skage9797 Startet 2.Mai.2017 Link til dette innlegget Startet 2.Mai.2017 Har en 44 vision 2007 modell som er veldig tung på styringen. Vil nok tro at rorlageret er svulmet tilstrekkelig opp av vann at det er på tide og bytte. Lurer litt på hvor jeg kan få tak i dette. Har noen kjøpt dette før av en forhandler og har et tips eventuelt noe delenummer? Takker for hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
Tommy1977 Svart 2.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2017 Hadde akkurat samme problem som deg på en Bavaria 36 AC. Kjøpte jefa lager, som er mye bedre enn orginalen herfra http://jefa.com/ Du finner ut hvilket du trenger på nettsiden der. Tok 3-4 dager fra jeg bestilte til jeg fikk de. Sitér dette innlegget Link to post
skage9797 Svart 5.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2017 Takker for svar. Har sett litt på nettsiden og det er vel her jeg må bestille ja. Sendte en henvendelse og og fikk svar. Her kom det en skisse på et lager og mål slik at jeg skulle sjekke om dette var det riktige. Det eneste jeg klarere og måle er jo akseldiameteren på ror stammen, øvrige mål blir vanskelig og måle, kommer jo ikke til lagrene før båten er oppe. Men må vel bare ta en sjangs på det som stemmer med akseldiameter da. Skiftet du selv lageret Tommy 1977. Var det grei jobb??. Sitér dette innlegget Link to post
VirtualMe Svart 8.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2017 Hei, Jeg har samme utfordring med min Vision. Fikk etter en ekstra henvendelse til Jefa tak i en litt bedre tegning av rorstammen. Det er helt umulig å ta det "nedre" målet uten å løfte båten. Jeg bestilte dette; Jefa rudder system for the Bavaria 44V - 2008 : M13-125-50 Bearing ball with rollers for 50 mm shaft OD 75 mm € 130 M13-233-72 Bearing ball with rollers for 72 mm shaft OD 125 mm € 188 + Sitér dette innlegget Link to post
skage9797 Svart 8.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2017 (redigert) Ja dette er det samme som de har sendt meg som forslag. Kommer til og bestille dette jeg og. Har du bestilt? Når planlegger du og gjøre jobben? Tenker på litt erfaringer som vi måtte få under jobben. Jeg ser for meg og gjøre dette i slutten av juni mnd. Her ser du hva de har sendt meg number parts unit of parts code description price in € price in € 1 M13-125-50 Bearing ball with rollers for 50 mm shaft OD 75 mm € 131 1 M13-233-72 Bearing ball with rollers for 72 mm shaft OD 125 mm € 190 + Total retail price excluding VAT. € 321 Redigert 8.Mai.2017 av skage9797 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 8.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2017 Ta de gamle lagrene med til en maskinforretning. Da kan du bytte ut € med NOK. Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 8.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2017 Jeg har noen få mm slark på mitt ror, kanskje det er topplagringen min som slarker og bør byttes? Er det en foring i bunn og ett lager på toppen som holder roret eller det flere? Her er en video hvor de bytter på en B37. Der monterer de også anode på roret.. Sitér dette innlegget Link to post
skage9797 Svart 8.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2017 Har ingen tro på at en maskinforretning kan lager disse uten videre. De nye lagrene er laget på en helt annen måte en de som sitter i originalt. Dette er jo rullelager oppe og nede. Tviler på at ikke dette også ville koste en del og få produsert. Men for all del er det mulig så fint det. Jeg bestiller i alle fall nye fra denne leverandøren. Dette er en stor produsent av mye forskjellige deler og innretninger, mange års erfaring med det de gjør. Sitér dette innlegget Link to post
VirtualMe Svart 8.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2017 Forsøker å få til løfting og skifte før Færder'n. Frister litt å ta drevbelgen og skrog-gjennomføringer samtidig (vertfall de til toalettene). Er litt jobb men da er "alt på stell" for en stund. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 8.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2017 skage9797 skrev for 3 timer siden: Har ingen tro på at en maskinforretning kan lager disse uten videre. De nye lagrene er laget på en helt annen måte en de som sitter i originalt. Dette er jo rullelager oppe og nede. Tviler på at ikke dette også ville koste en del og få produsert. Men for all del er det mulig så fint det. Jeg bestiller i alle fall nye fra denne leverandøren. Dette er en stor produsent av mye forskjellige deler og innretninger, mange års erfaring med det de gjør. Slike lagre lages på dimensjon og belastning. Når designeren skal tegne et rorsystem velger hen lager fra en katalog. Er kjent med Jefa. Rorstamme og lagre i min båt er derfra. Sitér dette innlegget Link to post
Tommy1977 Svart 10.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2017 Jobben er enkel. Bare å få banka ned roret om det sitter. Jeg brukte et spett for satt bom fast. Måtte også splitte lageret slik som det vises i videoen. Byttet også øverste lager når jeg først var igang, noe som strengt talt ikke var nødvendig. Ellers er det bare å pusse reint, smøre på fettet som følger med, og dytte inn de nye lagrene. Sitér dette innlegget Link to post
skage9797 Svart 22.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2017 Da er rorbytte utført på vår Vision 44. Arbeidet tok ca 3 timer. Demontering av påmontert diverse på roraksel enkelt. Roret satt ganske godt fast i de gamle vasstrukne lagrene. Men ved og vri roret frem og tilbake 100 ganger kom det litt og litt nedover. Roret er tungt så vær gjerne 2-3 personer. Vi bygde oppunder med paller slik at fallhøyden ble lav. Så bygget vi oss nedover. Omvendt når vi skulle sette det da tilbake.Vi brukte også en garasje jekk når vi skulle sette de siste 10 cm opp. Lettere og holde og skru på toppen. Roret ble bare utrolig lett etterpå. Snakk om og få tilbake følesen mellom båt-seiler og trykket i seilene. Nydelig. Vi skiftet natyrligvis begge lagrene når vi var i gang. Alt passet 100%. Har du tungt/slark i roret så ikke nøl. Jeg fikk også en stor takk fra autopiloten min som syntes dette var nydelig. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 20.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2019 @Tommy1977 hei, jeg har også Bav 36ac med treeegt ror. Hvordan gjorde du / fikk du gjort jobben..? Båten står på land nå, så jeg tenker å ta et stunt... Sitér dette innlegget Link to post
Tommy1977 Svart 20.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2019 Hei, først så gravde jeg endel under roret for å få det ut. Husker det blei litt gravning for måtte et stykke ned. Så skrudde jeg av rorkvadranten til styringa og fjernet den til autopiloten. Så løsnet jeg mutteren i toppen. Måtte jobbe mye og brukte endel tid på å få det ned for det satt noe jævelig. Så var det bare å få jobba ut nedre lagre, det satt noe jævelig det også. Det i toppen var fint, men bytta det også. Håper det var til hjelp :) Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 20.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2019 Tommy1977 skrev 35 minutter siden: Håper det var til hjelp :) Flott! Det bekrefter mine bange anelser:-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.