Fantino Startet 1.Mai.2017 Link til dette innlegget Startet 1.Mai.2017 Da var det min tur. Dassen gikk tett på siste resten av papir/vann i skåla. Det virker på meg som avløpet plugget seg da pumpa/kverna gikk men sluttet å suge fra skåla. Ventet litt for å la papiret mykne seg enda mer og pirket opp det som lå i bunn av skåla, men kverna gikk da seinere og stoppet så helt. Sjekket sikring som var OK og fikk liv igjen i kverna noen sekunder men fortsatt uten å få 'tak' i det som lå i skåla. Jeg tviler på at slangene er helt gjengrodde da båten ikke er mange år, jeg er ivrig med eddik og hadde en omgang med syrevask hele systemet i fjor. Hadde vært fint med noen tips fra tidligere 'heldige' båteiere.. jeg tenker: Dasspumpe evt luft for om mulig å bevege på propp. Demontere motor/kvern. Noen gode tips til hvordan jeg unngår å få innholdet i utløpsslangen utover dassdørken? Ta av utløpsslange/jokerventil. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 1.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2017 Har opplevd noe lignende en gang på samme type toalett. Da var det slangen som gikk tett. Denne var delvis igjengrodd og en runde med for lite vann i forhold til mengde dopapir gjorde utslaget. Om det er noe som tetter i skåla før impelleren kan du kanskje løse dette opp med en bit ståltråd. Om det er slangen som er tett er det kanskje mulig å løsne fra tanken og stake den veien. Om du må skru er det rikelig med filler for å tørke med som gjelder. Lykke til. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Fantino Svart 1.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2017 Løst! Trinn 1 med dasspumpe som jeg fikk låne av velvillig båtnabo funket. Halleluja og vel så det! Øste skåla og herjet litt med dasspumpa. Jokeren holder nok bra for jeg fikk ikke sugd noe, men fikk nok bevegelse til at pumpa startet igjen. Puuuuhh.. Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 1.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2017 Phuu helt enig med deg det er en møkka jobb, jeg trøbla en del for et par år siden og da var problemet groing i vannintaket til dassen så den spylte rett og slett med for lite vann hele tiden og sleit da knivene mye fortere så når jeg fant ut det og overhalte dassen blei den bra. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
dennrick Svart 26.August.2018 Link til dette innlegget Svart 26.August.2018 Grrrrr..... min tur. Tett, kverna går, men tømmer ikke. Jeg har samtidig en ryggtømming på lur. Dette er ikke bra. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Rune Totland Svart 26.August.2018 Link til dette innlegget Svart 26.August.2018 Førstkommende ryggtømming anbefales levert i en bøtte? Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 27.August.2018 Link til dette innlegget Svart 27.August.2018 Fikk løst utfordringen her også. Det mest prekære ordnet seg da det viste seg at søppelhuset på øya vi var på også hadde utedo. På vei tilbake i båten tok jeg med en kvist og staket litt. Det var ikke nok, så det var nok tett i slangen fra pumpa til septikktanken. Bestemte meg for å avvente i håp om at turen inn til båtplassen og ekstra tid til bløyting av det marine toalettpapiret som jr hadde brukt skulle gjøre susen. Det gjorde det heldigvis. Plutselig tok pumpa tak igjen, og tømte som den skulle. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Brigg Svart 27.August.2018 Link til dette innlegget Svart 27.August.2018 Da kan det hende at septikslangen din er innsnevret pga avleiringer innvendig. Dette går sjelden over av seg selv. Kanskje lurt å bytte slangen f.eks i løpet av vinteren? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
dennrick Svart 27.August.2018 Link til dette innlegget Svart 27.August.2018 Det er et godt tips, @Brigg. Den har vært med på 6. sesongen nå, så det er sikkert på tide med et bytte. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
HansH Svart 27.August.2018 Link til dette innlegget Svart 27.August.2018 Skal normalt vare mye mer enn 6 sesonger dette. Antar du har Bavarias patent med septiktank oppi et skap mot skutesiden på badet og tømming enten med kran i bunnen eller dekksventil. Enkleste medisin er å prøve eddikbehandling. Europris selger 1 liter med 35 % eddiksyre til kr 30,- pr flaske. Hell f eks 1/2 flaske og et par liter vann i nedi skåla og trykk lett på tømmeknappen slik at du akkurat pumper dette opp i røret. Da blir avløpsrøret stående med eddikblanding ned til jokerventilen. (tilbakeslagsventilen). La det stå en dag og gjenta behandlingen noen ganger. Generelt er eddiksyre (eller annen syre) vidundermiddelet for å holde toalettet i orden. NB: For sterk syre som blir stående i skåla vil imidlertid etse opp O-ringen ved innfesting av motor mot toalettskåla. Er en veldig tynn O-ring på disse Jabsco-toalettene. Vi snakker da om ren konsentrert 35%. Er den tynnet litt i vann tærer den ikke på o-ringer i gummi. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.