Jump to content

Hentetråd Stavanger - Skjæløy, Marex 290

lurvetass

Recommended Posts

Utrolig bra at du kom deg avgårde med slike problemer. Mange ville gitt opp før den tid. Bra jobbet. 

Etappene videre nå blir en ren lek. Masse flott vær.  Lite vind. Finnes ikke sjø av betydning.  

Når det gjelder bilder er det blitt ganske enkelt nå i denne nye versjonen av Bp.

Bruker du mobilen så er det stort sett bare å trykke på " velg filer" knappen. Da åpner Bp galleriet på telefonen din. Så kan du bare velge hva du legger inn.

Lykke til videre. 

Endelig ble det Bobåt

Nei, har ikke ais. 

Dagen startet bra etter god natt. Handlet litt etter frokost og fikk vasket litt i båten. Fikk ut mye dritt i motorrom så lukta ble bedre. Tappet ut litt vann og skitt fra forfilteret og tenkte det var litt rester etter gårsdagen. Oppstart gikk bra og fantastisk flott tur gjennom blindleia. Gikk ut i fjorden ved lillesand og kruset nordover. Litt sjø, men gikk flott. Ren båtlykke. På høyde med Grimstad kom ny alarm. Vann i diesel. Gikk for sakte fart innover mot land. Og innafor noen holmer var det et bryggeanlegg med service, dieselpumper og noen som jobbet med bryggene. Fikk lov å legge til for å forsøke filterbytte. Forfilter helt fult av dritt og vann. Og det andre fikk jeg ikke av. Spurte forsiktig gutta på brygga om noen av dem hadde filteravtager. Det viste seg at han ene var mekaniker og både hjelpsom og flink. Det ble byttet filter, sugd opp noen liter diesel fra bunn av tanken. Dobbeltsjekket og så etter et par timer var vi på vei igjen. Snakk om å ha flaks. Bare kjøre mot land på en lørdagskveld og finne hjelpsom mekaniker på første brygge. Etter omtrent en times kjøring på nesten flatt hav kom neste alarm. Utrolig. Nå tenkte jeg det var slutt på eventyret og bare å ringe redningsskjøyta. Men tenkte jeg fikk forsøke sjøl først. Tappet grovfilteret og det var helt fult av vann. Så nød drenerte jeg motorfilteret med sensoren. Fikk ut en halv kopp vann. Luftet og kjørte et kvarter. Ingen feilmelding. Tappet grovfilteret igjen, fortsatt litt vann. Økte til en halv time før ny tapping. Litt vann, men bre å tappe og kjøre. Ble tapping hvert 45 minutt og nattkjøring. Men kom oss til hjemhavn uten flere alarmer. Er nok litt i tenkeboksen etter dette. Hvordan bør selger kompensere noe sånt? Han påstod at tanken var gullande rein. Nå er det kvelden i hjemmehavn. 

Hilsen

Lurvetass

I annonsen fremheves det til de grader at båten er i tipp topp stand. Omfattende bruk av caps lock er en dårlig uvane, forøvrig...

Selger fremstår ikke akkurat som særlig troverdig etter den starten og slutten du fikk på henteturen. En form for kompensasjon ligger i kortene her, og det starter vel på femsifret.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Enig, du skulle hente en båt som etter avtalen skulle stå klar, sjekket og nyvasket da du kom. Diesellukt/søl i motorrom er aldri et godt tegn, virker som selger har hatt problemer med vann i diesel selv, og da er det uforsvarlig å sende dere avgårde med kjennskap til dette!

Nei, her hadde jeg krevd kompensasjon for nødvendig tømming og rens av tanker.

Synd du fikk en lei start med den nye skute, men etter å ha løst dette kan du nyte livet ombord i nybåten. Gratulerer med ny skute:-)

Det var da veldig mye kluss her
Trodde de renset tankene dine i Stavanger .....hvor kommer vannet og dritt fra da 
Blir litt spørsmål frem og tilbake her
Forrige eier får ordne opp her så håper dere får til en løsning som dere begge kan leve med
en blir jo skeptisk når så mye er gjort og så viser det seg at problemet er der fremdeles
Lykke til

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Ja, båten skulle jo være helt strøken, lite brukt og ingen feil.

Nå virker det som dette er ganske oppskrytt.

I tillegg holder ikke startbatteriet på strømmen og er tomt etter en natt. Første natta lå vi på landstrøm og hadde ingen problem. Men nå etter en natt uten så var det helt dødt. Og batteriene var jo 100 % det var jo sjekket sa han. 

Har sendt melding om at vi må ha en alvorlig prat i morgen.

Hilsen

Lurvetass

Da har jeg snakket med selger og han er veldig lei seg for at vi har opplevd dette. Han har lovet å avtale med lokal Volvo Penta verksted om å løse problemene i morgen tidlig . Så da håper vi alt ordner seg til det beste. Han beklaget veldig og spesielt overfor rederinnen. Kanskje dette blir sak som viser hvordan seriøse folk løser ting til det beste for kundene.

Tester å legge inn bilde fra en del av turen hvor alt fungerte bra med hekkbølge i kveldssola. 

590f7b859e9bb_Hekkblge.jpg.72633c758814febc6cfb3b7ab2422647.jpg

Hilsen

Lurvetass

Dette hørtes slett ikke gøy ut. Jeg tror jeg hadde tømt hele dieseltanken. Sugd ut til rene beholdere og fått den grundig rengjort. Må jo ligge noe vann i bunnen men kanskje de ikke har fått det ut ved bunnsuging. Tapper du over på noe gjennomsiktige plastdunker ser du fort om diesel er fin eller ikke. Det som er bunnslam er da bare å levere til miljøstasjonen og tanken kan rengjøres skikkelig. 

Håper du får motoren i stand og at dette slutten på problemene og ikke starten! 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Da har jeg snakket med de som drev marinaen hvor vi var og fikk hjelpe av han hyggelige og flinke servicemannen.

Var redd for fortelle hvor og hvem før jeg hadde snakket med dem. Var jo utrolig sammentreff og rart ingen her har kommentert det.

Men vi traff Hasla Marine Senter. Og mannen som hjalp oss på brygga var servicemekaniker der. 

Utrolig at med problemer med nykjøpt Marex treffer vi ikke bare en mekaniker på en brygge som hjalp oss, men det var jo der Marex båtene ble jo produsert der tidligere. 

Med den holdningen de hadde der må det være et av de bedre servicesteder for båter i Norge.

Her er link til hjemmesiden deres: http://www.marexservicesenter.no/

Hilsen

Lurvetass

Båten er 9 år gammel og ny koster vel ca en mill mere enn kjøpesum. Finner da kritikk for en uheldig dieselfylling der man uvitende har fått vann smålig. Dette har ikke noe med dårlig vedlikehold og gjøre.

Kjedelig sak ja, men kan ikke se noe grunnlag for erstatning så sant ikke kjøper har lagt ut for mekaniker og deler.

kjenner for ordens skyld ikke noen av partene.

Uansett.

Selger tar ansvar og vi får hjelp. Regner med at dette går bra tilslutt.

Selger kommuniserer med lokal VP verksted og noe av det siste han var at det viktigste er at kona og jeg blir 100 % fornøyd.

Avslutter innleggene i denne tråden herfra nå så kan jeg legge inn en oppdatering etterhvert når alt har landet.

Hilsen

Lurvetass

• 3 uker senere...

Da har omsider denne historien fått sin ende.

Vanninnsiget i dieseltanken fortsatt og fortsatte. Vi tørket tomt og tørt fire ganger om dagen men etter noen timer var det nytt vann i tanken og slik fortsatte det hele tiden.

I tillegg var det vann inn i dørken under stikk kabinen og ved pentry. Vet ikke om det var noen sammenheng, men lett å tenke at det var en skade ett eller annet sted i skroget under vannlinjen. Vi hevet kjøpet etter en uke med dieseltørk og dette ble akseptert av selger. Han var veldig lei seg for at vi hadde opplevd dette og kompenserte også endel av våre utgifter i forbindelse med kjøpet. Hadde båten vært like bra som han har vært hyggelig og innstilt på å rydde opp etterpå så hadde alt vært perfekt. Pengene er tilbakeført sammen med kompensasjon, han dekker returtransport av båten og regningen fra de som forsøkte å hjelpe med problemene i hjemmehavna. Veldig bra synes jeg og ingen bør være redd for å handle hos han.

Nå er vi på utkikk etter ny båt. Nesten en måned forsinket. Vi tenker fortsatt åpen og planende båt på ca 30 fot så tips mottas. Vi er heller ikke skremt av Marex 290 og synes fortsatt det er flotte båter. 

Hilsen

Lurvetass

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...