
Mizar
Det er viktig at hele kabelen helt fra batteri og fram til starteren har stort nok tverrsnitt, da det er store strømstyrker ute og går i startøyeblikket. Det samme gjelder hvilken strømstyrke bryteren skal tåle, hvis startstrømmen går over kontaktene på den. Det er vel derfor man har en krets til tenningsnøkkelen som bare "slår inn" startmotoren, slik at den mates direkte fra batteriet på en tykk plusskabel i startøyeblikket.
Mitt startbatteri kan levere 850 A i verste fall, og hvis jeg ikke får start da (og holder tenningsnøkkelen inne en stund), smelter vel kabelen vil jeg tro?
(Jeg opplevde faktisk noe i den retningen en gang da motoren varmskjærte seg. Den stoppet dønn, - etter at den hadde kastet ut oljen gjennom peilepinnehullet. Jeg fikk fylt på olje og den startet igjen- så vidt (!). Da ble det litt brunsvidd gelcoat rundt den tykke plusskabelen. Kom meg hjem på halv fart/to av tre sylindere...)