kompressorinnslag (service bulletin for noen år siden). Det har aldri vært problemer eller endringer på hovedkonstruksjon (blokk, topper etc) på D-serien. De delene som hadde feilet var underleveranser og alt dette ble rettet opp i for mange år siden.

Om motor har kjørt noen hundre timer så er du neppe i eksponeringssonen for injektorproblematikken, denne kom tidlig i motorenes gangtid for de motorene dette gjalt. Kan jo også nevne at noen av D-serie motorene (som D6/435) aldri hadde disse problemene. Der var det bl.a. benyttet en annen type injektorer.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
nie skrev On 30.4.2017 at 23.35:

Låner denne tråden litt. Vurderer en Saga 315 fra 2010-11 og disse har jo ofte VP D4 motor.

Mener å ha lest at disse motorene hadde en dårlig periode hvor de var beheftet med endel feil. Er dette ordnet opp i nå slik at en båt fra denne tiden er et noenlunde trygt kjøp forutsatt godt vedlikehold eller bør man styre unna disse? (Liker båttypen godt)

Vi hentet en Saga 315 på fredag, en 2012 modell. D4 260 og 215 timer på telleren. Nå har vi bare kjørt en time etter det, men at det er en båt å anbefale - JA - trangt rundt i motorrom sier noen, ikke ille om en tar ut den delen v dørken som er på BB siden også. Kjør på, du vil ikke angre.

De feilene som har vært er borte, handler heller om hva eier (selger) kan vise til av kvitteringer, og vedlikehold.

bellen skrev for 6 timer siden:

Leter videre etter hva? Hvorfor slår du fra deg denne? 

nie - mener nok at han leter videre etter en Saga 315,

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Dersom det er tilkomst i din hemmelige båt så kan du jo vurdere å ta ned bunnpanna og sjekke denne for slam og gjøre den helt rein.

Da får du mye bedre effekt av oljeskiftet og du får en bedre følelse med tilstanden på motoren.

(når du suger en motor tom for olje får ikke med deg alt, derfor er en bunnpannevask godt for en diesel med litt rufsete vedlikeholdshistorie...)

Mange takk for innspill. Jeg har naturligvis forståelse for tran-kommentarer og desslike - mange sammenligner gjerne mot lastebilmotorer som jo går hundretusenvis av kilometer (= titalls tusen timer) - men jeg har like fullt et ønske om å være så føre var som mulig. Gjerne også i forhold til å kunne dokumentere for neste kjøper på et eller annet tidspunkt at motorene er i tipp topp stand.

mvh

Thomas

PS: Viser seg visst at mine opplysninger var litt unøyaktige - motorene har rundt 2000 timer. Begge drev har visst tatt kvelden, ett byttet for tre og et for fem år siden... Gjør ikke akkurat magefølelsen noe bedre. DS

Redigert av thomasd (see edit history)

Min volvomotor fra 1985 er gått 3700 timer. Er byttet noen simmeringer og overhalt sjøvannspumpe og nye kjølere. Og byttet glødeplugger og slikt småsnack og dynamo. Starter lett. Ryker knapt synlig eksos ved oppstart.   Innvendig burde en motor holde lenge. Men klart er det aldri byttet olje el noe vedlikehold så er det kanskje best og styre unna. Lappene ryr fort på en overhaling. Og en overhaling er i mine øyne bytte av alt fra stempelringer til den minste slitedel. Drev varer vel ikke like lenge

Jeg hadde ikke vært betenkt med å kjøpe en D4 eller D6 nå. Det var selvsagt barnesykdommer, men hvis den er fulgt opp, er disse luket ut nå. Jobber på Volvo-verksted og ville absolutt foretrukket en slik motor i egen båt. Volvo har et godt dele og service-marked i Norge og har kontinuerlig forbedringer av punkter de erfaringsmessig ser må endres på i prosessen. Drev har begrenset levetid. Husker jeg ikke feil er det snakk om 1500-2000 timer så skal de totaloverhales. Har fortsatt Yanmar-reparasjoner fra i vinter som fortsatt ikke er fullført pga et elendig dele-apparat. Elementære deler som vannpumpepakninger og dyserør skal være umulig å fremskaffe, selv når de har motornr og alt. Det er i seg selv  grunn til å kjøpe annen motor

Benji skrev for 15 timer siden:

Vi hentet en Saga 315 på fredag, en 2012 modell. D4 260 og 215 timer på telleren. Nå har vi bare kjørt en time etter det, men at det er en båt å anbefale - JA - trangt rundt i motorrom sier noen, ikke ille om en tar ut den delen v dørken som er på BB siden også. Kjør på, du vil ikke angre.

De feilene som har vært er borte, handler heller om hva eier (selger) kan vise til av kvitteringer, og vedlikehold.

nie - mener nok at han leter videre etter en Saga 315,

Stemmer Benji. Leter videre etter en fin Saga 315, så ny som mulig og billig som mulig??.

Kaftein ØL skrev 39 minutes ago:

Jeg hadde ikke vært betenkt med å kjøpe en D4 eller D6 nå. Det var selvsagt barnesykdommer, men hvis den er fulgt opp, er disse luket ut nå. Jobber på Volvo-verksted og ville absolutt foretrukket en slik motor i egen båt. Volvo har et godt dele og service-marked i Norge og har kontinuerlig forbedringer av punkter de erfaringsmessig ser må endres på i prosessen. Drev har begrenset levetid. Husker jeg ikke feil er det snakk om 1500-2000 timer så skal de totaloverhales. Har fortsatt Yanmar-reparasjoner fra i vinter som fortsatt ikke er fullført pga et elendig dele-apparat. Elementære deler som vannpumpepakninger og dyserør skal være umulig å fremskaffe, selv når de har motornr og alt. Det er i seg selv  grunn til å kjøpe annen motor

En VIknes 1030 med Yanmar 369 hk ble liggende 3 uker i fjor høst på grunn av lekkasje på ei vannpumpe og deler som måtte komme fra den andre siden av jorda. Sier på ingen måte at dette er fasiten men det kan altså skje til tross for at dette er en relativt "vanlig" del på en ny generasjons motor av anerkjent merke.  Det har litt med situasjonen slik det har blitt i dag der ingen vil sitte med delene på lager og da må de altså komme helt fra produsenten.

nie skrev for 8 timer siden:

Stemmer Benji. Leter videre etter en fin Saga 315, så ny som mulig og billig som mulig??.

Kan anbefales

Vi tok over på fredag, og hadde frem til i dag bare kjørt 1 time med pen fart/variert fart for å prøve meg frem.

I dag tok jeg båten over til jobben, og da la jeg meg på 2750/2800 RPM - malte pent og rolig på ca 17 knop - nydelig lydbilde - går fint å holde en samtale igang uten å snakke høyere.

Må fremdeles lære meg masse, men kommer underveis.

Vi er kjempefornøyd så langt.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Chiefengineer skrev for 8 timer siden:

En VIknes 1030 med Yanmar 369 hk ble liggende 3 uker i fjor høst på grunn av lekkasje på ei vannpumpe og deler som måtte komme fra den andre siden av jorda. Sier på ingen måte at dette er fasiten men det kan altså skje til tross for at dette er en relativt "vanlig" del på en ny generasjons motor av anerkjent merke.  Det har litt med situasjonen slik det har blitt i dag der ingen vil sitte med delene på lager og da må de altså komme helt fra produsenten.

Det er akkurat slike ting vi opplever ofte. Som merkeverksted for både Volvo og Yanmar. Begge motorene har sine svakheter, men skrur vi på en kurrant Volvo er det svært sjeldent at det går uker og måneder før normale deler dukkker opp. Forbausende ofter ligger de i hylla på lageret. Med Yanmar er feil eller forsinkede deler dessverre helt normalt. Vi har også mange andre motorer innom verkstedet og opplever ofte det samme. Jeg mener derfor at en D4 eller D6 er et godt valg.

Når det gjelder det trådstarter spør om, så må målet være å skaffe en motor som er godt vedlikeholdt og uten reparasjonsbehov. Det er ikke ofte vi overhaler disse motorene. Det har selvsagt også sammenheng med timespriser, garanti osv., i praksis blir det derfor ofte bygget longblock når det har gått noe alvorlig galt med disse motorene.

Når det gjelder rens av kjølere (viktig på D4/D6) er dette kurrant jobb som mange kan gjøre selv, men det er noen timer med skruing, noe som drar opp kostnaden betydelig hvis en må gjøre det på verksted.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...