Jump to content

Grunnstøting med drev, VP 280 låst når tiltet helt inn

Lyst på båt

Recommended Posts

Som tittel sier er spørsmålet tilknyttet grunnstøting og drev. Jeg har Volvo penta 280 drev og disse skal vel frigjøres ved sammenstøt i bevegelse fremover. Saken er at mine 2 drev ikke gjør dette dersom tilten er kjørt helt inn. Har da satt spakene drift  fremover . Men; ved å "justere" på tilten får jeg frigjøringen og låsing for bakking til å fungere slik jeg tror de skal. Har drevene en justering på denne funksjonen og hvordan  gjøres dette ?

Komm. fra moderator

ja der er en justering av låsehakene. De er fjærbelastet og krever endel makt for å slippe. Ellers hadde de jo sluppet taket ved bakking.  Også er der en tapp som løser ut låsehaken når du kjører tilten for at ting ikkje skal bendes og bli ødelagt - derav får du frigjøring ved justering som du sier.  Kan ikkje på stående fot fortelle akkurat hvordan dette skal justeres ei heller hva du egentlig mener er problemet. 

Problemet er at det ved bakking har hendt at drevet slipper tak. Ønsket å sjekke dette skikkelig før utsetting iår. Trodde de skulle slippe lett når hendelen står i posisjon fremover. Men da er det kanskje slik at de løser ut ved belastning og at alt er som det skal ?. Skal sjekke om det løser ut med litt makt.

Justering av backhaken gjøres ved å dra backhaken nedover så langt den går og evt. justere trykkhylsen som "stikker" opp av gaffelenden så den ligger jevnt med konturen på gaffelenden eller til maks 0,5 mm under konturen. Dersom drevløften er kjørt helt opp (kontrollampe slukket) skal det ikke være mulig å løsne drevet med normal håndmakt. Lar det seg gjøre må backhaker byttes. De skal være "skarpe" på haken som peker oppover og ikke avrundet. Normalt må det en "grunnstøting" til for å frigjøre drevet. Det skal tross alt tåle "full fres" akterover.

Som nevnt ovenfor, mekanismen slipper før hele transomfestet rives av båten ved en grunnstøting i god fart, det er ikke meningen at du skal klare å dra drevet ut av reverssperren med håndmakt, når drevet er tiltet helt ned skal det sitte fast.

Husk at dette er ingen trim-funksjon, du må aldri benytte tilten i særlig mer enn snilefart og tomgangskjøring, den er beregnet for å lette tillegging i grunne farvann og lignende, ikke trimme drevet.

Redigert av adeneo (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...